Online Arrangement

Hjælp, vi mangler kolleger! Sådan skaber du den attraktive arbejdsplads

Jobopslag uden ansøgere. Stor personale gennemstrømning. Udsigt til, at store dele af de ansatte snart skal pensioneres. Alt sammen eksempler på udfordringer danske ledere må forholde sig til i en tid med udbredt mangel på kompetent arbejdskraft.

Tilmeldingsfrist: 4. marts 2025 kl. 16.00

Webinar

Tirsdag den 4. marts 2025

kl. 17.00 - 19.00

0,00 kr. - 100,00 kr.

Dansk

Find flere praktiske informationer nederst på siden.

Få indblik i, hvordan du kan skabe en attraktiv arbejdsplads, der tiltrækker og tilknytter medarbejdere. 
90.000. Så mange medarbejdere kommer der til at mangle på det danske arbejdsmarked i 2030. Det betyder også, at ”kampen” om kompetent arbejdskraft er taget til. 

Denne arbejdskraftsudfordring er udgangspunktet for en ny bog, som forfatterne Christian Qvick, Claus Elmholdt og Cecilie Pedersen har skrevet. Bogen hedder ”Hjælp, vi mangler kolleger! Sådan skaber du den attraktive arbejdsplads”.

Bogen besvarer to centrale spørgsmål, der knytter sig til håndtering af den arbejdskraftsudfordring som mange organisationer oplever – to spørgsmål, som også er omdrejningspunktet for dette onlinemøde.

  • Hvordan kan din organisation lykkes med at blive en attraktiv arbejdsplads, som tiltrækker og tilknytter kompetente medarbejdere?
  • Og hvordan kan din organisation lykkes med at blive en nytænkende arbejdsplads, der enten øger den arbejdsstyrke I allerede har, eller reducerer behovet for menneskelig arbejdskraft?

På mødet vil du blive introduceret til helhedsmodellen for den attraktive arbejdsplads – en forskningsbaseret model, som rummer 15 faktorer, der alle har betydning for organisationers evne til at tiltrække og tilknytte medarbejdere.

Derudover vil du også blive introduceret til helhedsmodellen for den nytænkende arbejdsplads – en model, som rummer 10 faktorer, der viser, hvordan organisationer kan lykkes med deres opgaveløsning i en tid med national mangel på arbejdskraft. 

Spørgsmål til arrangement kan stilles til Søren Brønchenburg fra bestyrelsen i IDA lederforum Hovedstaden.

Bemærk, at der anvendes break out rooms i dette online møde, hvor det er muligt at møde kollegaer fra andre virksomheder og organisationer og drøfte onlinemødets emner. Har man ikke lyst til at deltage i break out rooms, er det muligt at springe dette over. Størst udbytte fås dog ved at deltage i drøftelserne.

Program:

  • 17:00-17:05: Introduktion ved Christian – onlinemødes forløb og tema
  • 17.05-17.15: Oplæg: Ledelse af den attraktive arbejdsplads begynder i sproget 
  • 17.15-17.25: Break out room: Hvordan taler og skriver I om den attraktive arbejdsplads i jeres organisationer?
  • 17.25-18.05: Oplæg: Helhedsmodellen for den attraktive arbejdsplads – hvad kendetegner den attraktive arbejdsplads, som ansatte søger mod og forbliver ansat hos?
  • 18.05-18.20: Interaktiv afstemning: I hvilken grad er jeres arbejdspladser attraktive arbejdspladser – hvor er I godt med, og hvor trykker skoen? 
  • 18.20-18.45: Oplæg: Helhedsmodellen for den nytænkende arbejdsplads – hvordan kan I øge den arbejdsstyrke I allerede har, eller reducere behovet for menneskelig arbejdskraft?
  • 18.45-18.55: Opsamling med afsæt i de tre B’er: Hvad er du blevet bevidst om, begejstret for og bekymret over efter at have lyttet til dette onlinemøde? 
  • 18.55-19.00: Q&A – spørgsmål til Christian
  • 19.00: Tak for i dag 

Udbytte af onlinemødet: 
Få en grundlæggende forståelse for at skabe en attraktiv arbejdsplads, der kan tiltrække og tilknytte medarbejdere. Hvad dækker det over, hvordan bidrager det til af værdiskabelse, trivsel og motivation i organisationen? Hvad er udfordringerne? Hvilken form for ledelse og mindset kræver det at lykkes at skabe attraktive arbejdspladser i bevægelse og udvikling? 
Der vil desuden være mulighed for at få svar på nogle af de spørgsmål, du måtte have om arbejdet med at skabe attraktive arbejdspladser i egen organisation.

Om foredragsholder:
Christian Nyvang Qvick er uddannet i statskundskab med en specialisering i offentlig ledelse fra Aarhus Universitet. I tillæg hertil han har taget forskellige uddannelser indenfor projektledelse og proceskonsultation. Christian har tidligere været ansat i forskningscenteret Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse på Aarhus Universitet, hvilket har bidraget til hans massive viden om effektfuld ledelses- og organisationsudvikling. Derudover har han også været netværksleder for netværket Rethinking Public Strategy – et netværk for offentlige direktører og chefer.

