12 gode råd til dig som ny leder

12 råd som du bør kende. Lær hvordan du bruger din faglighed, afstemmer forventninger, håndterer konflikter og meget mere.

#1 Forstå og accepter din faglighed i et nyt lys

Som medarbejder uden personaleansvar har du typisk specialiseret dig og dyrket en faglighed indenfor et specifikt område. Det er vigtigt at huske, at overgangen fra medarbejder til leder indebærer, at det arbejde, du tidligere er blevet belønnet for, ikke nødvendigvis vil føre til den ønskede succes som leder. Din faglighed har en stor værdi, men det er vigtigt, at du formår at aktivere den på en ny måde.

Som specialist har du været vant til at have en stor viden indenfor dit felt og give svar på mange spørgsmål. Som leder skal du i højere grad stille de rigtige spørgsmål. Du skal acceptere, at du træder ind i en ny faglighed, hvor dine kompetencer og viden ikke er så omfattende, som dine medarbejderes. Som leder bliver din rolle mere orienteret mod at guide og facilitere, hvor du skal kunne trække på dine medarbejders ekspertise og dele ansvar med dem.

Det er din fornemmeste opgave, at dine medarbejdere lykkes og trives, så du skaber resultater gennem dem. Derfor er det vigtigt, at du tilrettelægger din kommunikation og vidensdeling, så du formår at få den nødvendige viden og ikke går i dybden med unødvendige teknikaliteter. Sørg for, at du ikke er den eneste i din afdeling, som kan varetage specifikke faglige opgaver. Som leder medfølger mange nye tidskrævende opgaver - du skal sikre, at du kan frigive tid til at håndtere dem.

Refleksionsspørgsmål:

  • Har du tekniske opgaver, som ikke kan varetages af dine medarbejdere? Hvis ja: Hvordan kan du videregive den viden til dine medarbejdere? Måske kræves det, at du fortsætter med nogle af dine tidligere opgaver, men det er en god idé allerede tidligt at overveje, hvordan du kan overlevere opgaverne og til hvem.
  • På hvilket detaljeniveau er det nødvendigt, at du kommunikerer med dine medarbejdere? Og hvordan sikrer du at skabe en gensidig forståelse?
  • Hvordan sikrer du, at du allokerer nok tid til dine nye ledelsesmæssige opgaver?

Tilmeld dig IDAs Introduktion til ledelse: Kursus for dig, der er ny leder.

Kom tættere på fremtidens STEM-ledere, hør IDAs podcast: STEM'MER I LEDELSE

#2 Forventningsafstem med din chef

I dit nye lederjob, er det vigtigt, at du løbende forventningsafstemmer og skaber en god relation til din chef. Derfor skal du planlægge og forberede forskellige samtaler, som sikrer, at I er på bølgelængde og har en fælles forståelse af hvad I kan forvente af hinanden. Din forhandlingssituation er bedst i fredstid, så sørg for, at du inden for kort tid får forventningsafstemt. Du kan med fordel adressere:

  1. Den nuværende situation, hvor I sammen får en fælles forståelse og finder ud af, om I deler samme opfattelse af situationen for afdelingen og virksomheden. Her taler I om hvad der fungerer og hvilke ændringer der kræves. Det giver jer et fælles overblik, som I fremadrettet kan bruge, når I skal prioritere opgaver.
  2. Forventninger til fremtiden, hvor I taler om hvilke forventninger din chef har til opgaver og resultater. Hvad vil blive betragtet som en succes, og hvordan vil præstationen blive målt. Det giver jer et stærkt udgangspunkt, som I kan bruge i forhold til at vurdere, om I er på rette vej. Pas på med at sætte urealistiske mål og del de små sejre.
  3. Ressourcer, hvor I taler om de ressourcer, du vil have brug for i forskellige situationer. Har du de kompetencer, tid og penge, som du har brug for til at møde forventningerne i punkt 1 og 2.
  4. Samarbejde, hvor I drøfter jeres fælles præferencer og arbejdsstil. Hvor meget vil din chef inddrages i beslutninger? Hvor meget har du behov for sparring? I hvor høj grad skal der præsenteres i detaljer?
  5. Personlig udvikling, hvor I taler om styrker og udviklingsområder for dit arbejde.

Refleksionsspørgsmål:

  • Hvordan vil du arrangere ovenstående med din chef og sikre, at I løbende er på bølgelængde? Én ide kunne være at gøre brug af regelmæssige én-til-én samtaler
  • Hvilke små sejre vil du kunne dele med din chef i den første tid?

Læs her hvordan du synliggør du dine resultater for chefen.

