Webinar

Kønsdiversitet på universiteterne

Har kvinder og mænd forskellige karrieremuligheder på universiteterne? Hvis ja, hvorfor er der forskel, og hvad kan der gøres ved det?

Webinar foran din egen pc, tablet, smartphone

Mandag d. 14. marts 2022

Kl. 13:00 - 16:30

Gratis

 

BeskrivelseLink kopieret

Kom og få svarene på konferencen om kønsdiversitet på universiteterne.

I dag er kun knap hver fjerde professor i Danmark en kvinde. Og på alle hovedområder er der flest universitetsforskere, som er mænd. Dykker vi eksempelvis ned i det natur- og teknisk videnskabelige hovedområde er kun 27 procent af forskerne kvinder, og andelen af kvindelige studerende er ligeledes kun 30 procent. På andre hovedområder er kønsforskellen blandt studerende med omvendt fortegn. 

Der er generelt stort fokus på de danske universiteter ift. at sikre diversitet både blandt forskere og studerende. Dansk forskning og det danske studiemiljø har brug for alle talenter. Et studie- og forskningsmiljø der er stærkt præget af et overtal af eksempelvis mænd og dermed af mandlige værdier og normer – som det er tilfældet på nogle retninger inden for STEM-uddannelserne og i forskningsmiljøerne – kan have svært ved at appellere til kvinderne. 

Det er generelt vanskeligere for kvinder end mænd at få en forskerkarriere på universiteterne selvom det går fremad. Det er problematisk af flere årsager: Diversitet kan bidrage til bedre løsninger på komplekse problemer og fremme øget variation i forskningsspørgsmål og –tilgange. Flere kvinder i forskerstillingerne vil også give flere kvindelige undervisere og dermed rollemodeller. Dette kan bidrage til at tiltrække og fastholde flere kvindelige studerende, så vi i sidste ende får mere diversitet inden for eksempel STEM-arbejdsstyrken.

Der er således mange gode årsager til, at IDA sætter fokus på kønsdiversitet med et konferenceprogram, som både giver en status på kønssituationen i de danske universiteter, kommer med eksempler på rollemodeller i Danmark og udlandet samt en diskussion af, hvad gør vi ved det på universiteterne og politisk på Christiansborg.

Program

13:00 Velkomst

Af Thomas Damkjær Petersen, formand, IDA

13:05 Hvordan står det til med kønsdiversiteten på universiteterne – både blandt ansatte og studerende

Af Sara Louise Muhr, professor, CBS

14:00 Min vej til at blive professor

Af Marie Münster, professor, DTU.

14:10 Hvad er udfordringerne for større kønsdiversitet i studiemiljøet?

Af Sofie Lippert Troelsen, studerende, KU-matematik.

14:20 Fællesopsamling med Marie Münster, professor, DTU & Sofie Lippert Troelsen, studerende, KU-matematik.

14:25 Pause

14:40 Hvad gør man i udlandet for at opnå en større kønsdiversitet på universiteterne – både blandt ansatte og studerende?

Genie-initiativet ved Chalmers i Sverige

Af professor Pernilla Wittung Stafshede

*Oplægget er digitalt og vil foregå på engelsk.

15:00 Paneldebat med repræsentanter fra universiteterne:

  • Hvilke udfordringer opleves for at opnå en større kønsdiversitet blandt studerende og ansatte – herunder uncousios bias
  • Hvad gøres der for at opnå større kønsdiversitet blandt studerende og ansatte – eksempler på best cases.
  • Hvad kan bruges af hjælpende/understøttende tiltag fra ministerie og Christiansborg.

Paneldebatten indledes af Bente Stallknecht, prorektor på KU. Derudover deltager:

  • Peter Kjær, prorektor, RUC
  • Thorkild Ærø, prodekan, AAU
  • Alex Klinge, Associate Professor, CBS
  • Kristine Kilså, prodekan, AU
  • Marianne Holmer, dekan, SDU
  • Rasmus Larsen, prorektor, DTU

Tak for i dag

Af Sara Grex, formand, IDAs Uddannelses- og Forskningsudvalg.


Tilmeldingsprocedure: Når du har tilmeldt dig, får du en bekræftelsesmail herpå. Nederst i denne mail finder du et link til webinaret.


Har du problemer med at logge på, er du velkommen til at kontakte os på webinarsupport@ida.dk
Tjek også vores FAQ site hvor du kan få svar på de oftest stillede spørgsmål i forbindelse med webinarer: FAQ om IDA webinarer

Info om personlige oplysninger: Hvis du gerne vil deltage anonymt, anbefaler vi, at du tilmelder dig en browser i stedet for at bruge Zoom-softwareklienten eller appen, og når Zoom beder dig om at angive dit navn, kan du indtaste "Anon" eller et andet pseudonym. Zoom behandler personlige oplysninger i globale datacentre inklusive USA og behandlingen udføres i henhold til EU Kommissionens standardbestemmelser om databeskyttelse. Beskyttelse af personlige oplysninger. For yderligere detaljer henviser vi til Zoom-privatlivspolitikken tilgængelig her: https://zoom.us/privacy

Det er ikke tilladt at dele hverken zoomlinket eller link til video med andre, eller at optage lyd og billeder af webinaret.

Tilmelding: Er du ikke medlem af IDA? For at kunne tilmelde dig, skal du oprette en brugerprofil. Bemærk, ved oprettelse af en brugerprofil får du adgang til IDA's online tjenester - du bliver ikke medlem af IDA.

Vigtig oplysning vedr. persondata på deltagerlister: Dit navn, titel og firma vil optræde på deltagerlisten til dette arrangement. Deltagerlisten er tilgængelig for arrangøren og de øvrige deltagere på selve arrangementet i form af en online deltagerliste. Ved nogle arrangementer udleveres endvidere navneskilt, hvor dit navn, titel og firma fremgår. Hvis du afmelder dig arrangementet, vil dine oplysninger ikke fremgå af deltagerlisten.

Når du er tilmeldt som deltager på dette webinar, vil du også automatisk modtage info om næste webinar indenfor samme fagområde.

 

Praktisk InfoLink kopieret

Hvor

Webinar foran din egen pc, tablet, smartphone

Deltag via pc, tablet, smartphone


Hvornår

Mandag d. 14. marts 2022

Kl. 13:00 - 16:30


Pris

Ikke IDA-medlem

0 kr.

Studerende, ikke medlem af IDA

0 kr.

Firmamedlem

0 kr.

Medlem af arrangør

0 kr.

Ledig

0 kr.

IDA-medlem

0 kr.

Seniormedlem

0 kr.

Studiemedlem

0 kr.

Tilmeldingsfrist

Søndag d. 13. marts 2022

Kl. 23:59


Antal pladser

500


Ledige pladser

434

Arrangementsnr.

343584


Arrangør

IDA PhD


Medarrangører

IDA Arbejdsmiljø

IDA Young Professionals

Kurser for studerende


Dokumenter på Mit IDA

Filhenvisningen fejlede.
Prøv at genindlæse siden.