Kursus

Sustainability Management i praksis

Behersk din rolle som leder af ESG-arbejdet i din virksomhed med denne intensive uddannelse. Få kompetencerne til at arbejde med ESG på både strategisk og operationelt niveau og bliv fortrolig med internationalt anerkendte standarder.


Tid og sted

  • 21.10.25

    Aarhus N

  • 28.10.25

    København V

Varighed: 6 dage

Har du ansvar for ESG og bæredygtighed i din organisation? Så er ’Sustainability Management i praksis’ din vej til eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse. 

Uddannelsen giver dig og virksomheden et effektivt kompetenceløft på kort tid. Du får overblik, indblik og nye forretningsorienterede handlemuligheder, der gør dig klar til at sætte mål for virksomheden og eksekvere på dem med det samme. Uddannelsen sætter dig i stand til at styre virksomheden sikkert gennem lovkrav, standarder og forventninger, som virksomhederne møder – nu og i fremtiden.  

Det arbejder du med på uddannelsen ”Sustainability Management i praksis”  

Modul 1 (dag 1 og 2): Introduktion, roller, forretningsmodeller samt overblik over ESG & bæredygtighed 

Dag 1: Overblik over ESG & bæredygtighed og din nye rolle

Uddannelsen starter med at give overblik over hvad bæredygtighed betyder for virksomhederne og sammenhængen mellem bæredygtighed og forretningsmodeller. Vi klarlægger Sustainability Managerens rolle og introducerer aktuel regulering og relationen til bæredygtig ledelse. Dette kan du med fordel bruge som værktøj til at navigere efter og til at overskue området.  

Dag 1 indeholder: 

  • Perspektiver på bæredygtighed 
  • Din rolle i en ny virkelighed 
  • Overblik over virksomhedens ESG-modenhed 
  • Interessenter, forretningsmodeller og påvirkninger 

Dag 2: E for Environment eller Internationale standarder for miljø- og klimaforhold 

Vi gennemgår internationale standarder inden for miljø- og klimaforhold, som du bør kende til. Fokus er på Greenhouse Gas Protokollen, som indgår i nuværende og kommende lovgivning og som udgør en faktor du skal forholde dig til forretningsmæssigt. I løbet af dagen arbejder vi struktureret med emissioner og Environment. 

Dag 2 indeholder: 

  • Indblik i væsentlige miljø- og klimaforhold 
  • Internationale standarder og lovgivning 
  • Dine ledelsesmæssige muligheder 
  • Planetære grænser, cirkulær økonomi, biodiversitet og transitionsplaner 
  • GHG-klimaregnskab og regneeksempler 
  • Introduktion til og anvendelse af Klimakompasset 

Modul 2 (dag 3 og 4): Social bæredygtighed, Governance og dobbelt-væsentlighed 

Dag 3: S for Social bæredygtighed og G for Governance

Du introduceres til væsentlige forhold, som du bør kende til og forholde dig til i arbejdet med social bæredygtighed, samt arbejdet med at sikre en bæredygtig ledelse af virksomheden. Du får styr på den globale minimumsstandard for samfundsansvar og arbejdet med menneskerettigheder i praksis. Vi gennemgår de centrale elementer og internationale standarder inden for god selskabsledelse og anti-korruption. 

Dag 3 indeholder: 

  • Indblik i væsentlige sociale forhold 
  • Internationale minimumstandarder for social bæredygtighed 
  • Corporate Sustainability Due Dilligence (CSDDD), UN Global Compact og OECD’s retningslinjer 
  • Indblik i væsentlige anti-korruptionsforhold og god selskabsledelse 
  • Bæredygtige forretningsmodeller 

Dag 4:  Dobbelt-væsentlighedsanalyse  

Vi går i dybden med et af omdrejningspunkterne for bæredygtighedsrapportering jf. de Europæiske og internationale regnskabsstandarder, nemlig dobbelt-væsentlighedsanalysen, også kaldet Double Materiality Assessment, og de såkaldte tærskelværdier (thresholds). Med udgangspunkt i den prioritering som dobbelt-væsentlighedsanalysen skaber, arbejder vi med at identificere relevante KPI'ere

