Mikkel ville lave en flyvende bil, nu laver han flyvende kraner

Da Mikkel Kærsgaard Sørensen lagde et billede på Facebook af den flyvende bil, han byggede med sit team i et værksted i Brønderslev, ringede vindmølleindustrien med en opgave og en pose penge.

Morten Scriver Andersen

af Morten Scriver Andersen

Mikkel Kærsgaard Sørensen har siden 2019 puslet med at bygge en flyvende bil til en person, men nu har de fjernet cockpittet for at lave en kran til vindmølleindustrien. Foto: Airflight

Som han selv siger, har drømme det med at ændre sig.

Først satte Mikkel Kærsgaard Sørensen alt på et bræt for at lave en flyvende bil. Men efter et par Facebook-opslag og et overraskende opkald, er drømmen nu at lave verdens første flyvende kran til vindmølleindustrien.

Men lad os starte med den første drøm.

Mikkel Kærsgaard Sørensen sad i 2016 i et fly på vej mod London med musik i ørene. Da flyet ramte landingsrampen, startede det ikoniske guitarriff fra Steppenwolfs Born to be wild, og en overraskende følelse af eufori ramte Mikkel Kærsgaard Sørensen lige i mellemgulvet.

“Hvis man kan give folk den her følelse, så har man fat i noget rigtigt,” tænkte han for sig selv og så en helt almindelig mand for sig lande med sin egen flyvende bil med bilradioen tændt.

Da euforien passerede, slog han idéen om at bygge en flyvende bil hen. Det var åndssvagt. En barnlig tanke. Men idéen blev alligevel ved med at sidde i baghovedet.

Fra konkurs til nye drømme

Det var andre omstændigheder, der fik Mikkel Kærsgaard Sørensen tilbage til drømmen fra landingsbanen.

Airflight

Stiftet i 2019 af Mikkel Kærsgaard Sørensen med målet om at bygge en flyvende bil.

Er nu i gang med at udvikle verdens første flyvende kran til vindmølleindustrien, som kommer på markedet i 2023. 

Airfligths dronekran er udstillet på Technomania 6.-7. oktober. 

Du kan høre Mikkel Kjærgaard Sørensens talk 6. oktober kl. 14.15. 

Tilmeld talk 

Se program for Technomania 2021 

Så tænkte jeg bare, at hvis jeg skal bygge en flyvende bil, så er det sgu nu

Mikkel Kærsgaard Sørensen,
Stifter og mechanical engineer, Airflight

I 2014 var han droppet ud af studiet til maskiningeniør på Aalborg Universitet for at lave sin egen virksomhed. I 2018 stiftede han endnu en virksomhed, BIG 3D Print, som skulle lave simple byggeelementer ved hjælp af ny 3D-print-teknologi. Året efter sagde han ja til en aftale om at levere stål til det nye Supersygehus i Aalborg. Det viste sig at være for meget for den lille virksomhed.

Opgaven trak ud, kassen blev tom og Mikkel Kærsgaard Sørensen gik samme år konkurs med virksomheden. Så stod han dér, slået tilbage til start, som det hedder i Ludo. Men når noget dør, giver det plads til, at noget nyt kan vokse frem.

“Der fik jeg selvfølgelig et hak i selvtilliden. Men så tænkte jeg bare, at hvis jeg skal bygge en flyvende bil, så er det sgu nu,” husker den 29-årige iværksætter.

Fire fantaster

Mikkel Kærsgaard Sørensen har med sin syngende aalborgdialekt talegaverne i orden og ikke mindst en smittende tro på at kunne lykkes med det, han sætter sig for. Dele af den kampgejst har han taget med sig fra sine 12 år som kampsportsudøver i MMA.

Måske derfor tog det kun ganske kort tid at samle et hold omkring drømmen om at lave en flyvende bil. Evnerne blev indsamlet fra alle hjørner af ingeniørfaget: Softwareingeniør Kasper Fuglsang Christensen, elektroingeniør Mikkel Bundgaard og forretningsudvikler Travis James Mathers nikkede alle til det luftige projekt. Sammen stiftede de virksomheden Airflight og begyndte at bygge en flyvende bil i et værksted i Brønderslev.

Mikkel Kærsgaard Sørensen selv spændte sit arbejdsliv ud mellem Odense, hvor han arbejdede fire dage om ugen for en tidligere kunde, og værkstedet i Brønderslev, hvor han arbejdede resten af ugens dage.

Travis havde en lignende anordning, mens det lykkedes Mikkel Kærsgaard Sørensen at skrabe penge nok sammen til, at Mikkel Bundgaard og Kasper kunne arbejde fuld tid med at tune software og elektronik.

“Smid cockpittet væk og flyv for os”

Projektet var som Mikkel Kærsgaard Sørensen siger ”100% drevet af ideen om underholdning til almindelige mennesker”.

