Konferenceguide

Når du vil lave en konference, er der mange ting, der skal overvejes og planlægges. Her er en kort guide til, hvad du skal huske at tænke over, når du går i gang – og din koordinator kan altid hjælpe dig med sparring.

Denne konferenceguide lister de vigtigste elementer, man skal huske i planlægningen af en konference, og indeholder en oversigt over spørgs­mål man med fordel kan stille sig selv i planlægningsfasen.

Vær opmærksom på, at listen ikke er udtømmende – der vil altid være nuancer fra konference til konference – og primært indeholder punkter, man ofte kan komme til at glemme.

Formål og format

  • Hvorfor vil I holde konferencen?
  • Hvad er det nye eller aktuelle i emnet?
  • Er der ”kød nok på” til en hel konference? Eller bør I holde et gå hjem-møde eller en halvdags-event i stedet?
  • Skal konferencen være fysisk eller online – eller hybrid? Det skal afklares fra begyndelsen.
  • Skal konferencen være i et eller flere spor?
  • Skal der være udstillere?
  • Overvej konferencens sprog. Er det fx nødvendigt at holde kon­fe­ren­cen på engelsk, hvis alle oplægsholdere taler dansk?
  • Overvej, hvordan konferencen kan understøtte FN’s 17 verdensmål og/eller IDAs strategi.

Når man kender en konferences formål, er det lettere at målrette kom­mu­nikationen (teksterne) og planlægge en konference, hvor formålet er ty­deligt.

Målgruppe

Hvem skal helt specifikt komme til konferencen? Ikke bare ”Sel­skab­ets medlemmer”, men hvilken del af medlemmerne? Hvad har de til fælles? Hvilke emner arbejder de med og i hvilke brancher? Egner emne eller målgruppe sig til, at der inviteres medarrangører ind?

Budget og økonomi

  • Lav et budget og husk fx følgende udgifter:
    • Lokaler, AV/teknik, evt. optagelse og redigering
    • Al forplejning – også til talere, hjælpere, udstillere m.fl. (per­soner, der ikke har købt en billet)
    • Honorarer eller gaver til talere, indslag osv.
    • Ticketbutler-navneskilte
    • Trykt materiale, bannere osv. (men husk også at være bæredygtige og begrænse trykte materialer!)
    • Gratister

Datofastlæggelse

Find forslag til dato, men vend den med jeres selskabs koor­di­na­tor, før I fortsætter planlægningen og laver aftaler på den pågældende dato.

Hvis der ligger for mange større arrangementer på samme tid, bliver det sværere at nå ud til målgruppen med vores markedsføring – mange budskaber på samme tid gør det svært at trænge igennem derude! Og administrationen kan blive en flaskehals.

Tekster og markedsføring

Sælg din event!

  • Hvorfor skal man tilmelde sig? Hvad får man ud af at deltage? Ikke bare ”Inspiration” og ”Ny viden”.
  • Kender målgruppen de talere, I mener er hot shots? Eller skal de beskrives i flere detaljer?
  • Husk at programmet er med til at tiltrække deltagere, så offentlig­gør det så hurtigt som muligt med så mange informationer som mu­ligt
  • Husk uddybende tekster om hvert programpunkt – en overskrift sig­er ikke nok. Forklar, hvad oplægget handler om.
  • Husk et godt og ikke ophavsretsbeskyttet billede til markedsføring­en.

Realistiske tidsplaner

Det tager tid at lave en god konference, og vi anbefaler, at man begynd­er planlægningen 9-12 måneder før afholdelse. Så er der god tid til at ar­bej­de med konferencen i bestyrelsen, invitere talere, lave grafik, skrive go­de tekster osv. osv.

En tommelfingerregel er, at en konference skal annonceres mindst 2½ måned inden afholdelse – og meget gerne mere! I ferieperioder, hvor del­tagerne ikke ser deres E-mail og dermed invitationen, skal markeds­føringsperioden være endnu længere.

Vær tids-pessimist! Det tager tid at flytte en større mængde mennesker, så lav ikke programmet for stramt – flere pauser, god tid til at netværke, tid til at skifte lokale/spor, tid til at tjekke mails/telefon, tid til at spise osv.

Kom i god tid! Som værter og arrangører er I de første til at ankomme og de sidste til at gå. Husk også at aftale præcise tider med talerne (an­komst, forventning til hvor længe de skal blive osv.).

Aftaler

  • Få alle aftaler på skrift
  • Vær eksplicit omkring jeres forventninger til talerne:
    • Skal de benytte Power Points eller må de lade være? Skal materialet leveres på forhånd?
    • Skal de blive der efter oplægget?
    • Hvad tid skal de ankomme, og hvad tid skal de på?
    • Hvilke deadlines skal de overholde (fx aflevering af tekst om oplægget, præsentation, faktura osv. osv.)?
    • Hvilke omkostninger dækkes (honorar, transport, parke­ring, hotel, forplejning osv. osv.)
    • Hvad er annulleringsbetingelserne – for jer og for taleren?
  • Hvis der betales honorar mv.: HUSK at afklare, om det aftalte beløb er in­klusiv moms! Jeres selskab (konferencens budget) hæfter for hele fak­turabeløbet, dvs. INKLUSIV moms.
  • Husk at engagere en eller flere moderatorer, facilitatorer eller konfe­ren­ci­er­er, hvis I i bestyrelsen ikke selv påtager jer opgaven (IDA kan i de fles­te tilfælde hjælpe med moderatorer).
  • Hold et formøde med moderatoren for at afstemme takt, tone og øv­rige forventninger.
  • Tjek op på, om jeres aftaler overholder alle IDA-regler – det gælder fx brug af fotos og grafik, indkøb af gaver mv.

    Maj 2024