Salg er ikke kun kold kanvas (her er 5 alternativer)

Tror du, at salg som selvstændig kun handler om kold kanvas og smarte salgstricks? Så kan du godt tro om igen.

Der findes mange forskellige veje til salg, og det handler om at finde den metode, der passer bedst til dig og din måde at arbejde på. Her er fem alternativer til kold kanvas:

1. Brug dit nuværende netværk til at lande din næste kunde
Din første kunde som selvstændig er højst sandsynligt en fra dit netværk. Men hvorfor ikke også den næste? Ved at bruge dit personlige og faglige netværk kan du ofte finde kunder, der allerede har tillid til dig.

  • Aftal kaffemøder med gamle kollegaer, kontakter og venner - del din situation og hør om de, eller nogen de kender, kan bruge dine kompetencer.
  • Ræk ud til dem i dit netværk, der kunne være en potentiel kunde. Kig fx dit LinkedIn-netværk igennem – måske er nogle du kender i et nyt job, hvor et samarbejde giver mening.
  • Vær tydelig om, hvem du kan hjælpe og med hvad - så kan dit netværk nemmere anbefale dig.

Salg handler om træning, så du bliver komfortabel i rollen. Derfor er det godt at “øve dig” på nogen, der allerede kender dig.

2. Vis din ekspertise og tiltræk kunderne
En god metode til at tiltrække de rigtige kunder er ved at dele din ekspertise. På den måde kommer folk til at se dig som den ekspert, du er, og de vil derfor komme til dig, når de har et problem, du kan løse. Det kan du for eksempel gøre ved at:

  • Dele din viden på LinkedIn gennem faglige opslag. Vær ikke bange for at dele for meget – folk der er interesserede i dit indhold, vil typisk også være interesserede i det, du sælger.
  • Skrive artikler på din hjemmeside, hvor du kommer med konkrete råd. Lav en brainstorm over emner, folk ofte spørger dig om eller problemer, du løser for dine kunder.
  • Deltage i relevante podcasts eller skrive artikler til fagblade.

Det er vigtigt, at du vælger emner, hvor du har en særlig indsigt, der skaber værdi for dine potentielle kunder. Find det format, der passer til dig og overvej hvor ofte du vil udkomme med indhold.

3. Varm kanvas: Sælg uden at presse kunderne
Varm kanvas handler om at starte en dialog og opbygge en relation. Ikke bare gå efter salget i første omgang - og det er faktisk også en mere effektiv metode.

  • Forbered dig godt, og forstå, hvem kunden er, og hvad deres behov er.
  • Vær ærlig og direkte i din tilgang, og drop de "smarte" salgstricks.
  • Fokusér på at lære kunden at kende frem for at lukke et salg på stedet.

Du kan også række ud til folk, du gerne vil lære noget af eller vide mere om og lytte til dem, uden ”bagtanker”. Måske opstår der herefter nogle oplagte samarbejdsmuligheder.

Varm kanvas må godt gøre dig lidt nervøs og skubbe dig en smule ud af din komfortzone, men det skal ikke være decideret ubehageligt.

4. Betal for salg og frigør din tid
Hvis du helst vil bruge din tid på dit fag, kan du samarbejde med bureauer eller brokers, der finder kunder for dig, eller blive underleverandør for større virksomheder. Det har både nogle fordele og ulemper:

Du sparer tid og kan fokusere på dine kerneopgaver i stedet for at skulle sælge og bureauer kan ofte hjælpe dig med at nå nye kunder og markeder. Omvendt tager bureauer en del af honoraret, så din fortjeneste typisk er lavere og du har ikke så stor mulighed for at vælge dine kunder, som hvis du selv opsøger dem.

5. Netværk aktivt og skab relationer
Hvis du aktivt engagerer dig i faglige fællesskaber (eller opbygger dine egne), kan du skabe en større kontaktflade, der kan kaste kunder af sig. Det kan for eksempel være ved at:

  • Deltage i de fora, grupper eller events, hvor dine potentielle kunder befinder sig, fx nogle af IDAs mange faglige arrangementer.
  • Skabe dit eget netværk gennem LinkedIn-grupper eller små fællesskaber, hvor I deler viden og måske kender til nye, potentielle kunder for hinanden.

Et godt netværk handler om tillid og relationer – og det er præcis det, der driver salg for mange selvstændige.

Få mere hjælp af IDA som selvstændig
Du kan få hjælp til at komme godt i gang som selvstændig gennem rabataftaler og medlemsfordele i IDA.