Virksomhedslukning som selvstændig

Måske skal du ud på nye eventyr, eller også gik din virksomhedsdrøm ikke som forventet. Lige meget hvad er det vigtigt, at du lukker din virksomhed korrekt ned.

 

Luk virksomheden nedLink kopieret

Lukning af din virksomhed er ikke noget, du bare kan gøre med et klik på tastaturet. Du har nemlig nogle forpligtelser over for nogle myndigheder, der skal overholdes.

Selve lukningen skal ske på Virk.dk, hvor du bliver bedt om at udfylde en blanket. 

 

Underret SkatLink kopieret

Lukningen af din virksomhed skal meldes til SKAT. Du kan meddele SKAT, at du lukker din virksomhed fra november til september, for det er i disse måneder, at du kan rette i din forskudsopgørelse.

Når du har meldt til SKAT, at du lukker din virksomhed, kan du gå i gang med at lave et skatteregnskab, et momsregnskab og en avanceopgørelse.

Gå til skat.dk.

 

Regnskaber og opgørelserLink kopieret

Skatteregnskabet skal laves for det år, hvor du lukker din virksomhed ned. Hvis du ejer noget i din virksomhed, skal du enten sælge det til dig selv eller til andre, og prisen skal være til markedspris.

Momsregnskabet skal laves op til den dato, hvor du lukker din virksomhed.

Du skal huske at sætte moms på de ting fra din virksomhed, du sælger til enten dig selv eller andre. Sidst men ikke mindst skal du lave en avanceopgørelse.

En avanceopgørelse er en opgørelse over de tab eller fortjenester, du har ved at sælge tingene i din virksomhed. Fristen for skatteregnskab og avanceopgørelse er senest 1. juli året efter lukningen af din virksomhed.

 

Opbevaringspligt og gældLink kopieret

Når du lukker din virksomhed, kan du ikke bare smide alle dokumenter ud. Du har nemlig pligt til at opbevare alle virksomhedens dokumenter i 10 år efter, at din virksomhed lukker.

Og inden du lukker din virksomhed, skal du have afviklet alt gæld, da det ikke er muligt at lukke en gældsat virksomhed. Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, hæfter du personligt for eventuel gæld.

 

Lukning ved betalingserklæringLink kopieret

Hvis I er flere ejere i et IVS, ApS eller A/S, kan det være nemmest at udarbejde en betalingserklæring, hvor alle virksomhedens ejere tilkendegiver, at alt gæld er betalt, og at virksomheden ønskes lukket.

En betalingserklæring er den mest simple måde at lukke sin virksomhed på, men ulempen kan være, at man selv står for alt det praktiske, og at du som ejer er ansvarlig over for kreditorer, som melder sig efter nedlukningen.