Her vil der blive serveret kaffe, the og brød
v. Kaare Dahl, formand for Dansk Betonforening
v. Michael Schmidt Vosgerau, Vejdirektoratet Aarhus Havn er Danmarks største containerhavn med en meget høj trafiktæthed. Den 1,8 km lange cut-and-cover tunnel under Marselis Boulevard vil forbinde motorvej E45 direkte med Aarhus Havn og forbedre fremkommeligheden til byens centrum. Projektet vil aflaste tæt bebyggede områder af byen for tung og støjende trafik og give mulighed for byudvikling i retning af, at skabe et grønt rekreativt byrum. Vejdirektoratet er med regeringens Infrastrukturplan 2035 blevet bygherre og ansvarlig for gennemførelse af projektet.
v. Sophie Juulsgård, Sund og Bælt A/S Storebælt Projektering, udbudsproces, planlægning og udførelse med start i 2027. Vestbroen har 276 lejer med en resterende levetid på mellem 2-30 år. Der er de seneste år kigget ind i, at ca. 60% af lejerne skal udskiftes/renoveres, da levetiden er mindre end 20 år. Der er lavet flere succesfulde prøveløft for at finde en anvendelig arbejdsprocedure for løft af broen. Udbuddet forventes færdiggjort i efteråret 2025.
v. Nina Sigvardsen, Teknologisk Institut og Sara Hørlyck Molbo, Leth Beton CHARBUILD projektet udforsker biokuls potentiale som erstatning for traditionel letklinker i letbeton. Resultaterne viser, at både biokul fra halm og biokul fra træ kan erstatte letklinker i letbeton uden at gå på kompromis med betonens egenskaber, herunder opfyldelse af brandkrav. Samtidig reducerer biokul CO₂-aftrykket markant, da det er et karbonnegativt materiale, der effektivt lagrer CO₂.
v. Marvin Glisnner, PhD fra Danmarks Tekniske Universitet At Dansk Betondag 2023 a new project on Portland cement free concrete in collaboration between COWI A/S and DTU was presented. Over the past two years knowledge on short- and long-term material properties and applicability in relevant size was generated. A special focus was given on the production of tunnel segments. The main objectives of this project were described to be I) The study of relevant material properties of a selected range of cement free concrete materials to obtain a deeper understanding of their short- and long-term material behaviour. II) Combining experimental and numerical investigations at different scales, to link the material properties to the expected structural behavior thereby identifying suitable design models. Most recent results will be discussed and an outlook for the future presented.
v. Siff Nejst Lørup, PhD fra Danmarks Tekniske Universitet Væksten af rurer på beton i maritime strukturer kan give beskyttelse mod skadelige ioner på grund af et en tæt forbundet grænseflade mellem ruren og betonoverfladen. Eksperimentelt arbejde blev udført for at opnå bedre forståelse af transportprocesserne med en barriere til stede, med det formål at forlænge levetiden af betonen gennem biologisk beskyttelse.
v. Carola Edvardsen, COWI Singapores dybe spildevandstunnel (Fase 2) omfatter ca. 40 km betontunneler, med en diameter på mellem 3 m og 6 m. For at opfylde krav om 100-årig designlevetid blev der udviklet en særlig betonrecept til at bekæmpe mikrobiologisk induceret korrosion (MIC). Gennem transkontinentalt samarbejde blev betonprøver, der blev produceret i Singapore, sendt til Kiwas "ODOCO" Pilotanlæg i Berlin. Disse prøver gennemgik et omfattende testprogram, der involverede udsættelse af betonen for rigtigt spildevand under meget aggressive forhold. Målet var at estimere korrosionshastigheden og offer-dæklag, der var nødvendig for at opfylde konstruktionens levetid. Prøverne udviste gunstig MIC-modstand, hvilket resulterede i et minimalt offer-dæklag på 35-45 mm. Denne præsentation beskriver detaljerne i betonsammensætningen, testfaciliteterne, de anvendte metoder og resultater. Præsentationen giver indsigt i de innovative materialer og metoder, der blev brugt til at maksimere holdbarhed og levetid for denne infrastruktur.
v. Jens Bagge, Rambøll Mindet 6, kommer til at stå som Danmarks højeste kontorhus med en imponerende højde på ca. 145 meter, og vil derfor kunne ses fra hele Aarhus når det står færdigt. Bygningen har 40 etager over terræn og 2 etager under, og kombinerer præfabrikerede søjler med pladsstøbt kælder, kernevægge og etagedæk. Denne præsentation giver både indsigt statiske principper og udførelsesmæssige aspekter for dette ikoniske byggeri.
v. Lasse Stephansen, R&D test systems Gennem en årrække har danske R&D Test Systems leveret testsystemer til udvikling og test af morgendagens vindmøller. En vital komponent i disse testsystemer er betonfundament, hvis formål er at binde maskinkomponenterne sammen og som udsættes for enormt store dynamiske kraftpåvirkninger. I indlægget vil vi komme ind på konceptudvikling af store betonkonstruktioner, designudfordringer og hvordan disse imødekommes, integration af SHMS (Structural Health Monitoring System) og udførelsen af disse betonfundamenter på tværs af landegrænser.
v. Johan Jespersgaard Sædholm, Per Aarsleff A/S Opførelsen af en 40 meter bred og 16 meter høj betondome midt i Aarhus krævede en ny tilgang. Den indvendige overflade skulle samtidig fungere som kunstværk, hvilket udelukkede traditionelle forskallingsmetoder. I stedet blev der udviklet en specialforskalling i glasfiber, som både kunne forme betonen og stå tilbage som det færdige værk. Inspiration fra kunstnerens mindre værker blev opskaleret via tæt samarbejde med kunstnerens team, bygherren, rådgiver og leverandører. Resultatet er en præcis, kunstnerisk overflade og en teknisk løsning, hvor kunst og konstruktion forenes.
v. Carsten Schjørring og Jesper Juel Pedersen, Dansk Betonforening - Besøg Aarhus Ø og B7H (Irmahus) - Besøg på ARoS
v. Kaare Dahl, formand for Dansk Betonforening
Efter middagen er der lagt op til dialog og hyggeligt samvær.