Råd fra eksperten: Sådan håndterer du personlighedstesten

Over halvdelen af alle virksomheder afholder to samtalerunder. Her er der typisk test og cases. Det er til begge parters fordel, at processen er grundig, for fejlrekrutteringer er dyre for virksomhederne, og opslidende for den enkelte kandidat.

Peter Leth er direktør for Ledelse og Kurser i IDA.

I den første runde handler det om det faglige fundament er i orden – og om du som kandidat har relevante erfaringer til at kunne varetaget jobbet. I anden samtalen går man derfor mere i dybden. Personlighedstest er ikke noget magisk eller noget med kaffegrums – det er en professionel struktureret måde for virksomheden at lære kandidaten at kende.

 

Spørg om rammerne for samtalen

Efter første runde vælger virksomheden to-tre kvalificerede ansøgere, som kommer ind til anden runde. Her vil det typisk være de personer og den chef, du direkte skal arbejde med, som er til stede, samt en HR-medarbejder.

Du bør på forhånd spørge om, hvad dagsordenen er til samtalen, hvem der deltager, og du kan også selv fortælle, hvad du gerne vil ind på under selve samtalen.
Tænk inden samtalen over, hvilke spørgsmål du havde efter den første samtale.

Skriv ned, hvad du gerne vil have mere at vide om, og lav en grundigere research på den afdeling, du skal arbejde i. Så kan du spørge kvalificeret og give et bud på, hvad du mere specifikt kan bidrage med.

 

 

Svar ærligt på personlighedstesten

Hver tredje private virksomhed bruger forskellige test, og hos de store virksomheder er tallet endnu højere. Derfor kan du lige så godt være forberedt på, at du skal deltage i en test, når du søger arbejde.

En personlighedstest er ofte en god måde at vise sider af dig selv, som ikke nødvendigvis kommer frem til jobsamtalen. Testen kan bruges til at vurdere, hvordan din personlighed matcher jobbet, og du skal se den som et supplement til jobsamtalen.

Testen er ikke en facitliste, og i mange tilfælde er der ikke kun ét svar på spørgsmålene. Det er mere et værktøj, hvor man bliver klogere på sig selv – og virksomheden bliver klogere på dig.

Vær opmærksom på, at du har krav på en tilbagemelding af test.

 

 

Et værktøj til dialog

Testen kan vise dine svage og stærke sider og om din profil passer til jobbet, så svar ærligt på spørgsmålene, og ikke som du tror, de forventer af dig.

Det nytter ikke at snyde, når du bliver spurgt ind til dine styrker og udviklingsmuligheder, for så bliver billedet grumset, og HR-medarbejderen vil undre sig.

Det er vigtigt at vide, at der ikke findes rigtige eller forkerte svar, og du kan altid under samtalen uddybe dine svar, så det bliver en god dialog.

Øv dig i omtanketestene
Ud over de personlige test er der også såkaldte omtanketest, som er i tre hovedvarianter:

  • Logisk/diagram test
  • Verbal test
  • Numerisk test
  • Omtanketestene er typisk på tid – tag det alvorligt og sørg for, at du er klar og sidder et sted med ro. Du kan også finde omtanketest på nettet, så du kan øve dig lidt. Her arbejdes med præcision og hastighed

 

 

Flere bruger cases

Ud over samtalen og test får flere og flere virksomheder også kandidaten til at løse en case, for at få et flersidet bedømmelsesgrundlag.
Det sker enten i virksomheden, hvor du løser en arbejdsrelateret opgave på stedet, eller du får opgaven stillet derhjemme og skal så komme og præsentere, hvordan du vil løse den.

Forbered dig grundigt og gør dit bedste. Det er en god ide, at du laver en dagsorden, en fysisk præsentation af det, du har forberedt.

Så har du også noget konkret, du kan efterlade.