#3 Forventningsafstem med dine medarbejdere 

Når du træder ind i rollen som ny leder, er det vigtigt at erkende, at din relation til medarbejderne vil tage en anden karakter, end hvis I var kollegaer. Du vil måske opleve en følelse af ensomhed grundet en ændret adfærd og større distance fra medarbejderne, hvor du ikke naturligt bliver involveret i mange af deres samtaler. Du vil formentligt samtidig opleve, at der vil blive lyttet til dig på en anden måde, hvor dine ord vægter tungere end før du blev leder.

Det er vigtigt, at du som ny leder afsætter god tid til at forventningsafstemme med dine medarbejdere. Du kan forvente, at alle dine medarbejdere går med tanker og forventninger til, hvordan deres arbejdsliv bliver med dig som leder. Derfor er det vigtigt, at du imødekommer dem og taler om, hvilke forventninger du kan indfri og hvilke forventninger, som du enten ikke kan, eller ønsker at indfri. Du kan med fordel have din forventningssamtale med chefen i baghovedet og forsøge at få interesserne til at mødes.

Vi anbefaler, at du løbende fortsætter med at forventningsafstemme gennem dine én-til-én samtaler, hvor du fokuserer på tre primære områder: Medarbejderens trivsel, opgaven og personlig udvikling.

Refleksionsspørgsmål:

  • Hvordan finder du ud af, hvad dine medarbejdere forventer af dig?
  • Hvordan tydeliggør du, hvad du forventer af dine medarbejdere?
  • Hvordan sikre i løbende dialog til at sikre, at både du og dine medarbejdere lykkes med jeres opgaver, trives og udvikler jer?

#4 Skab en stærkere forståelse af virksomheden

Som leder er det en vigtig kompetence at kunne skabe overblik og se tingene fra et helikopterperspektiv, men det kræver først og fremmest, at du har en god forståelse for, hvad du ser ned på.

I din lederstilling vil du typisk få større indflydelse på udviklingen og eksekveringen af den overordnede strategi. For at lykkes er det vigtigt, at du har en stærk forståelse af den virksomhed, som du og dine medarbejdere er en del af. Du kan med fordel dele dine betragtninger, når du løbende forventningsafstemmer med chefen.

Det er en god idé at afsætte tid til at styrke dit kendskab til forretningen og heriblandt forretningsmodellen, markedet, kunderne, teknologien og de overordnede mål. Som leder skal du have overblikket, selvom du ikke kan være direkte involveret i alle aspekter. Du skal sikre dig en regelmæssig kontakt til vigtige interessenter for kontinuerligt at blive opdateret.

Refleksionsspørgsmål:

  • Hvad er den overordnet vision og strategi, og hvordan bidrager din afdeling til dem? En god idé er, at du også sætter dig ind i de andre afdelingers bidrag til visionen og strategien. Det vil hjælpe dig i det fremtidige samarbejde.
  • Hvad kendetegner markedet og hvordan følger i bedst med udviklingen?
  • Hvilket behov har jeres nuværende og fremtidige kunder? Og hvordan er I med til at sikre den bedste oplevelse for dem?

Kurser som kan være brugbar for dig som ny leder:

Strategiudvikling - fra analyse til strategi

Strategi implementering - fra intention til handling

#5 Prioriter din egen og dine medarbejderes trivsel

Som leder er det afgørende at forstå vigtigheden af at prioritere både din egen og dine medarbejderes trivsel. At fokusere på trivsel er ikke kun gavnligt for det enkelte menneske, men medvirker også til organisationens effektivitet og langsigtede succes.

Vi ved, at et skifte til en ny lederrolle både er krævende og overvældende. Derfor er det vigtigt, at du har fokus på din egen trivsel. Hvis du går ned med flaget, påvirker det ikke kun dig selv, men også dine medarbejdere, virksomheden og din familie. Sørg derfor løbende for at prioritere din egen trivsel ved bl.a. at have et realistisk blik på din arbejdsmængde, få nok søvn og motioner.   

IDAs analyser viser, at hver femte af IDAs ledermedlemmer er stresset og at stress blandt lederne smitter af på medarbejderne. Udover reduktion af stress og øget effektivitet, vil et fokus på trivsel og tryghed hos medarbejderne også styrke jobtilfredsfed, føre til bedre beslutningstagning og forbedre teamdynamikken i din afdeling.

Refleksionsspørgsmål:

  • Hvad gør du for at prioritere din egen trivsel?
  • Hvordan sørger du for at dine medarbejdere trives?

