Online Arrangement

Online: Systematisk arbejdsmiljøarbejde

Hvordan foregår systematisk arbejdsmiljøarbejde i virksomhederne? Hvordan får man mest gavn af risikovurdering og forebyggelse? Kom og få drøftet metoder til hvordan systematisk arbejdsmiljøarbejde kan komme fra ide til virkelighed.

Tilmeldingsfrist: 28. oktober 2025 kl. 23.59

Webinar

Onsdag den 29. oktober 2025

kl. 12.30 - 16.30

0,00 kr. - 50,00 kr.

Dansk

Find flere praktiske informationer nederst på siden.

Her tilmelder du til online møde. Hvis du ønsker at deltage fysisk, skal du gå til arr. nr. 361138.

Systematisk arbejdsmiljøarbejde er det mest centrale virkemiddel til at forebygge sygefravær, arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Arbejdsmiljølovgivningen fastlægger rammerne for, at ledere og medarbejdere i danske virksomheder kan og skal samarbejde om systematisk arbejdsmiljøarbejde. Undersøgelser viser samtidig, at der er et stort forbedringspotentiale i arbejdet med risikovurderinger og det forebyggende arbejdsmiljøarbejde. 

Systematisk arbejdsmiljøarbejde består af flere elementer, og vi vil på mødet have særligt fokus på, hvad der forstås ved en risikovurdering, og hvordan den kan gennemføres i praksis indenfor det psykosociale arbejdsmiljø.

SDU professor Peter Hasle starter med oplægget: Hvad ved vi? Han kommer ind på hvordan det er tænkt i regulering og lovgivning og hvilke muligheder og begrænsninger han ser for at systematisk arbejdsmiljøarbejde kan føre til arbejdsmiljøforbedringer.

Til at hjælpe os med at arbejde systematisk med det psykosociale arbejdsmiljø præsenterer Jeppe Ajslev og Asta Kjærgaard deres bud på et forebyggelseshierarki af indsatser på det psykosociale område. Deres model for en forebyggelsespyramide er inspireret af ulykkesforebyggelsestænkningen og den udbredte model ”Hierarchy of Control”. Det er den model som de har videreudviklet til et værktøj, der hjælper virksomhederne med at aflæse hvilke tiltag de laver på forskellige forebyggelsesniveauer og dermed få øje hvor de stærke i deres forebyggelse. Vi skal drøfte modellens praktiske anvendelighed og hvordan forebyggelsespyramiden kan indgå som en del af virksomhedens systematiske arbejdsmiljøarbejde.

I Skive Kommune har de i mange år gennemført udviklingsdialoger på de alle kommunens arbejdspladser om arbejdsmiljø. Stine Egholm Homann og Rosalina Johansen vil præsentere hvordan de i Skive kommune gentager processen med fælles opstart, materialer til at gennemføre udviklingsdialogerne, mulighed for sparring med kommunens arbejdsmiljøkonsulenter, indsendelse af handlingsplaner, kompetenceudvikling på de områder som handlingsplanerne fokuserer på og evaluering af indsatserne. Næste skridt er at få flettet den skriftlige APV sammen med udviklingsdialogerne. Hvordan de gør det og tankerne om de næste skridt i en praktisk anvendt og løbende udviklet metode vil Stine og Rosalina fortælle og svare på spørgsmål om.

Vi slutter mødet af med at drøfte, hvilke grundlæggende forudsætninger der skal være til stede, for at virksomhederne i praksis skal kunne efterleve kravet om systematisk arbejdsmiljøarbejde.

