23.10.2018
4 min læsetid

Dansk it-pioner: Fiasko er et hædersmærke

Silicon Valley har ikke noget, vi ikke har, mener den danske serieiværksætter, Juha Christensen. Men vi skal af med stigmaet omkring at fejle, før den danske it-iværksætterkultur for alvor kan blomstre.

Morten Scriver Andersen

af Morten Scriver Andersen

Danske Juha Christensen har boet i Silicon Valley i 25 år og har blandt en baggrund i Microsoft. Foto, Cogniance.

Vi har en tendens til at tro, at alle andre altid er meget bedre end os selv.

Det mener serieiværksætteren Juha Christensen, der gennem de sidste 25 år har observeret Danmark som iværksætternation fra sit hjem i Silicon Valley, hvor han blandt andet har arbejdet tæt sammen med Bill Gates i Microsoft.

Siden har han i stigende grad vendt opmærksomheden hjemad. Han er trådt ind i bestyrelsen i it-virksomheden Netcompany og radio- og tv-producenten B&O. I 2017 trådte han ind i det iværksætterpanel, som daværende erhvervsminister Brian Mikkelsen nedsatte.

Ifølge den danske it-pioner har Silicon Valley ikke noget, som Danmark ikke har. Vi er veluddannede, er et af verdens mest digitaliserede lande, og det vrimler med Ole Opfinder-typer. Som Juha Christensen siger, har vi et velfungerende klaver. Det skal bare lige stemmes.

Fejl skal ses som hædersmærker

En af de knapper, vi kan skrue på for at stemme det danske iværksætterklaver, er mentaliteten. Vi er for bange for at fejle, mener Juha Christensen.

”Vi er meget bange for, hvad folk tænker, hvis det her firma, jeg har lavet, ikke lykkes. Det er der meget stigma omkring i Danmark i forhold til, hvad jeg ser i Silicon Valley,” siger Juha Christensen, der er blandt hovedtalerne på årets Driving IT-konference 2. november i København. Han mener, at fiaskoer nærmest er et hædersmærke i den amerikanske teknologidal.

Frygten for fiasko er bare en af knapperne på et instrumentpanel på størrelse med en jumbojet. En anden er adgang til kapital. Her halter Danmark ifølge Juha Christensen efter i forhold til Sverige og i stor grad i forhold til Silicon Valley.

”Det der sker her, når folk har fået succes, firmaet er gået på børsen, og man har solgt nogle aktier, er at pengene bliver geninvesteret i økosystemet. Folk investerer direkte i startups eller i venturefonde, som investerer i startups. Pengene går konstant ind i systemet igen,” siger Juha Christensen, der fra sin plads i iværksætterpanelet kigger på, hvordan det kan gøres mere attraktivt at investere i startups.

Det er ikke uden grund, at den amerikanske stat Californien, som Silicon Valley ligger i, er verdens femte største økonomi.

Digital transformation og kunstig intelligens

54-årige Juha Christensens egen historie tog for alvor fart, da han i softwarevirksomheden Symbian var stærkt medvirkende til Nokias succes i slutningen af 90’erne. Symbian udviklede mobile styresystemer til over 1 milliard mobiltelefoner.

Siden har han været helt inde i maskinrummet for Microsofts mobilstrategi og stiftet virksomheder som Cloudmade og Cogniance. Alle sammen store internationale succeser, som ifølge Time Magazine har bragt ham ind blandt de 25 mest indflydelsesrige europæere i teknologibranchen.

Juha Christensen mener selv, at succesen skyldes, at han har opbygget sig en evne til at udforme et punkt, en vision ude i fremtiden, han gerne vil nå med en virksomhed og så arbejde baglæns derfra.

Hos Netcompany ser han en stor forretningsmæssig mulighed i den digitale transformation af det offentlige i Danmark. Danmark indtog ellers førstepladsen i FNs 2018-benchmarking af, hvordan de 193 medlemslande klarer sig i disciplinen offentlig digitalisering. Alligevel mener Juha Chrsitensen, at vi langt fra er i mål med at gøre vores gang med det offentlige nemmere, billigere og hurtigere samt skabe mindre friktion. Og målet, det flytter sig hele tiden.

Når vi kigger ud over de danske grænser og den offentlige sektor peger Juha Christensen på kunstig intelligens, som en af tidens mest lovende teknologier. Kunstig intelligens kommer til at hjælpe os i alt lige fra at komme nemmest på arbejde om morgenen til at gøre vores liv sundere.

”I Cogniance har vi en ret omfattende kunstig intelligens-gruppe, og det er stort set alle kundeprojekter, der nu bliver berørt af det. Hvis vi går ti år frem, er kunstig intelligens i hjertet af alle løsninger inden for alle brancher,” forudser han.