Bilen tog form i bogstaveligste forstand. Med erfaring fra sin tidligere virksomhed var støbeformen til skroget 3D-printet glasfiber. Det skulle spænde over fire nedadvendte rotorer med et sæde til chaufføren i midten.

Det er meget hemmelighedsfuldt. Men hele vindmølleindustrien er på udkig efter nye teknologier, der kan gøre vindmøller endnu mere bæredygtige.

Mikkel Kærsgaard Sørensen,
Stifter og mechanical engineer, Airflight

Mikkel Kærsgaard Sørensen postede ugentligt billeder af holdets hjertebarn, som mest af alt minder om noget fra en batmanfilm. Mange mennesker nød at følge med i de fire fantasters håndværk, og en dag nåede et Facebook-opslag helt ud til vigtige folk fra vindmølleindustrien. Hvem præcis kan Mikkel Kærsgaard Sørensen ikke sige.

"Det er meget hemmelighedsfuldt. Men hele vindmølleindustrien er på udkig efter nye teknologier, der kan gøre vindmøller endnu mere bæredygtige. Og der er droner en ting,” fortæller han.

“De sagde, ‘tag og smid cockpittet væk på den der og flyv med komponenter for os’. Og så var vi sådan lidt ‘ahh, det er ikke helt lige så sexet som flyvende biler’, men vi kunne godt se, at det var vejen til støtte her i Danmark, hvor vi er lidt mere konservative end i fx USA.”

Vi starter med vindmølleindustrien

Mikkel Kærsgaard Sørensen måtte altså gå fra at følge sit hjerte og i stedet “lytte til markedet og pivotere virksomheden,” som han siger på forretningssprog. Og det har bragt ham og Airflight til et helt nyt sted.

I dag har Airflight udvidet teamet til otte medarbejdere og gået 100 procent efter at efterkomme ønsket fra den økonomisk stærke vindmølleindustri. Her bruger man allerede droner til inspektion af skader og slid. Men dronerne mangler muskler til at yde vindmølleingeniørerne hjælp, mens de står i 100 meters højde. De muskler vil Airflight gerne tilføre.

“Vi fungerer som en flyvende kran, så en supply-båd har en ekstra mulighed, hvis man mangler  en reservedel. Så kan vi flyve fra supplybåden ud på den vindmølle. Og det giver en hel masse besparelser inden for downtime af vindmøller,” forklarer han.

Det lyder simpelt, men for et energiselskab kan få timer, hvor en vindmølle står stille, koste dyrt.

På markedet i 2023

I værkstedet i Brønderslev er dronekranen næsten færdigudviklet. Den mangler ifølge Mikkel Kærsgaard Sørensen kun den sidste fintuning, så den flyver stabilt i al slags vind og vejr. Der er stadig mange ubekendte, men det står rimelig klart, at den kan løfte op til 100 kg.

“Vi begynder nu på testfasen. Vi er også ved at få nogle forskellige godkendelser til at flyve udenfor med den, for lige nu tester vi i testhallen. Så det går der meget tid med.”

Deadline for at nå det sidste stykke ud på markedet er for den drevne nordjyde sat “lidt konservativt”.

“Vi regner med, at det helt markedsklare produkt, som er taget direkte fra vores produktionslinje, kommer i 2023, fordi der stadig er en masse ubekendte. Og i luftfart har man bare ikke nogen ekstra chancer. Når først du er faldet ned fra himlen, går alting i stykker. Derfor skal man være helt sikker på, at alt spiller,” fortæller han.

Parkeret, ikke slået ihjel

Drømmen om en flyvende bil har dermed på få år forvandlet sig til en reel forretning. I februar fik Airflight sin første private investor, og Mikkel Kærsgaard Sørensen har sagt sit job op i Odense og dedikeret sig 100 procent til Airflight.

De store visionsord fra 2019 har fået en anden klang.

“Vi vil være den mest foretrukne platform inden for industrielle løft i vindmølleindustrien globalt. Derefter vil vi udvide til forskellige andre industrier, men vi vil starte med vindmølleindustrien, før vi skifter fokus,” siger Mikkel Kærsgaard Sørensen og tilføjer.

“Vi er egentlig ikke dronevirksomhed. Det er bare det tool, vi er ved at udvikle for at yde en service, der kan gøre den danske vindmølleindustri mere konkurrencedygtig rundt i verden.”

Men han vil ikke udelukke, at drømmen en dag vil skifte karakter igen.

“Det er stadig min og Travis’ store drøm, at vi på et tidspunkt skal bygge den her flyvende Lamborghini igen. Den er kun parkeret, ikke slået ihjel,” siger Mikkel Kærsgaard Sørensen.