Program:

  • 12.30-12.45: Velkommen og tjek ind ved bordene og online.
  • 12.45-14.00: Systematisk arbejdsmiljøarbejde - hvad ved vi?
    Professor Peter Hasle Syddansk Universitet
  • 14.00-14.15: Pause
  • 14.15-15.00: Noget virker bedre end andet – Et forebyggelseshierarki til psykisk arbejdsmiljø!
    PhD-Studerende Asta Kjærgaard og Seniorforsker Jeppe Ajslev (NFA)
  • 15.00-15.15: Pause
  • 15.15-16.00: Hvordan kan en dialogmetode målrettet det psykosociale område blive til systematisk arbejdsmiljøarbejde?
    Udviklingskonsulent Stine Egholm Homann og Arbejdsmiljøkonsulent Rosalina Johansen, Skive Kommune
  • 16.00 -16.25: Fælles drøftelse af de tre oplæg
  • 16.25-16.30: Afslutning og tak for i dag.

Mødet arrangeres af Anne Helbo Jespersen, Liv Starheim og Christian Uhrenholdt Madsen, IDA Arbejdsmiljø.
---

Spar entrebilletten ved at melde dig ind i IDA Arbejdsmiljø, inden du tilmelder dig! 

--------------------

Tilmeldingsprocedure:
Når du har tilmeldt dig, får du en bekræftelsesmail herpå. Nederst i denne mail finder du et link til webinaret.
Du logger på via dette link og kommer videre til sitet, hvor webinaret vises.

Har du problemer med at logge på, er du velkommen til at kontakte os på: webinarsupport@ida.dk
Tjek også vores FAQ site hvor du kan få svar på de oftest stillede spørgsmål i forbindelse med webinarer: FAQ om IDA webinarer

Info om personlige oplysninger: Hvis du gerne vil deltage anonymt, anbefaler vi, at du tilmelder dig en browser i stedet for at bruge Zoom-softwareklienten eller appen, og når Zoom beder dig om at angive dit navn, kan du indtaste "Anon" eller et andet pseudonym. Zoom behandler personlige oplysninger i globale datacentre inklusive USA og behandlingen udføres i henhold til EU Kommissionens standardbestemmelser om databeskyttelse. Beskyttelse af personlige oplysninger. For yderligere detaljer henviser vi til Zoom-privatlivspolitikken tilgængelig her: https://zoom.us/privacy

Det er ikke tilladt at dele hverken zoomlinket eller link til video med andre, eller at optage lyd og billeder af webinaret.

Arrangør: IDA, Ingeniørforeningen.

Tilmelding: Er du ikke medlem af IDA? For at kunne tilmelde dig, skal du oprette en brugerprofil. Bemærk, ved oprettelse af en brugerprofil får du adgang til IDA's online tjenester - du bliver ikke medlem af IDA.

Vigtig oplysning vedr. persondata på deltagerlister
Dit navn, titel og firma vil optræde på deltagerlisten, når du har tilmeldt dig arrangementet., hvis du tidligere har givet samtykke eller har givet samtykke til dette i forbindelse med tilmeldingen. Deltagerlisten er tilgængelig for arrangøren og de øvrige deltagere på selve arrangementet i form af en digital deltagerliste. Ved nogle arrangementer udleveres desuden navneskilt, hvor dit navn, titel og firma fremgår. Hvis du afmelder dig arrangementet, vil dine oplysninger ikke længere fremgå af deltagerlisten.

Du kan læse mere om samtykke her


Priser

Medlem

0 kr.

Seniormedlem

0 kr.

Studiemedlem

0 kr.

Deltager, ikke medlem af IDA

50 kr.

Firmamedlem

0 kr.

Medlem af arrangør

0 kr.

Ledigt IDA-medlem

0 kr.

Studerende, ikke medlem af IDA

0 kr.

Praktiske Informationer

Hvor

Webinar
Deltag via pc, tablet, smartphone

Hvornår

Onsdag den 29. oktober 2025
kl. 12.30 - 16.30

Tilmeldingsfrist

Tirsdag den 28. oktober 2025 kl. 23.59

Afmeldingsfrist

Søndag den 26. oktober 2025 kl. 23.59

Arrangementssprog

Dansk

Antal tilmeldte

59

Arrangør

IDA Arbejdsmiljø

Arrangementsnr.

361326
Login og se tilknyttede filer