Dag 4 indeholder: 

  • Fra forretningsmodel til væsentlighed 
  • Dobbelt-væsentlighedsanalyse 
  • Tærskelværdier 
  • KPI'ere 

Modul 3 (dag 5 og 6): ESG-rapportering, ESG-kommunikation og implementering 

Dag 5: ESG-rapportering og ESG-Kommunikation 

Vi arbejder videre med de Europæiske regnskabsstandarder for bæredygtighedsrapportering og hvilke krav de stiller til den overordnede rapportering.  Derudover fokuseres der på, hvilke IT-muligheder der findes inden for compliance og rapportering. Med udgangspunkt i rapporteringsopgaven arbejdes der med den gode kommunikation og skabelsen af en ESG-kommunikationsplan.  

Dag 5 indeholder:  

  • Rapportering (ESG Rapportering, CSRD, Taksonomi) 
  • Standarder og lovgivning i rapporteringen 
  • Data og IT-platforme 
  • ESG-rapportering 
  • ESG-kommunikation 
  • Kommunikation af transitionsplan og certificeringsmuligheder 

Dag 6: Implementering af strategi og handlingsplaner 

Vi fokuserer på og konkretisere din samlede rolle i arbejdet med implementering af strategi og handlingsplaner, som skal forankre bæredygtighed i virksomhedens hverdag. Vi arbejder med virksomhedens organisering, politikker, samt ansvar og roller i ESG-arbejdet med udgangspunkt i lovkrav og i eksterne interessenters krav og behov. Vi har fokus på forandringsprocessen og dig som forandringsagent og arbejder med at identificere kapabilitets-gaps og kompetenceopbygningsplaner.  

Dag 6 indeholder: 

  • Strategi-processer for bæredygtighedsarbejdet i jeres virksomheder 
  • Sustainability Managerens ansvar og roller 
  • Bæredygtighedspolitikker 
  • Metoder til vurdering og kortlægning af kapabilitetsbehov 
  • Kompetenceopbygningsplaner 

Uddannelsen Sustainability Management i praksis er for dig, der arbejder med eller skal i gang med ESG, CSR og bæredygtighed. 

Du kan for eksempel være leder, CSR/ESG-manager, projektleder, udviklingskonsulent eller nøglemedarbejder og du har måske ansvaret for at styre virksomheden sikkert gennem de lovkrav, standarder, og forventninger, som virksomhederne skal efterleve. 

Uddannelsen er målrettet både private og offentlige virksomheder. 

Dit udbytte:

  • Du bliver klar til at arbejde med ESG og bæredygtighed på både strategisk og operationelt niveau 
  • Du får kendskab til internationale standarder, principper og lovkrav inden for ESG og bæredygtighed 
  • Du lærer at drive, implementere og lede ESG- og bæredygtighedsindsatser i virksomheden 
  • Du bliver klædt på til at varetage rollen som leder af virksomhedens ESG- og bæredygtighedsarbejde 

Virksomhedens udbytte:

  • En medarbejder med ekspertise i, hvordan man med fordel organiserer sit bæredygtighedsarbejde i organisationen 
  • En intern ressource med kendskab til den mest aktuelle lovgivning inden for bæredygtighed, som påvirker organisationen og dens værdikæde 
  • En medarbejder med den rette viden og kendskab til de mest udbredte indsatsområder inden for bæredygtighed, som virksomheden kan gribe fat i 
  • En kompetent medarbejder med de rette redskaber til at prioritere arbejdet med bæredygtighed og ved, hvordan man går i gang  

Sådan forløber ”Sustainability Management i praksis” 

Uddannelsen består af seks undervisningsdage fordelt på 3 moduler med cirka 14 dages mellemrum og kommer hele vejen rundt om ESG-området. Første skridt bliver at skabe overblik over ESG-området og herunder hvad vil det sige at en virksomhed er bæredygtig og hvad er god ledelse i den kontekst. Herefter gennemgås de gængse terminologier og standarder til bæredygtige forretningsmodeller, klimaregnskab, transitionsplaner, rapportering og kommunikation.  

