Kig efter disse grønne flag i dit samarbejde med kunder
At kunne identificere grønne flag kan være afgørende for at opbygge en sund forretning og langvarige kundeforhold. Michelle Rødgaard-Jessen, stifter af Maanawork, fortæller her hvad du bør kigge efter, i dit samarbejde med kunder.

af IDA

Som selvstændig er det ikke altid let at finde de rette kunder. Vi har alle hørt om "røde flag" – advarselssignaler, der kan indikere, at et samarbejde ikke vil være optimalt. Men hvad med de grønne flag? De positive tegn på, at et samarbejde kan blive frugtbart og gensidigt respektfuldt? Michelle Rødgaard-Jessen, stifter af Maanawork, fremhæver fem grønne flag, der kan hjælpe dig med at vurdere, om en kunde er den rette for dig.
1) Kunden forsøger ikke at presse dig i pris og ved, at kvalitet koster penge
Du skal ikke møde en kunde for enhver pris. Selv store virksomheder kan sige, at de har et lille budget eller kræve rabatter mod at du kan bruge dem som case. Men du må godt stå ved din pris, især hvis det giver dig en dårlig fornemmelse at gå på kompromis med dit oprindelige prisforslag. Som tommelfingerregel respekterer gode kunder, at professionelle tjenester har en pris, og de er villige til at betale for det, du er værd.
2) Kunden har pengene til at hyre dig og skal ikke reddes
Hvis virksomheden er i problemer og det er sidste udvej at hyre dig, lægger det fra starten et pres på samarbejdet, som næsten er dømt til at gå galt. Det er ikke dit ansvar at redde dem, det er deres eget ansvar. Når kunden ikke er i økonomisk nød og ikke behøver "at blive reddet", kan du fokusere på at levere høj kvalitet i dit arbejde uden frygt for økonomiske komplikationer.
3) Kunden har realistiske forventninger til de resultater, du kan hjælpe med at skabe
Urealistiske forventninger kan hurtigt dræne dit overskud og ødelægge et samarbejde. En kunde, der har en realistisk forståelse af, hvad der kan opnås inden for de givne rammer og tid, vil være lettere at samarbejde med. Som selvstændig skal du være selvkørende, men det tager tid at få et samarbejde op at køre og du kan ikke levere det hele fra dag ét. Et grønt flag er altså, når kunden har en klar forståelse af både projektets omfang og tidsplan.
4) Kunden har tiltro til din ekspertise og din måde at arbejde på
En god kunde lytter til dine anbefalinger. Kunderne må gerne udfordre dig og stille spørgsmål for at forstå processen, men de underminerer ikke dine beslutninger eller forsøger at diktere, hvordan du skal gøre dit arbejde. De betaler også for din ekspertise og du går på kompromis, både med din tid og din faglighed, hvis du skal lave alting om.
5) Kunden respekterer dine grænser og din tid
Det er vigtigt at forventningsafstemme i et samarbejde og kunden skal respektere at du værner om dit arbejdsflow. Det duer ikke hvis kunden kimer dig ned, hvis du ikke svarer med det samme eller forventer urealistiske ændringer med kort varsel. Grænser kommer tit af erfaring og du lærer hurtigt, hvor dine grænser går, så du kan kommunikere dem til dine kunder.
Sidst, men ikke mindst, er det vigtigt at din mavefornemmelse er god. Vi har alle et indre kompas, der kan give os et praj om, hvorvidt et samarbejde føles rigtigt eller ej. Hvis du sidder tilbage med en god følelse efter at have mødt eller talt med kunden, er det et stærkt grønt flag.
Vil du have flere input til at optimere din tilværelse som selvstændig, så kan du se dette optagede webinar med Michelle Rødgaard-Jessen.