Synlighed for valgte i IDA

Her kan du læse om IDAs retningslinjer for offentliggørelse af navn og e-mail på ida.dk, mulighed for en @m.ida.dk-mailadresse, samt retningslinjer for dispensation for offentliggørelse.

 

BaggrundLink kopieret

IDA er en medlemsdrevet forening, og derfor er det vigtigt, at alle frivillige er synlige som en del af foreningens ansigt udadtil. Dermed sikres det i overensstemmelse med IDAs strategi, at det er medlemmerne og deres viden, der repræsenterer IDA.

Formål:

Jf. § 6. stk. 2 i IDAs Afstemnings- og valgvedtægt er det en forudsætning for at blive valgt i IDA, at medlemmet tiltræder, at IDA offentliggør navn og e-mail på IDAs hjemmeside i henhold til Hovedbestyrelsens retningslinjer herfor.

Valgte skal som minimum synliggøre navn og e-mail. Valgte opfordres samtidig til på IDAs hjemmeside at synliggøre flere oplysninger, såsom mobilnummer, stilling, arbejdssted, uddannelse etc.

Jf. § 6. stk. 2 skal IDAs Hovedbestyrelse udarbejde retningslinjer for offentliggørelse af navn og e-mail på ida.dk.

Hvem er omfattet af denne bestemmelse:

Medlemmer skal synliggøres, i fald de vælges eller udpeges til følgende bestyrelser/udvalg i IDA:

  • Repræsentantskabet og øvrige bestyrelser med valgte, såsom Hovedbestyrelsen, Forretningsudvalget, IDA Forsikrings bestyrelse, fondsbestyrelser, Ansattes Råd, IDA Offentlig og IDA Privat
  • Politiske udvalg – udpeget af Hovedbestyrelsen
  • Regionale og fagtekniske bestyrelser/udvalg
  • Eksterne repræsentationer, såsom i og gennem Akademikerne, indstillingsorganer til universiteter eller udvalg nedsat af regeringen.
  • Tillidsrepræsentanter, medlemmer af virksomhedsgrupper/Akademikerklubber og kontaktpersoner på virksomheder uden tillidsmandsdækning

Listen er ikke udtømmende, da der løbende opstår nye udvalg.

 

Offentliggørelse sker på følgende vis:

IDAs frivillige og medlemmerne kan generelt styre deres samtykkeerklæringer herunder hvilke data, de ønsker skal være synlige på deres profil på Mit IDA. Offentliggørelse af frivilliges kontaktoplysninger sker under overholdelse af Persondataforordningen.

Medlemmer, der ønsker at blive valgt/udpeget, vil blive bedt om at afgive samtykke i forbindelse med valgsituationen.

Samtykkeerklæringer afgives på følgende vis:

  • Ved valg til bestyrelser/udvalg, hvor der er elektronisk valg, f.eks IDAs repræsentantskab afgiver medlemmet, ifb. med opstilling til valget, samtykke til, at i fald medlemmet bliver valgt, offentliggør IDAs sekretariat navn og e-mail for den valgte på ida.dk
  • Ved valg til råd/bestyrelser/udvalg/afdelinger i IDAs regioner og fagtekniske selskaber orienterer dirigenten om synlighedskravet før selve valghandlingen. Når medlemmet stiller sig til rådighed for valg, giver medlemmet samtidig tilsagn om, at IDAs sekretariat offentliggør navn og e-mail for den valgte på ida.dk.
  • Ved udpegninger til øvrige udvalg i IDA orienteres medlemmet om synlighedskravet i forbindelse med henvendelse om indstilling/udpegning. IDAs sekretariat offentliggør navn og e-mail for den valgte på ida.dk.
  • Ved udpegning til eksterne repræsentationer, herunder gennem Akademikerne orienteres medlemmet om synlighedskravet i forbindelse med henvendelse om indstilling/udpegning. IDAs sekretariat offentliggør navn og e-mail for den valgte på ida.dk.
  • I forbindelse med valg til tillidsrepræsentanter på de offentlige arbejdspladser og til virksomhedsgrupper/akademikerklubber på private virksomheder orienteres medlemmerne om synlighedskravet. IDAs sekretariat offentliggør navn, e-mail og arbejdssted for den valgte på ida.dk.
 

Mulighed for dispensationLink kopieret

IDAs Hovedbestyrelse kan dog dispensere fra kravet om synligt navn og emailadresse, hvis der er tungvejende sikkerhedsmæssige eller personlige hensyn.

 

Egen mailadresse eller @m.ida.dkLink kopieret

Du kan som frivillig i IDA selv vælge om du vil være synlig med en privat mailadresse, din arbejdsmail, eller om du ønsker at bruge en mail på et særligt domæne.

Hvis du ikke ønsker at have privat e-mail eller arbejds-mail synlig på ida.dk, kan du få en e-mail på domænenavnet @m.ida.dk. Mail-adressen kan rekvireres ved at sende en mail mailoprettelse@ida.dk med oplysning om navn, IDA-nummer og mobilnummer.

Læs mere om løsningen med IDA-mail.

Denne e-mail kan du have så længe, du er frivillig i IDA. Den oprindelige e-mail gemmes på medlemsprofilen. Når du ikke længere er frivillig i IDA, skjules @m.ida.dk-e-mailen for visninger på ida.dk og den oprindelige e-mail tilkobles igen.

Med denne løsning er du som frivillig synlig på ida.dk med @m.ida.dk e-mailen og modtager udelukkende e-mails fra IDA på denne e-mail.

 

 

Læs mere

Overblik

IDAs tilbud til dig som frivillig

Som frivillig har du travlt med at gøre en forskel for IDAs medlemmer. Vi har samlet en side med informationer, der kan hjælpe dig i dit frivillige arbejde.

Læs mere her