Råd fra eksperten: Sådan får du tid til efteruddannelse

Hvordan får jeg tid til at efteruddanne mig, når jeg altid har så travlt? Planlæg det i god tid og aftal det nøje med din chef.

Morten Esmann er karriererådgiver i IDA.

Det er alt for let at komme til at droppe tankerne om efteruddannelse, når du er ved at drukne i dagligdagens opgaver. Alene tanken om hvor meget bunken med arbejdsopgaver er vokset, når du vender tilbage, er så skræmmende, at du opgiver at tænke mere over det. Men det, der på den korte bane virker som den lette løsning, er det modsatte på langt sigt. 

Det lyder måske lettere sagt end gjort, men her er et bud på, hvordan du kan lykkes med at få tid og tilladelse til at tage efteruddannelse.

Få det i kalenderen

Det tidsmæssige er du nødt til at planlægge dig ud af – også selvom det lige nu er nemmest at sige, at du ikke har tid til det. Du skal planlægge i god tid, måske et halvt år frem i tiden. På den måde kan du få efteruddannelsen og forberedelserne ind i kalenderen.

Det skal ikke være en uge eller 14 dage før, for du skal have tid til at finde ud af, hvad der skal ske med det arbejde, du ikke når, mens du sidder på skolebænken. Derudover skal du lave en aftale med din leder om dine uddannelsesønsker og det praktiske forløb.

Du skal argumentere for, hvorfor du vil på det pågældende kursus – hvad vil du som medarbejder og virksomheden få ud af det? Hvad bliver du og virksomheden bedre til?.

Hvad skal der ske med opgaverne?

Du skal også sørge for en afklaring på, hvad der skal ske med dine opgaver, mens du selv er på kursus. Er der andre, der løser de pågældende opgaver? Eller bliver de bare ikke løst? Eller kommer du tilbage til en ekstra stor arbejdsbyrde?

Du skal sørge for, at der også er tid til at implementere det, du lærer på kurset eller efteruddannelsen. Så du skal både lave en aftale med din chef om, hvad der skal ske med dine opgaver, mens du er væk, og når du kommer tilbage.

Der skal nemlig være en accept og en forståelse af, at du også har brug for tid efterfølgende til at implementere det, du har lært – og hvilke aktiviteter det kan afføde. For det er motiverende for dig som medarbejder, at du får brugt de kompetencer, du er kommet i besiddelse af.

Lav eventuelt et skema

I karriererådgivningen i IDA hører vi ofte om medlemmer, der ikke har fået nogen form for efteruddannelse i årevis og om virksomheder, hvor efteruddannelse er højt prioriteret. Nogle steder må medarbejderne selv vælge – andre steder vælger chefen, eller alle medarbejdere i afdelingen kommer på det samme kursus.

For at få gang i processen kan virksomheden have et skema, hvor medarbejderen kan skrive, hvilket kursus, de gerne vil have, hvad de kan lære af det – og hvordan det vil have en positiv effekt på arbejdet.

Her skal medarbejderen også fortælle, hvad de ikke får gjort på arbejde under kurset, og hvordan arbejdet skal løses, mens de er væk.

På den måde kan lederen nemmere finde ud af, om kurset er relevant, og medarbejderne er opmærksomme på, hvad de kan få ud af det, og hvad de bliver bedre til efterfølgende. Ved at få lavet en konkret aftale, er du sikker på, at du og din chef er 100 procent forventningsafstemt i forhold til din efteruddannelse.

Tag dig selv seriøst

Ofte er det medarbejderen, der selv er bremseklods for efteruddannelse, fordi de har så travlt. Men du skal gøre dig umage med at planlægge din efteruddannelse.

Derfor kan det være en god ide, at du efter kurset forpligter dig til at fortælle din chef og dine kolleger, hvad du har lært i undervisningen. På den måde fastholder I fokus på, at dine nye indsigter skal implementeres i det daglige arbejde.

Problemet er ofte, at alle de andre ikke har været på kurset, og derfor bliver du hurtigt overfaldet af hverdagen, hvor al kursusenergien bliver suget ud af dig. Derfor er det en god idé at fortælle, hvad du har fået ud af kurset, hvordan du vil bruge det, og hvordan du vil implementere det.

Bevar din markedsværdi

Husk at holde dine kompetencer ved lige. Når du efteruddanner dig, øger du din markedsværdi på arbejdsmarkedet - både for dig selv, for kollegerne og for virksomheden.

Se IDAs kurser