Mellem de 3 moduler udføres praksisnære opgaver, der træner dig i at forstå og mestre din rolle samt anvende uddannelsens faglige indhold i dit daglige arbejde med ESG og bæredygtighed. 

Igennem hele uddannelsen arbejder vi løbende med at samle op på, hvad du lykkes med i din rolle i relation til ledelse, kulturforstærkning og kapabilitetsopbygning samt samler denne viden i din personlige "ESG-rygsæk". 

Undervisningen på Sustainability Management i praksis 

For at skabe den bedst mulige læring har Sustainability Management i praksis forløbet en gennemgående underviser som sikrer, at der samles op på tværs af modulerne, og som også er kontaktperson imellem modulerne, hvis der skulle opstå behov for sparring på opgaver og litteratur. Da bæredygtighed er et højt specialiseret felt, er der til forløbet tilknyttet en række specialister, der alle har praksiserfaring i det, de underviser i. Nogle af specialisterne er tilknyttet Sustainable Business Solutions, imens andre er eksterne praktikere og oplægsholdere. Alle har de det til fælles, at de har en stor faglig dybde i det, de underviser i. Forløbet køres i hold på maksimalt 15 deltagere for at sikre tid og plads til, at problemstillingerne kan bearbejdes i relation til din specifikke organisation. Vores fortrolighed betyder også, at der dannes stærke netværk deltagerne imellem.

Selve kurset

  • 6 undervisningsdage fra kl. 09:00-16:00 (morgenmad fra kl. 8.30) 
  • Kursusmateriale, skabeloner og opgaver 
  • Adgang til IDA Campus (IDA Learnings online learning management system)    
  • Fuld forplejning 

Efter kurset

  • Kursusbevis efter endt uddannelsesforløb 

Læringsmål 

Hvad lærer du på dette kursus? Og hvad gør kurset dig i stand til? 

  • Overblik over bæredygtighedsindsatsens strategiske og operationelle niveauer 
  • Indsigt i terminologierne og standarderne 
  • Systematik til lukning af hullerne i virksomhedens ESG-kapabiliteter 
  • Styr på lovgivning og krav til rapportering og kommunikation 
  • Værktøjer der sætter dig i stand til at lede arbejdet med ESG og bæredygtighed 
FN’s verdensmål er en del af IDAs værdier

IDA ønsker at synliggøre koblingen til FN’s 17 verdensmål for bæredygtighed. Dette arrangement omhandler bl.a. ovenstående verdensmål. Læs mere om FNs verdensmål

 

TilmeldingLink kopieret

Varighed

6 dage

Pris ekskl. moms

IDA-medlem:

32.500 kr.

Ikke IDA-medlem:

34.500 kr.

Vælg sted og dato

Østjysk

Startdatoer

Kursusmoduler

Dag 1 og 2
21. okt. - 22. okt. 2025
Kl. 09:00 - 16:00
Dag 3 og 4
4. nov. - 5. nov. 2025
Kl. 09:00 - 16:00
Dag 5 og 6
18. nov. - 19. nov. 2025
Kl. 09:00 - 16:00

Adresse

Horisont Hotel & Konference

Agro Food Park 10

8200 Aarhus N


Arrangementsnummer

359583

Tilmeldingsfrist 16. okt. 2025 - kl. 23:59

København

Se datoer

Startdatoer

Kursusmoduler

Dag 1 og 2
28. okt. - 29. okt. 2025
Kl. 09:00 - 16:00
Dag 3 og 4
11. nov. - 12. nov. 2025
Kl. 09:00 - 16:00
Dag 5 og 6
25. nov. - 26. nov. 2025
Kl. 09:00 - 16:00