I 2023 blev Christian udnævnt som et af de 100 største talenter i dansk erhvervsliv i forbindelse med Berlingske Talent 100. Han er desuden medlem af Dansk Erhvervs Talentnetværk for rådgiverbranchen.

Christian er forfatter eller medforfatter på en række bøger, bl.a. :

”Hjælp, vi mangler kolleger! Sådan skaber du den attraktive arbejdsplads”, Hans Reitzels Forlag, 2025. 

”Er der nogen hjemme i strategihuset? : Sæt retning med vision, mission, værdier og strategier”, udgivet på Hans Reitzels Forlag (hansreitzel.dk), 2023.

” Visionsledelse:- Sådan skaber du en klar og meningsfuld retning for din organisation”, udgivet på Hans Reitzels Forlag (hansreitzel.dk), 2021.

”Distribueret ledelse i den offentlige sektor”, udgivet på DJØF Forlag, 2020.

Derudover er Christian fast klummeskribent hos Mandag Morgen, hvor han jævnligt skriver om nye perspektiver på ledelse.
-------------------------------
Tilmeldingsprocedure:

Når du har tilmeldt dig, får du en bekræftelsesmail herpå. Nederst i denne mail finder du et link til webinaret.
Du logger på via dette link og kommer videre til sitet, hvor webinaret vises.

Har du problemer med at logge på, er du velkommen til at kontakte os på: webinarsupport@ida.dk
Tjek også vores FAQ site hvor du kan få svar på de oftest stillede spørgsmål i forbindelse med webinarer: FAQ om IDA webinarer

Info om personlige oplysninger: Hvis du gerne vil deltage anonymt, anbefaler vi, at du tilmelder dig en browser i stedet for at bruge Zoom-softwareklienten eller appen, og når Zoom beder dig om at angive dit navn, kan du indtaste "Anon" eller et andet pseudonym. Zoom behandler personlige oplysninger i globale datacentre inklusive USA og behandlingen udføres i henhold til EU Kommissionens standardbestemmelser om databeskyttelse. Beskyttelse af personlige oplysninger. For yderligere detaljer henviser vi til Zoom-privatlivspolitikken tilgængelig her: https://zoom.us/privacy

Det er ikke tilladt at dele hverken zoomlinket eller link til video med andre, eller at optage lyd og billeder af webinaret.

Arrangør: IDA, Ingeniørforeningen.

Tilmelding: Er du ikke medlem af IDA? For at kunne tilmelde dig, skal du oprette en brugerprofil. Bemærk, ved oprettelse af en brugerprofil får du adgang til IDA's online tjenester - du bliver ikke medlem af IDA.

Vigtig oplysning vedr. persondata på deltagerlister
Dit navn, titel og firma vil optræde på deltagerlisten når du har tilmeldt dig arrangementet. Deltagerlisten er tilgængelig for arrangøren og de øvrige deltagere på selve arrangementet i form af en fysisk deltagerliste. Ved nogle arrangementer Dit navn, titel og firma vil optræde på deltagerlisten til dette arrangement, hvis du tidligere har givet samtykke eller har givet samtykke til dette i forbindelse med tilmeldingen. Deltagerlisten er tilgængelig for arrangøren og de øvrige deltagere på selve arrangementet i form af en online deltagerliste. Ved nogle arrangementer udleveres desuden navneskilt, hvor dit navn, titel og firma fremgår. Hvis du afmelder dig arrangementet, vil dine oplysninger ikke længere fremgå af deltagerlisten.

Du kan læse mere om samtykke her, https://mit.ida.dk/mine-samtykker-praeferencer-og-vilkaar.

Når du er tilmeldt som deltager på dette arrangement, vil du også automatisk modtage info om næste arrangement indenfor samme fagområde.

------------------------------------------------
Meld dig ind i IDA Lederforum Hovedstaden - Spar entrebilletten ved at tilmelde dig netværket inden du tilmelder dig arrangementet.

Medlemskab af IDA Lederforum Hovedstaden er gratis for IDA medlemmer, er du ikke medlem af netværket, så meld dig ind her inden du tilmelder dig.

Priser

Ledigt IDA-medlem

100 kr.

Medlem

100 kr.

Seniormedlem

100 kr.

Studiemedlem

100 kr.

Deltager, ikke medlem af IDA

100 kr.

Studerende, ikke medlem af IDA

100 kr.

Medlem af arrangør

0 kr.

Firmamedlem

0 kr.

Praktiske Informationer

Hvor

Webinar

Hvornår

Tirsdag den 4. marts 2025
kl. 17.00 - 19.00

Tilmeldingsfrist

Tirsdag den 4. marts 2025 kl. 16.00

Afmeldingsfrist

Lørdag den 1. marts 2025 kl. 23.59

Arrangementssprog

Dansk

Antal tilmeldte

33

Arrangør

IDA Lederforum Hovedstaden

Medarrangør

KompetenceForum, IDA København
IDA Arbejdsmiljø
IDA Proces
IDA Lederforum
IDA Lederforum Midtjylland
IDA Lederforum Nordjylland
IDA Lederforum Syddanmark

Arrangementsnr.

358238