#6 Forstå de basale rammer i virksomheden

Når du tiltræder en lederstilling, er det vigtigt at du forstår de basale rammer i virksomheden, herunder basal personalejura, overenskomster og personalepolitikker. Som leder skal du overholde gældende lovgivning, når du beskæftiger dig med temaer som sygdom, ansættelse, afskedigelse og ferie. Derudover skal du kende virksomhedens personalepolitikker og overenskomster, som ruster dig bedre i din konflikthåndtering og kan indeholde belønningssystemer du kan benytte til at fremme motivation og præstationer hos dine medarbejdere. Eksempler kunne være bonussystemer og mulighed for kompetenceudvikling gennem enten interne eller eksterne efteruddannelsestilbud.

I sidste ende er en grundlæggende forståelse af personalejura, overenskomster og personalepolitikker essentiel for at du kan være en effektiv og ansvarlig leder. Det vil samtidig gøre dig i stand til at skabe tryghed hos dine medarbejdere og medvirke til at de trives på arbejdet.

Refleksionsspørgsmål:

  • Hvilke specifikke regler skal du være opmærksom på ifm. ansættelse, afskedigelse, ferie og sygdom?
  • Hvilke personalepolitikker og overenskomster gælder for din virksomhed? Er det noget, som du med fordel kan have fokus på at inkludere i din ledelse?

#7 Håndter konflikter

Som ny leder er det vigtigt at forstå, at konflikter er uundgåelige på enhver arbejdsplads eller i et team. Det kan være fristende at give konflikter tid til at løse sig selv, men i stedet bør du som leder tage aktiv del i at håndtere dem konstruktivt og imødekomme dem tidligt. På den måde forhindrer du, at de eskalerer unødigt.

Mestrer du konflikthåndtering, vil du opleve en lang række fordele, som vil forbedre dit lederskab. Du vil øge tilliden og medarbejderne vil føle sig trykke ved at dele deres bekymringer og arbejde sammen om at finde en løsning. Dette fremmer samtidig læring og udvikling, da det kan hjælpe med at identificere potentielle problemer eller forbedringsområder i organisationen.

  • Hvordan identificerer og imødekommer du konflikter før de eskalerer? Hvordan går du konkret til det?
  • Hvordan sikrer du, at alle i din afdeling bliver trygge ved at fortælle om udfordringer?

#8 Kend dine værdier og ledelsesstil

Hvordan opfatter andre dig som leder? Hvad ville de sige er dine styrker og svagheder?

Som ny leder er det vigtigt, at du er opmærksom på din egen ledelsesstil og hvordan du tilpasser den i forskellige situationer. Dine medarbejdere er forskellige, motiveres forskelligt og skal også ledes forskelligt. Forskelligheden i mennesker er det, som gør ledelsesfaget komplekst og du skal kunne analysere og beslutte, hvordan du bedst støtter og giver retning til dine medarbejdere. Samtidig skal du være bevidst om dine egne værdier og hvordan de påvirker din beslutningsproces.     

For at lykkes som leder, er det vigtigt, at du ikke gør din nye rolle til et selvudviklingsprojekt. En god idé er, at du ligesom i andre fag, holder din rolle ud i strakt arm og ser den som et håndværk, som kontinuerligt skal udvikles og forbedres. Du fejler ikke som menneske, hvis du fejler som leder – og der er ikke kun én måde at være en god leder på.

Reflektionsspørgsmål:

  • Hvilke værdier kendetegner din ledelsesstil og hvordan kommer det til udtryk?
  • Hvad betyder grundlæggende meget for dine medarbejdere for at de føler sig trykke og motiveret?
  • Hvor ser du store forskelle hos dine medarbejdere og hvordan tilpasser du din ledelsesstil, så den rummer disse forskelle? Ex. motiveres nogle af resultater, hvor andre motiveres af mere rutinepræget eller udviklende opgaver.

#9 Uddeleger og prioriter opgaver

IDAs analyse viser, at halvdelen af de adspurgte ledere oplever, at de ofte eller altid kommer bagud med deres arbejde. En tredjedel i sådan en grad, at de ikke har tid til at holde pauser i løbet af dagen. Når du siger ’ja’ til en lederrolle, følger der automatisk en række nye opgaver såsom 1:1-samtaler, rekruttering, planlægning, chefmøder, budgetplanlægning, strategiudvikling og lønforhandling.

Det er afgørende for din succes som leder, at du formår at uddelegere dine egne opgaver og prioritere dine medarbejdernes opgaver. Formår du ikke at uddelegere, vil du risikere at komme ind i en ond spiral, hvor du kommer bagud og ikke kan udfylde din lederrolle tilstrækkeligt. Afsæt derfor jævnligt tid til at prioritere dine opgaver og beslutte, hvad der skal uddelegeres. Du skal dog altid være opmærksom på dine medarbejderes arbejdsmængde og trivsel. Har de ikke mulighed for at tage flere opgaver ind, må du ’lede op ad’ og forventningsafstemme med din chef. Hjælp dine medarbejdere med at prioritere opgaver ved jeres 1:1-møder.  