Demokratisering af iværksætteriet

Juha Christensen er vokset op i en vaskeægte iværksætterfamilie i Aarhus. Særligt morfaren, der var gelændersnedker, var han inspireret af. I den snævre kreds af gelændersnedkere oplevede han, at der var en store respekt for hinanden. Man lånte hinandens værktøj og delte fifs, om hvordan man kunne gøre, hvis der var en trappe med underlige dimensioner.

Det er der, vi skal hen med hele it-iværksætterkulturen. Det forventer Juha Christensen, at han kommer til at bruge mange kræfter på over de næste ti år. Han betegner det som en demokratisering af det at lave en virksomhed og en virtualisering af firmaer, som med få mennesker kan skabe komplicerede produkter.

”Udviklingsværktøjerne er derude, så få mennesker kan skrive ret meget kode og lave nogle helt fantastiske produkter. Samtidig kan tre mand i København, som ved hvad de vil bygge, hyre et videnshus ind på 70 mennesker, som kan bygge det meget hurtigt rundt omkring i verden uden at være ansat af dem,” siger Juha Christensen og løfter lidt af sløret for visionen med design- og teknologivirksomheden Cogniance.

”Ligesom et pit crew hjælper Formel-1-kørerne til at vinde, så skal vi være pit crew for iværksætterne. Hvis man har en ide, som ikke er helt bagt færdig, så skal vi kunne hjælpe folk hele vejen fra at gøre idéen stærk og til at levere noget på markedet.”

Kritikere af den voksende techbranche hævder, at der hersker en winner takes it all-tendens, som ikke er sund for konkurrencen og fremtidige iværksættere. De mener, at store techvirksomheder som Facebook, Amazon og kinesiske Alibaba rydder al konkurrence og danner monopoler. Men den del er Juha Christensen ikke så bange for. Han mener, at det er en dynamik, der kun gælder platformsvirksomheder.

”Det er de færreste dynamikker, der er sådan. Hvis man kigger på antallet af firmaer, så er der få platformsfirmaer. Det er firmaer, der løser et særligt problem på en god måde,” siger han, men vedkender, at det er svært at bevæge sig ind på techgiganternes kerneydelser.

Ny generation af maskinstormere

Juha Christensens nervøsitet for techbranchen drejer sig om noget helt andet. Han mener, at vi på trods af velmenende initiativer som GDPR får svært ved at styre datasikkerheden og -etikken.

”Om ti år har vi som mennesker lært at være meget mere skeptiske omkring, hvem vi giver vores data – hvem vi giver access. Forhåbentlig er det for så mange mennesker som muligt en skepsis, og for så få mennesker som muligt en paranoia. Vi får nok en ny kategori af maskinstormere, der simpelthen hopper ud af systemet ligesom Armish-folket på et tidspunkt gjorde og derfor stadig kører rundt i hestevogn,” siger han.

Cyberangreb som WannaCry og NotPeya er en del af den nye virkelighed. Privatlivet er under stadig stigende pres fra nye forretningsmodeller og it-kriminelle. Og teknologier som deep fake-billeder gør det muligt at manipulere i hidtil uset grad. Nye it-teknologier har med andre ord gjort det nemmere at gøre skade på individer og organisationer.

Den digitale arbejderklasse

Som værn mod de faresignaler, som den teknologiske udvikling sender, ser Juha Christensen dog også en positiv modkraft. Han ser en ny stolt digital arbejderklasse vokse frem. Et samfundslag, som har en masse fælles værdier og måder at arbejde på med samme faglige stolthed, som da arbejderklassen voksede frem og organiserede sig i slutningen af 1800-tallet.

”Den gruppe af mennesker får et fælles etisk moralkodeks. Det der altid sker, når der kommer sådan nogle store skift i samfundet, er, at de påvirker hinanden. De kommer til at udvikle en masse best practices, hvor de kan lære af hinanden,” siger Juha Christensen.

”Ifølge vores beregninger bliver 40 procent af alle jobs digitale om 10 år. Det bliver langt den største enkeltkategori af folk. Og det er fantastisk, hvis de kan opleve en verden, hvor de kan arbejde sammen i små og store team og kan lade sig inspirere af hinanden. Næsten som en ny renæssance.”

For Juha Christensen ser fremtiden lys ud for de danske it-iværksættere.

”Kig på vores møbelbranche. Det er jo helt sindssygt. Hvis man går ind i en møbelforretning, om det er i Tokyo, San Francisco eller Paris, så er halvdelen af møblerne fra Danmark. Vi har en holistisk tilgang til produkter. Det skal ikke bare se flot ud, det skal også være funktionelt. Vi har en god jing og jang, når det handler om det tekniske og det brugermæssige. Der synes jeg vi har noget unikt, som vi meget nemt kan overføre til teknologiverdenen fra den danske designverden,” siger han.