Kursus
Usability tests - datadrevet UX-design
Få et kvalificeret datagrundlag og træf de rigtige designbeslutninger i jeres udviklingsproces. På dette kursus i usability tests og datadrevet UX-design lærer du at indsamle pålidelige, relevante brugerdata og får dybere indsigt i dine produkter.
Få et datadrevet fundament for dine designbeslutninger med usability tests
Usability tests bruges til at lave målinger af brugeroplevelsen (UX-målinger). Data om brugernes interaktion og oplevelse er værdifuldt i forbindelse med styring af produktudvikling. En datadrevet tilgang kan gøre, at udviklingsprojekter målrettes, effektiviseres, kvalitetssikres og valideres.
Når du skal måle brugeroplevelsen, er metodeovervejelser essentielle. Det er kritisk at vælge den rigtige metode, og vide hvordan metoden anvendes. Gode UX-målinger giver relevante og pålidelige brugerdata, som kan fungere som et kvalificeret fundament for designbeslutninger. Omvendt vil uhensigtsmæssige UX-målingermedføre risiko for upålidelige data og et kompromitteret beslutningsgrundlag.
På kurset får du en værktøjskasse til indsamling af brugerdata. Du får værktøjer, som kan anvendes i alle dele af en udviklingsproces. Du får bl.a. en nuanceret forståelse af usability test/brugervenlighedstest, samt tilhørende værktøjer til alt fra planlægning, udførelse, analyse og afrapportering.
Formålet med værktøjerne er at kunne give klare og veldokumenterede anbefalinger til udvikling af design.
Værktøjskasse & kompetencer inden for usability tests
Kurset giver dig en bred indføring i værktøjer til at indsamle brugerdata i alle dele af en udviklingsproces. Du får bl.a. viden og værktøjer indenfor følgende emner:
- Brugerstudier & usability tests: Du får viden om forskellige, centrale typer af brugerstudier og usability tests, herunder: Eksplorative studier, diagnostiske tests, formative usability test, summative usability tests og komparative (benchmark) studier. Du får viden om, hvornår de forskellige målinger anvendes, og hvordan du vælger den rigtige målemetode.
- Typer af brugerdata: Du får viden om forskellige typer af brugerdata, bl.a. måling af performance, måling af interaktion mellem bruger og produkt - cursor tracking og eye-tracking, måling af mentale modeller, måling af præferencer og håndteringsmålinger.
- Forberedelse, studiedesign & udførsel: Du får viden om, hvordan et studie forberedes, herunder: Målsætning, design af protokol og moderatorguide, setup og iscenesættelse, overvejelser om valg af think-aloud metoden, stress-testning, testning af et produkts robusthed med vidensdrevne spørgsmål, spørgeteknikker ud fra PCA (Perception, Cognition & Action) m.v.
- Analyse & implementering: Du får indsigt i, hvordan man ud fra brugerdata kan analysere kerneårsager og udarbejde klare og retningsgivende anbefalinger. Du lærer også, hvordan anbefalinger prioriteres ud fra alvorlighed og hyppighed.
Kurset er for dig, der skal arbejde med indsamling af brugerdata
Kurset giver dig værktøjer til at udføre måling af brugeroplevelsen på tværs af produkter. Kurset er både for:
- Dig der allerede arbejder med måling af brugeroplevelsen
- Dig der skal til eller gerne vil arbejde med usability tests
- Dig der er projektleder eller produktudvikler, og som ikke selv skal indsamle brugerdata, men ønsker at få indblik i processen.
Dit udbytte
Kurset giver dig færdigheder til at kunne indsamle data om brugeroplevelsen - at kunne måle UX. Du bliver i stand til at kunne udføre alle dele af en brugertest:
- Strategisk valg af test ud fra formål
- Forberedelse og design af brugerstudie eller brugertest
- Praktisk udførsel af brugerstudie eller brugertest (dataindsamling)
- Analyse af kerneårsager, udarbejdelse af anbefalinger, prioritering og formidling
- Implementering af designløsninger
Virksomhedens udbytte
Virksomheden har efter kurset en medarbejder, der kan
- udvælge og gennemføre brugerstudier og usability tests i virksomheden,
- identificere påkrævede ændringer for at forbedre et produkts ydeevne og brugernes tilfredshed,
- udarbejde klare og retningsgivende anbefalinger til , baseret på data
- spare virksomheden og brugerne for tid og penge
Sådan forløber kurset i Usability tests – datadrevet UX-design
Vi ønsker, at du, som deltager, får størst muligt udbytte af kurset. Det vil sige, at viden bliver omsat til praksis i dit arbejde. Derfor er kurset sammensat, så der er mulighed for at inddrage egne erfaringer i relation til de teorier, værktøjer, processer og metoder, der undervises i. Derudover undervises der ofte med udgangspunkt i konkrete cases.
