Sådan undgår du at stresse over hjemmearbejdet

Få overblik over dine opgaver og læg en plan for hele ugen. Sådan knækker du koden med at arbejde hjemmefra.

Anders Kjøller

af Anders Kjøller

Når du skal arbejde hjemmefra, er der en risiko for, at tiden smuldrer.

Men planlægger du din arbejdstid rigtigt, kan du også finde ro og koncentration til at nå langt mere, end du er vant til på det støjende storrumskontor.

Kirsten Andersen er selvstændig konsulent og ejer af Mnemosyne Kurser. Hun har flere års erfaring med at undervise i personlig planlægning, og hun giver her sine bedste råd til, hvordan du gør dagene på hjemmekontoret til en positiv oplevelse.

Skab de bedste rammer for dig selv

Hvis du starter dagen med at slænge dig i sofaen, kan det blive svært at trække dig selv op til at levere en optimal indsats. Det hjælper heller ikke, hvis dit hjemmekontor roder eller er lige ved siden af en støjkilde.

Derfor er det en god ide at finde en fast arbejdsplads i hjemmet, hvor du nemt kommer ind i vanen med at arbejde, når du sætter dig ned.

Det er også en god ide at holde fast i din sædvanlige vane med at stå op og komme i arbejdstøjet.

”Selv om man sidder derhjemme, bør man tage uniformen på. Det påvirker en mentalt, fordi man signalerer, at man skal arbejde nu. Selv om det er behageligt, skal man ikke sidde i en undertrøje og arbejde”.

Sorter i dine opgaver

De fleste har både lette rutineopgaver og mere krævende projekter, der kræver dyb koncentration.

Ved at blive bevidst om det, kan du inddele din arbejdsdag, så du ordner de mest krævende opgaver, når du har det mentale overskud til det.

”Grønne opgaver er rutineopgaver, hvor du godt kan arbejde, selvom der er uro omkring dig. Gule opgaver kræver noget mere koncentration, men de haster ikke så meget. Røde opgaver er hasteopgaver, hvor du skal reagere meget hurtigt, men det er ikke nødvendigvis de vigtigste eller mest krævende”.

”Der er rigtig mange, der har svært ved at tage sig sammen til at ordne de gule opgaver i god tid, fordi det er mere motiverende at reagere på en hasteopgave. Mit forslag er, at du sætter dig ned tidligt om morgenen og får overstået de tunge opgaver. Så kan du handle på hasteopgaverne senere, når de begynder at komme ind fra højre”.

Hvis du ikke har børn, er det selvsagt nemmere at planlægge, end hvis du også skal have et øje på børnene og agere hjemmelærer i løbet af dagen.

Her er rådet fra Kirsten Andersen at starte dagen tidligere end normalt for at få ro til at gøre indhug i de mest krævende opgaver. Så kan du udskyde rutineopgaverne og mailindbakken, til når børnene sidder og laver lektier.

Læg en ugeplan

Generelt er det en god ide at få overstået det vigtigste først, uanset om du har børn eller ej. Kirsten Andersen kalder det at ”sluge frøen”.

”Problemet er, at mange tænker, at de lige skal varme op med nogle småopgaver, og så ender hele dagen med at gå med en masse småting. Så kig på dine opgaver og overvej, hvad der er vigtigst”.

Den bedste måde at gøre det på, er ved at zoome ud og se på hele ugen i stedet for den enkelte arbejdsdag.

”Ser du kun på, hvad du skal lave i dag, er der en tendens til, at du har skyklapper på, så du ikke får planlagt fremad. Starter du derimod mandagen med at lave en plan for hele ugen, så kan du reagere i god tid og undgå, at du skal lave brandslukning om torsdagen”.

”Ugeplanen gør det nemmere at prioritere, så du rykker på de vigtige opgaver. Så undgår du, at alle dine opgaver bliver røde, for det er bare en rigtig hård måde at leve på”.

Eksperimentér med Pomodoro-metoden

Pomodoro-metoden går ud på at arbejde uforstyrret i mellemlange tidsintervaller afbrudt af korte pauser.

Prøv at sætte et ur til 25 minutter, hvor du arbejder koncentreret. Når det ringer, tager du 5 minutters pause, hvor du slapper helt af. Efter pausen arbejder du igen 25 minutter, og sådan fortsætter du 4 gange, indtil du har arbejdet i 2 timer.

Skal du arbejde i endnu en blok på 4 intervaller, er det vigtigt, at du tager en lidt længere pause på 10-15 minutter, hvor du brygger en kop kaffe eller strækker benene på en gåtur. Sørg for ikke at besvare andre mails eller at lave andre opgaver, som kræver mental energi.

”Intervallerne gør det nemmere for omverdenen at forstå, at du ikke vil forstyrres, men det gør det også lettere for dig selv at droppe overspringshandlingerne. Samtidig får din hjerne nogle rigtige pauser, hvor din underbevidsthed fortsætter med at arbejde”.

Det kan virke paradoksalt, at man afbryder arbejdet efter kun 25 minutter, men ifølge Kirsten Andersen er det nemmere at bevare flowet, når man kommer ind i rytmen, end hvis man hele tiden lader sig afbryde af kollegaer eller e-mails.

Samtidig er der intet magisk ved et interval på 25 minutter, og derfor er det en god ide at justere det efter, hvad der passer en bedst.

”Mange har faktisk svært ved at koncentrere sig i bare ét kvarter, mens andre kan arbejde fokuseret i 45 minutter uden problemer. Derfor gælder det om at finde en tidsramme, hvor man præsterer optimalt”.

Læs mere

Digital inspiration

Dyk ned i IDAs webinar-univers

Se et af vores mange webinarer om alt fra hvordan du organiserer dit nye hjemmearbejdsliv til teknologien bag kunstig intelligens.

Se webinar

Kontakt

IDA rådgiver dig - kontakt os digitalt

IDAs rådgivning og øvrige tilbud til dig som medlem er åbent helt som vanligt. Vi har samlet de mest stillede spørgsmål om corona i en FAQ. Men du kan kontakte IDA med alle dine konkrete spørgsmål.

Kontakt IDA