Arrangement

Udvikling af Kappel Propelleren

Jens Kappel har udviklet og markedsført Kappel propelleren blandt andet i samarbejde med MAN. I et samarbejde med HDW (nu ThyssenKrupp AG) i Kiel udvikledes i 2010 propellere til U-både, hvor Kappel propellerens lave støjniveau var afgørende.

Tilmeldingsfrist: 15. marts 2023 kl. 23.55

IDA Conference, København V

Mandag den 20. marts 2023

kl. 16.30 - 18.30

0,00 kr.

Dansk

Find flere praktiske informationer nederst på siden.

Jens Kappel er født i Sønderjylland i 1931. Efter landsbyskole og realskole kom han i 1946 i lære som mekaniker med en arbejdsuge på 48 timer plus 10 timer teknisk aftenskole i vinterhalvåret. Jens Kappel gjorde i 1951-56 frivillig tjeneste i flyvevåbnet og blev uddannet som navigatør hos Royal Air Force i Canada og England og fløj i det danske flyvevåben med natjageren Meteor NF11. 

Efter flyvevåbnet tog han adgangseksamen til Polyteknisk Læreanstalt og blev civilingeniør (M) med speciale i strømningsmaskiner og termodynamik i januar 1962. Herefter til Brown Boveri (BBC) først i afdelingen i Paris for marineturbiner og senere til forsøgsafdelingen hos moderfirmaet i Baden, Schweiz.  

I 1965 blev Jens Kappel ansat i rederiet A. P. Møller, som dengang byggede mange turbinedrevne tankskibe. I 1972 blev han leder af en afdeling for udvikling og bygning af rederiets containerskibe. A. P. Møller valgte hurtige enkeltskruede skibe, som behøvede en stor effekt på en enkelt skrue, hvilket blev opnået uden skadelige vibrationer og støj. Kappel udviklede en metode til at stuve containerne tættere i lastrummet i langskibs og tværskibs retning.
Systemet blev patenteret, men førte til en strid om rettigheder, og Kappel måtte forlade A. P. Møller. 

Kapel havde tidligere initieret forsøg med en finne sat på tippen af en konventionelt beregnet propeller og konkluderede efter en analyse i samråd med krumme propellerblade, var nødvendig. Poul Andersen og hans studerende Svend V. Andersen løste denne opgave. Med denne metode lykkedes det at beregne og at få lavet modelforsøg med forskellige propeller, som alle viste positive gevinster.
I 1996 sendtes en ansøgning til EU om støtte til en systematisk undersøgelse og udvikling af propelleren. Undersøgelsen skulle afsluttes med en prøve i fuld skala. Det viste sig vanskeligt at finde et skib til afprøvning i fuld skala. Det oprindelige containerskib måtte erstattes af en produkttanker og en ny partner måtte optages i Kapriccio projektet. I 2002 kunne fuldskala forsøg gennemføres med en konventionel og en Kappel propeller på tankskibet Nordamerika udfor Lissabon. Prøveturen og senere analyser af driftsresultater viste effekt besparelser på 5% samt et reduceret vibrations niveau.    

Du behøver ikke være IDA medlem for at deltage i arrangementet. Tryk på tilmelding og opret dig, så er du tilmeldt arrangementet.

_____________________________________________________


GÅ IKKE GLIP AF NOGET

Tilmeld dig vores nyhedsmail. Så går du ikke glip af alle de spændende kurser, konferencer, gå hjem-møder og virksomhedsbesøg, vi afholder hvert år.

TILMELD DIG HER

Du kan sagtens modtage nyhedsmailen, selvom du ikke er IDA medlem - det er åbent for alle.

Priser

Deltager, ikke medlem af IDA

0 kr.

Firmamedlem

0 kr.

Medlem af arrangør

0 kr.

Ledigt IDA-medlem

0 kr.

Medlem

0 kr.

Seniormedlem

0 kr.

Studiemedlem

0 kr.

Tilvalg

Ledsager

0 kr.

Praktiske Informationer

Hvor

IDA Conference
Kalvebod Brygge 31-33
1780 København V
Se mødetavlen

Hvornår

Mandag den 20. marts 2023
kl. 16.30 - 18.30

Tilmeldingsfrist

Onsdag den 15. marts 2023 kl. 23.55

Afmeldingsfrist

Torsdag den 16. marts 2023 kl. 23.55

Arrangementssprog

Dansk

Antal tilmeldte

33

Arrangør

IDA - Historisk Teknologi, HITEK

Medarrangør

IDA Maritim

Arrangementsnr.

347556
Login og se tilknyttede filer