Online Arrangement
Ledelse af det sociale og organisatoriske arbejdsmiljø
Hvad gør jeg som leder, når medarbejdere har forskellige opfattelser af en intern konflikt? Hvad er min rolle som tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant, når kollegaer oplever mobning eller krænkende handlinger?
Tilmeldingsfrist: 30. oktober 2024 kl. 12.00
Webinar
Onsdag den 30. oktober 2024
kl. 17.00 - 19.00
0,00 kr. - 100,00 kr.
Dansk
Og hvordan fastholder vi et sundt arbejdsmiljø i forandringsperioder?
Der findes både viden og metoder til at løfte arbejdsmiljøet, det er sjældent nemt, men altid spændende – og meget lykkes da også kun ved hjælp af lange seje træk, hvor engagerede ledere og medarbejdere sammen finder veje til at forbedre det sociale og organisatoriske arbejdsmiljø.
Men når 33.000 danskere er dagligt sygemeldte fra deres arbejde med stressrelaterede sygdomme, må vi gøre noget! Og bedre end de nuværende initiativer på arbejdspladserne.
IDA lederforum Hovedstaden har inviteret organisationspsykolog Liv Starheim til på et onlinemøde at give os en introduktion til, hvordan vi bliver bedre til ledelse af det sociale og organisatoriske arbejdsmiljø.
Onlinemødet tager afsæt i bogen: ” Ledelse af det sociale og organisatoriske arbejdsmiljø”, der er udgivet på forlaget Frydenlund, 2022.
Bogen er skrevet af Liv Starheim. I indlæggene på onlinemødet henvises der også til anden litteratur, konkrete eksempler og praksiserfaringer indenfor emnet.
Spørgsmål til arrangementet kan stilles til Søren Brønchenburg fra bestyrelsen i IDA lederforum Hovedstaden.
- 17:00-17.05: Introduktion ved Liv Starheim – onlinemødes forløb og tema
- 17:05-17.45: Introduktion til ledelse af det sociale og organisatoriske arbejdsmiljø. Hvad er det? Hvorfor investere tid i det? Hvad siger teorierne om det gode organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, hvad siger statistikkerne og hvad med praksis? Hvor er de typiske udfordringer i ledelse af det sociale og organisatoriske arbejdsmiljø? Ved Liv Starheim
- 17.45-18.00: Break out med refleksioner over ledelse af det sociale og organisatoriske arbejdsmiljø i egen organisation på baggrund af introduktion. Efterfulgt at chat-spørgsmål og svar fra Liv Starheim.
- 18.00-18.25: Det organisatoriske og det sociale arbejdsmiljø – hvorfor er de vigtige hver for sig og sammen? ved Liv Starheim.
- 18.25-18:40: Hvad skal man kunne som leder, når man ønsker at blive bedre til at lede det sociale og organisatoriske arbejdsmiljø i samarbejde? Det arbejdspsykologiske landskab, arbejdsmiljøundersøgelsen, konflikterne, krænkende handlinger, stress og krisehåndtering. Hvad kan vi og hvad vil vi? Praksis eksempler og cases. Ved Liv Starheim.
- 18.40-18:50: Hvad har inspireret dig? Dialog med Liv Starheim.
- 18:50-19:00: Opsamling på ledelse af det sociale og organisatoriske arbejdsmiljø - hvis du vil vide mere og afrunding
- 19:00: Tak for i dag.
Om foredragsholder:
Tilmeldingsprocedure:
Når du har tilmeldt dig, får du en bekræftelsesmail herpå. Nederst i denne mail finder du et link til webinaret.
Du logger på via dette link og kommer videre til sitet, hvor webinaret vises.
Har du problemer med at logge på, er du velkommen til at kontakte os på: webinarsupport@ida.dk
Tjek også vores FAQ site hvor du kan få svar på de oftest stillede spørgsmål i forbindelse med webinarer: FAQ om IDA webinarer
Info om personlige oplysninger: Hvis du gerne vil deltage anonymt, anbefaler vi, at du tilmelder dig en browser i stedet for at bruge Zoom-softwareklienten eller appen, og når Zoom beder dig om at angive dit navn, kan du indtaste "Anon" eller et andet pseudonym. Zoom behandler personlige oplysninger i globale datacentre inklusive USA og behandlingen udføres i henhold til EU Kommissionens standardbestemmelser om databeskyttelse. Beskyttelse af personlige oplysninger. For yderligere detaljer henviser vi til Zoom-privatlivspolitikken tilgængelig her: https://zoom.us/privacy
Det er ikke tilladt at dele hverken zoomlinket eller link til video med andre, eller at optage lyd og billeder af webinaret.
Arrangør: IDA, Ingeniørforeningen.
Tilmelding: Er du ikke medlem af IDA? For at kunne tilmelde dig, skal du oprette en brugerprofil. Bemærk, ved oprettelse af en brugerprofil får du adgang til IDA's online tjenester - du bliver ikke medlem af IDA.
Vigtig oplysning vedr. persondata på deltagerlister
Dit navn, titel og firma vil optræde på deltagerlisten til dette arrangement, hvis du tidligere har givet samtykke eller har givet samtykke til dette i forbindelse med tilmeldingen. Deltagerlisten er tilgængelig for arrangøren og de øvrige deltagere på selve arrangementet i form af en online deltagerliste. Ved nogle arrangementer udleveres desuden navneskilt, hvor dit navn, titel og firma fremgår. Hvis du afmelder dig arrangementet, vil dine oplysninger ikke længere fremgå af deltagerlisten.
Du kan læse mere om samtykke her, https://mit.ida.dk/mine-samtykker-praeferencer-og-vilkaar.
Når du er tilmeldt som deltager på dette arrangement, vil du også automatisk modtage info om næste arrangement indenfor samme fagområde.
------------------------------------------------
Meld dig ind i IDA Lederforum Hovedstaden - Spar entrebilletten ved at tilmelde dig netværket inden du tilmelder dig arrangementet
Medlemskab af IDA Lederforum Hovedstaden er gratis for IDA medlemmer, er du ikke medlem af netværket, så meld dig ind her inden du tilmelder dig.
Priser
Ledigt IDA-medlem | 100 kr. |
Medlem | 100 kr. |
Seniormedlem | 100 kr. |
Studiemedlem | 100 kr. |
Deltager, ikke medlem af IDA | 100 kr. |
Studerende, ikke medlem af IDA | 100 kr. |
Medlem af arrangør | 0 kr. |
Firmamedlem | 0 kr. |
Praktiske Informationer
Hvor
Deltag via pc, tablet, smartphone
Hvornår
kl. 17.00 - 19.00
Tilmeldingsfrist
Afmeldingsfrist
Arrangementssprog
Antal tilmeldte
Arrangør
Medarrangør
IDA Arbejdsmiljø
IDA Lederforum
IDA Lederforum Midtjylland
IDA Lederforum Nordjylland
IDA Lederforum Syddanmark