Nyhed

Studerende giver kortere kandidatuddannelser dumpekarakter

Opbakningen til en halvering af kandidatuddannelserne kan ligge på et meget lille sted hos både danske og internationale studerende

Studerende er ikke begejstret for kortere kandidatuddannelser.
Billede: iStock

Mens der på Christiansborg er panik før ferietid i bestræbelserne på at få afsluttet forhandlingerne om en af historiens største uddannelsesreformer, giver de studerende hele projektet karakteren ”ikke bestået”. 

I en ny undersøgelse fortaget blandt godt 2.500 studiemedlemmer hos Ingeniørforeningen, IDA svarer syv ud ti, at de er negative eller meget negative over for forslaget. Blot otte procent er positive, og tre procent er meget positive. 

IDAs formand Laura Klitgaard er heller ikke begejstret over grundtanken om at halvere kandidatuddannelserne, og slet ikke hvis der også bliver tale om en generel dimensionering rammer de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. 

”Hvis vi forkorter de specialiserede kandidatuddannelser, piller vi ved et helt centralt tandhjul i vores velfærdssamfund, der indiskutabelt bygger på viden og know-how. Vi har som nation ikke brug for færre eller dårligere uddannede specialister og eksperter på it- og ingeniørområdet eller på det naturvidenskabelige område. Kommer der en generel dimensionering, som fører til et loft over antallet af studerende på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, vil det være ualmindeligt dårligt købmandskab,” siger hun.

Et lækket notat fra forhandlingerne viser, ifølge Børsen, at en sådan generel dimensionering på den lange bane vil svække velstanden med 12 mia. kr. om året. Dertil kommer, at Danmark i 2030 vil mangle 13.000 uddannede kandidater indenfor områderne ingeniør, teknik og it. Der viser en analyse udarbejdet af IRIS Group og HBS Economics for IDA og Danske Gymnasier, og ifølge IDAs formand burde fokus derfor hellere rettes mod, hvordan vi imødekommer den efterspørgsel. 

”De tekniske og naturvidenskabelige kandidaternes ekspertviden er i høj grad en medvirkende faktor til Danmarks position som videnssamfund. Vores internationale styrkepositioner på blandt andet digitalisering, life-science og grønne løsninger bygger på de solide og videnstunge uddannelser, som danske specialister får i dag,” siger hun. 

I undersøgelsen medvirker også 265 internationale studerende fra de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. På spørgsmålet om hvorvidt de ville tage en kandidatuddannelse i Danmark, hvis den ikke var to-årig, efterlader besvarelserne et noget dystert billede. 

Kun tre ud af ti internationale studerende ville tage en halveret kandidatuddannelse i Danmark, og det burde få de politiske alarmklokker til at ringe, mener Laura Klitgaard. 

”Ender det med, at internationale studerende fravælger Danmark, har vi jokket i spinaten. Med udsigt til faldende ungdomsårgange vil de internationale studerende komme til at udgøre en endnu mere vital del af fødekæden og være med til at sikre, at vi kan opretholde STEM-uddannelser rundt om i hele landet. Hvis vi ikke længere er et attraktivt studieland i deres optik, bliver der færre at fastholde til job i erhvervslivet, og dermed bliver bidraget til det danske samfund mindre,” siger hun. 

En analyse, som Damvad Analytics har lavet for Ingeniørforeningen, IDA dokumenterer, at internationale studerende er milliarder værd for vores samfundsøkonomi. 

Læs mere:

Tema

HVEM skal fremtidssikre Danmark?

Med universitetsreformen bliver der færre pladser på tekniske og naturvidenskabelige uddannelser, men vi har brug for flere til at løse samfundsproblemer.

Tema

Nyt fra IDA

Læs nyheder om IDAs politiske arbejde og analyser.

Kontakt

Ring eller skriv

Har du brug for hjælp til dit medlemskab, eller vil du kontakte IDA?