Nyhed
Mange medlemmer bliver stadig bundet af klausuler

Mange ingeniører, it-specialister og naturvidenskabelige kandidater bliver stadig bundet til deres arbejdsplads af konkurrence- og kundeklausuler. Andelen af medlemmer, der er bundet af klausuler, er det samme i dag som for 10 år siden. Det viser nye tal fra IDA.
For 10 år siden havde 13 pct. af IDAs privatansatte medlemmer en konkurrenceklausul. Det er også billedet i dag. Samme tendens gælder for kundeklausuler. Her er andelen stort set det samme i dag som i 2014.
I 2016 blev lovgivningen på området ellers skærpet med det mål at få begrænset udbredelsen af klausuler. Men uden synlig effekt.
”Vi kan konstatere, at loven fra 2016 ikke har virket efter dens hensigt. Vi står tilbage med status quo. Klausuler er unødvendige, og tiden er moden til at forbyde dem en gang for alle,” siger Malene Matthison-Hansen, formand for Ansattes Råd i IDA.
Hun henviser til, at et udvalg under Beskæftigelsesministeriet netop nu er gået i gang med at evaluere loven fra 2016.
IDA vil klausulerne til livs, fordi de er håndjern på viden og virker kontraproduktive i forhold til jobmobiliteten og dermed konkurrenceevnen.
Samme konklusion kom Produktivitetskommissionen frem til i sine anbefalinger i 2014. Kommissionen anbefalede et opgør med konkurrenceklausuler, fordi de hæmmer mobiliteten på arbejdsmarkedet og lægger en dæmper på innovation. Kommissionen pegede på, at det forbud mod klausuler, der var en realitet i Californien i USA allerede dengang, betyder, at lønmodtagere derovre lettere kan skifte arbejdsplads eller selv starte virksomhed. Og det øger produktiviteten.
I april i år er der indført et forbud mod konkurrenceklausuler, som gælder hele USA, hvilket skaber ulige konkurrencevilkår mellem virksomheder i USA og EU, og dermed også virksomhederne i Danmark.
Og på bagkant af Draghis omdiskuterede rapport om EU’s skrantende konkurrenceevne, bør det give stof til eftertanke, mener Malene Matthison-Hansen.
”Der er allerede skarpe regler for at tage fortrolige oplysninger med fra en tidligere arbejdsgiver, ligesom markedsføringsloven sætter klare grænser for, hvordan man må agere overfor kunder fra et tidligere job. Som det er i dag, er klausuler en barriere for, at folk skifter job. For enten vil en eventuel ny arbejdsgiver betakke sig, eller også risikerer man at komme i en slags karantæne – populært sagt tage plads på bænken i månedsvis – inden man kan starte i et nyt job. Man kan også forestille sig situationer, hvor man ikke kan varetage en række opgaver i sit nye job af frygt for at overtræde klausulen,” siger Malene Matthison-Hansen.
IDAs undersøgelse viser, at klausuler er særligt udbredt indenfor maskin-, jern og metalindustrien, it og telekommunikation og indenfor forskning og udvikling.
Læs mere:
Kontakt
Ring eller skriv
Har du brug for hjælp til dit medlemskab, eller vil du kontakte IDA?