Adresse

Tivoli Hotel & Congress Center

Arni Magnussons Gade 2

1577 København V


Arrangementsnummer

359582

Tilmeldingsfrist 23. okt. 2025 - kl. 23:59

 

UndervisereLink kopieret

Christian Nielsen

Senior Sustainability Advisor, Sustainable Business Solutions ApS

Christian har fokus på emissionsreduktion, net-zero transitionsplaner, due diligence og dobbelt-væsentlighedsanalyse. Christian er en førende kapacitet inden for udvikling og skalering af forretningsmodeller. Når han ikke underviser, arbejder han med værdikædeanalyse, bæredygtighedsrapportering og ESG-performancemåling i praksis. Han bringer dermed også et praksisnært perspektiv ind i undervisningen. 

Inden for fagområdet omkring forretningsmodeller og rapportering har han arbejdet med et betydeligt antal virksomheder og rådgivet på direktions- og bestyrelsesniveau. Christian er medlem af en OECD-arbejdsgruppe der rådgiver regeringer, ministerier, NGO’er og lovgivere om beslutningstagning, forretningsudvikling og socialt ansvar i værdikæder. Han har desuden været tilknyttet Bologna Universitet som adjungeret professor siden 2020.  

Helle Bergstrøm

Director for ESG & Sustainability Services, Sustainable Business Solutions ApS

Med sig i bagagen har Helle omfattende erfaring med felterne ESG og Sustainability, fra mange forskellige brancher og sektorer. Helle har tidligere været en del af store revisionshuse som EY og Deloitte, og har desuden dybdegående indsigt i et hav af kommercielle discipliner og forretningsområder, heriblandt CSR, ESG, Social Impact, økonomi, strategi, ledelse og forretningsudvikling. Helles uddannelsesbaggrund skal blandt andet findes i ledelse, økonomi og strategi.  

Carolien Lombard Millenaar

Senior Sustainability Advisor, Sustainable Business Solutions ApS

Carolien har en bachelor i biologi fra University of South Alabama og en kandidatgrad i bæredygtighed fra Wake Forest University i North Carolina. Hun har tidligere arbejdet indenfor industri- og landbrugssektoren som bæredygtighedskonsulent og -specialist, og hendes særlige interessefelt omfatter blandt andet dekarboniserings-strategier, EU-lovgivninger som EUDR og CSRD samt mapping og reducering af scope 3-emissioner. 

Nina Eskild Kvindal

Senior Sustainability Advisor & People Lead, Sustainable Business Solutions ApS

Nina har mere end 14 års erhvervserfaring som projektleder, konsulent og rådgiver. Hun har tung erfaring med ESG-strategiarbejde og ESG-rapportering for mange forskellige typer af virksomheder både størrelses-og branchemæssigt og særlig ekspertise i forhold til at koble forretningsmæssige mål med udvikling af bæredygtigheds-indsatser for organisationer. 

Herudover vil du møde gæste undervisere med ekspertise i lovgivning, databehandling og praktiske erfaringer som Sustainability Manager 

 

FAQ om kurserLink kopieret

Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, som vi oftest bliver stillet

Jeg er ikke medlem af IDA, kan jeg deltage alligevel?

Alle vores kurser henvender sig til både medlemmer og ikke-medlemmer.

Er der stadig ledige pladser på kurset?

Der er ledige pladser på kurset, hvis der er markeret med en grøn cirkel ud for datoerne. Hvis der er få pladser tilbage, er det markeret med en gul cirkel. Er der en rød cirkel ud for datoerne er kurset enten fyldt eller tilmeldingsfristen er overskredet.

Hvornår er tilmeldingsfristen for kurset?

