21.10.2019
3 min læsetid

Techtopia 128: Læringsteknologi som udviklingsbistand

Kan avancerede teknologier som virtual reality og blockchain bruges i afrikanske landsbyskoler og flygtningelejre til undervisning af børn?\

Henrik Føhns

af Henrik Føhns

Svaret er ja, når man taler om techvelopment, der er en forkortelse for teknologi og udvikling.

I mange afrikanske landsbyskoler underviser én lærer helt op til 200 elever i samme lokale med én bog. I verdens alt for mange flygtningelejre sidder tusindvis af børn og unge i årevis uden skolegang. De er den tabte generation, fordi de ikke kan bidrage til det samfund, som forhåbentlig en dag bliver deres. Uden uddannelse kan man ikke genopbygge et samfund.

Svaret kan være noget så simpelt som en mobiltelefon med internetforbindelse, der kan give adgang til fjernundervisning og undervisningsmateriale, men nogen skal skabe curriculum. Det forsøgte en gruppe mennesker til en workshop på Campus Carlsberg. Techtopias nysgerrige mikrofon var med.

Medvirkende:
Malthe von Sehested, IT-Didaktisk konsulent, Københavns Produktionshøjskole
Katja Levin, humanitær koordinator, Oxfam-Ibis 
Helle Rotzen, leder af LearnT, DTU 
Ditte Amskov, innovationsrådgiver, Oxfam-Ibis

Links:
Future classroom lab 
Techvelopment 
IDA Innovate