Refleksionsspørgsmål:

  • Hvordan skaber du et overblik over dine medarbejderes opgaver og sørger for at prioritere deres arbejdsmængde?
  • Har du metoder der kan identificere, hvis du påtager dig for mange opgaver?
  • Hvilke typer opgaver vil du uddelegere for at få tid til ovenstående nye ledelsesopgaver?

#10 Skab tidligt alliancer og gode relationer

Når du starter i en ny lederrolle, er det vigtigt at danne et overblik over dine interessenter og skabe et netværk af støttende personer, der er villige til at hjælpe dig, når du har brug for det. Ved at investere tid og energi i at forstå dine interessenter, opbygger du tidligt tillid, som er fundamentalt for at bedrive god ledelse.

Det vil styrke din mulighed for at tage informerede beslutninger og undgå unødvendige fejltagelser, da du skaber troværdighed omkring din person. Menneskene omkring dig vil dermed være mere tilbøjelige til at dele deres ideer, bekymringer og feedback.

Brug tid på at opbygge gode relationer og undgå at igangsætte store radikale forandringer i begyndelsen. Du må ikke tro, at du har svaret på alle udfordringer.

Det vil samtidig skabe værdi for dine medarbejdere, da du som resultat af dit mandat og dine gode relationer, kan hjælpe dem med at åbne døre og forbinde til de mennesker, som kan styrke deres arbejde.     

Refleksionsspørgsmål

  • Hvilke interessenter vil potentielt kunne have stor indflydelse på dit arbejde?
  • Hvilke behov har interessenterne og hvordan kan i bedst bidrage til hinandens mål?

#11 Få støtte og inspiration udefra

Som ny leder tænker du måske, at du i høj grad skal klare alting selv. Rigtig mange ledere oplever, at den nye lederrolle kan være ensom, hvor snakken med de evt. tidligere kollegaer ændres og dine ord får større betydning. Det er blot én af grundene til, at det er vigtigt, at du søger støtte udefra. Din familie vil uden tvivl også mærke forandringerne på dit job og det er vigtigt, at I kan italesætte både de positive og negative ting.

Derudover er det en rigtig god idé at engagere dig i en netværksgruppe, hvor du kan møde andre mennesker, som står i samme transition som dig. Du kan samtidig få en mentor, som kan give vejledning og dele ud af vedkommendes erfaring. Det vil give mulighed for at dele udfordringer og få inspiration til, hvordan du bedst løser dem.

Refleksionsspørgsmål:

  • Hvilke udfordringer vil give mening at dele udenfor organisationen?
  • Hvordan påvirker dit job som leder din familie, og hvordan kan I italesætte både positive og negative aspekter af forandringen?  

Få sparring med andre nye ledere, som befinder sig i samme virkelighed som dig selv. Deltag i IDAs Ny i ledelse netværksgruppe.

Er du klar til at forbedre dine ledelsesevner? Tilmeld dig IDAs Lederforum nu.

Er du interesseret i individuel sparring med fokus på faglig og personlig udvikling? Læs om IDAs mentorprogram her

#12 Læg en strategi for din kompentenceudvikling

Med din nye faglighed, er det vigtigt, at du har fokus på hvilke kompetencer, som du skal bruge for at løfte opgaven. Når du er afklaret omkring din kompetenceudviklingsstrategi, anbefaler vi, at du italesætter det, når du forventningsafstemmer med chefen. F.eks. oplever vi, at mange nye ledere prioritere at få et grundlæggende ledelseskursus til en start.

Forventningerne i din ledelsesstilling ændrer sig løbende i din karriere. Ved at være opmærksom på din kompetenceudvikling forbereder du dig på fremtidige udfordringer og opnår den nødvendige viden og de rette færdigheder til at tackle dem. Du investerer i din personlige vækst og styrker dit ledelsesmæssige potentiale. Du bør derfor have et øje på dine udviklingsområder og tilrettelægge en plan, hvor du løbende dygtiggør dig igennem forskellige efteruddannelsestilbud, podcasts, bøger, artikler mv.

Udover at gøre dig mere attraktiv for avancerede ledelsesstillinger, vil du også inspirere dit team til at stræbe efter forbedring og personlig vækst. Du bliver samtidig en dygtigere leder, som i højere grad kan skabe de bedste rammer og resultater for dine medarbejderes arbejdsliv.

Refleksionsspørgsmål: 

  • Hvordan bliver du opmærksom på de kompetencer, som du har brug for nu og i fremtiden?
  • Hvordan vil de nye kompetencer komme til udtryk i dit arbejde?
  • Hvordan vil et personligt årshjul med forskellige initiativer for kompetenceudvikling se ud?

IDA tilbyder kompetencerådgivning, book en tid nu