Mulighed for at deltage virtuelt
Du kan vælge at deltage online på dette kurseus, så du kan kombinere fordelene ved at være på afstand online med oplevelsen af at være til stede live. Forud for kurset vil du modtage alt kursusmateriale og skabeloner mv., som benyttes under kurset.
Inden kurset
Før kurset vil deltagerne modtage en mail med en opgave og et spørgeskema som skal besvares.
Selve kurset
- 3 undervisningsdage fra kl. 9.00-16.00, morgenmad fra kl. 8.30
- Kursusmateriale samt diverse skabeloner
- Fuld forplejning
Efter kurset
- Kursusbevis
- Adgang til kursusmateriale, inkl. relevante links til yderligere materiale, relevante bøger, artikler og websites
- Efterservice - mulighed for at kontakte underviseren og få sparring på konkrete problemstillinger, der relaterer sig til kurset
FN’s verdensmål er en del af IDAs værdier
IDA ønsker at synliggøre koblingen til FN’s 17 verdensmål for bæredygtighed. Dette arrangement omhandler bl.a. ovenstående verdensmål. Læs mere om FNs verdensmål
Varighed
3 dage
Pris ekskl. moms
IDA-medlem:
12.750 kr.
Ikke IDA-medlem:
14.750 kr.

Rune Nørager
Adfærds- & designpsykolog, CEO, DesignPsykologi
Rune Nørager er Ph.D. i psykologi og har i mere end 15 år arbejdet med de psykologiske og kognitive, perceptuelle og adfærdsmæssige aspekter af interaktionen mellem mennesker og teknologi. Han underviser på IT Universitetet som ekstern lektor i usability, user experience og servicedesign, og har holdt talrige kurser internt i virksomheder som Bang & Olufsen, Danske Bank, Radiometer og Novo Nordisk.
Kurset afholdes i samarbejde med DesignPsykologi, som også står for undervisningen.
Videreformidling af kontaktinformationer
Ved tilmelding til kurset, videreformidles dit navn, e-mail og telefonnummer til DesignPsykologi. Kontaktinformationerne anvendes udelukkende i forbindelse med registrering af din tilmelding samt til selve kursusafholdelsen, men vil ikke blive anvendt i markedsføringsøjemed.
Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, som vi oftest bliver stillet
Jeg er ikke medlem af IDA, kan jeg deltage alligevel?
Er der stadig ledige pladser på kurset?
Hvornår er tilmeldingsfristen for kurset?
Kan jeg komme på en venteliste, hvis kurset er fyldt?
Er der en frist for afmelding?
Jeg er blevet syg, hvad gør jeg?
Hvornår modtager jeg information om kursusforberedelse og praktisk info?
Hvornår modtager jeg en faktura?
Hvad er inkluderet i kursuspakken?
Får jeg et bevis på, at jeg har været på kursus?
Ja, du modtager et kursusbevis på mail umiddelbart efter kurset er slut. Her er anført, hvilket kursus du har deltaget på, kursusdato etc. Dine kursusbeviser bliver også gemt på vores læringsportal, så du altid kan finde dem igen.
På nogle kurser vil du i stedet modtage en certificering.
Kan jeg deltage på kurserne, hvis jeg er ledig?
Du er altid velkommen på vores kurser. Du kan enten selv vælge at betale for din kursusdeltagelse eller du kan tale med dit jobcenter og høre om det er noget, de vil hjælpe dig med.
Hvis kurset fremgår af den regionale positivliste, vil det gøre det lettere at få jobcenteret til at bevillige kurset, men under alle omstændigheder bør du tage en snak med dem om, hvorfor dette kursus kunne være relevant for dig.
Læs mere om hvilke af vores kurser der i øjeblikket er at finde på den regionale positivliste for hovedstadsregionen og få mere information om kurser for ledige her: https://ida.dk/kurser-for-ledige