Folkeskolen skal have motiverende undervisning i naturfag

Inddragende undervisning og inspirerende lærere og er en forudsætning, for at få vækket folkeskoleelevernes interesse for naturfagene og at flere elever får øjnene op for de mange muligheder indenfor de tekniske og naturvidenskabelige uddannelserne.

Der er behov for at se på nye læringsformer, hvor lærerne højere grad guider og stiller spørgsmål end komme facit og give svar. Det er nogle at de centrale elementer i grundskoleprojektet ”Engineering i skole”, hvor eleverne omsætter deres faglige viden fra naturfagene i arbejdet med problemstillinger, hvor de selv skaber løsningerne ved at opstille hypoteser og afprøve idéer.

Herved kan Engineering, bidrage til at øge elevernes forståelse af naturvidenskab og teknologi. IDA er gennem Engineer the Future en af de drivende kræfter bag Engineering i skolen.

For at højne kvaliteten i undervisningen, især i natur/teknik, er der behov for flere linfaguddannet lærere.

Da er en af de klare forudsætninger for at lykkes med at vække interessen for naturfagene.

Læs mere