Tilmeldingsfristen kan variere fra kursus til kursus, alt efter hvor meget forberedelse der er på det enkelte kursus. Du finder fristen for tilmeldingen under tilmeldingsknappen. Vi beslutter en måned før afholdelsesdatoen, om kurset kan gennemføres. Det vil derfor være optimalt, hvis du tilmelder dig inden. Hvis tilmeldingsfristen skulle være overskredet, kan du sende en forespørgsel til den kursusansvarlige, som vil vurdere om det er muligt stadig at blive tilmeldt.

Kan jeg komme på en venteliste, hvis kurset er fyldt?

Ja det kan du sagtens. Du tilmelder dig ventelisten på samme måde som, du tilmelder dig et kursus. Dog kan vi ikke garantere, at du kan få en plads, da der kan være andre på listen før dig. Hvis ikke du får en plads, vil du blive kontaktet og tilbydes en plads på næste afholdelse.

Er der en frist for afmelding?

Afmeldingsfristen er en måned inden kurset starter, med mindre andet er anført under det enkelte kursus. Efter denne frist hæfter du 100 % for deltagergebyret. Hvis du ikke selv har mulighed for at deltage, er du velkommen til at sende en kollega i stedet. Du bedes oplyse dette til den kursusansvarlige inden kursusstart af hensyn til forberedelse, kursusbevis/certificering mm.

Jeg er blevet syg, hvad gør jeg?

Hvis du bliver syg bedes du orientere den kursusansvarlige, så vi kan orientere underviser samt kursussted. Du hæfter fortsat for deltagerbetalingen og kan ikke automatisk rykkes til næste afholdelse. Du er velkommen til at give pladsen videre til en kollega, så længe du holder den kursusansvarlige underrettet.

Hvornår modtager jeg information om kursusforberedelse og praktisk info?

Du vil modtage et link til IDAs læringsportal ca. 2-4 uger før kursusstart. På nogle kurser vil der være forberedelse fx i form af en test og/eller et forberedelsesskema, som skal afleveres en uge inden kursusstart. Du vil i så fald blive orienteret i god tid. I kursusbeskrivelsen kan du læse om du skal afsætte tid til dette.

Hvornår modtager jeg en faktura?

Du vil modtage en faktura ca. tre måneder før kursusstart. Tilmelder du dig senere vil du modtage fakturaen kort tid efter din tilmelding. Betalingsfristen på IDAs fakturaer er løbende måned + 5 dage.

Hvad er inkluderet i kursuspakken?

Kursuspakken består af fuld forplejning på alle kursusdagene, samt de materialer som vil blive benyttet i undervisningen. Forplejningen på vores heldagskurser består af morgenbuffet, frokost, eftermiddagsbuffet med kaffe/the og vand hele dagen. Overnatning er ikke inkluderet i prisen, men ønskes der overnatning kan vi være behjælpelig med anbefaling af hoteller i nærheden af afholdelsesstedet. Vi har også en række rabataftaler med forskellige hotelkæder.

Får jeg et bevis på, at jeg har været på kursus?

Ja, du modtager et kursusbevis på mail umiddelbart efter kurset er slut. Her er anført, hvilket kursus du har deltaget på, kursusdato etc. Dine kursusbeviser bliver også gemt på vores læringsportal, så du altid kan finde dem igen.

På nogle kurser vil du i stedet modtage en certificering.

Kan jeg deltage på kurserne, hvis jeg er ledig?

Du er altid velkommen på vores kurser. Du kan enten selv vælge at betale for din kursusdeltagelse eller du kan tale med dit jobcenter og høre om det er noget, de vil hjælpe dig med.

Hvis kurset fremgår af den regionale positivliste, vil det gøre det lettere at få jobcenteret til at bevillige kurset, men under alle omstændigheder bør du tage en snak med dem om, hvorfor dette kursus kunne være relevant for dig.

Læs mere om hvilke af vores kurser der i øjeblikket er at finde på den regionale positivliste for hovedstadsregionen og få mere information om kurser for ledige her: https://ida.dk/kurser-for-ledige

Vil du vide mere?

Billede af Steen Jørgensen

Steen Jørgensen

Kompetencekonsulent