Arrangement

Roadpricing - hvordan bliver det til virkelighed?

Roadpricing - en gammel og fortløbende historie, som forhåbentlig snart slutter. Hvordan kan roadpricing bidrage til en bedre og mere bæredygtig mobilitet? - Vær med i debatten.

Tilmeldingsfrist: 16. september 2025 kl. 23.55

IDA Conference, København V

Torsdag den 18. september 2025

kl. 13.00 - 17.00

50,00 kr. - 300,00 kr.

Dansk

Find flere praktiske informationer nederst på siden.

Debatten om roadpricing er særdeles aktuel. Samtidig er debatten ikke ny. Der har adskillige gange været gennemført undersøgelser og vurderinger af, hvordan man kunne indføre roadpricing i Danmark, hvordan systemet skulle opbygges, og hvad effekterne ville være.

Dertil viser de beregninger, som IDA, IDA T&B, IDA Rail og IDA Grøn Teknologi har fået gennemført i Grøn Mobilitetsmodel, at de ændringer i takster og køreplaner, som der er regnet på, vil medføre en mindre stigning i trængslen i de store og mellemstore byer. Dette vil kunne imødegås med roadpricing.

IDA’s arbejdsgruppe bag projektet ”Omstilling til bæredygtig mobilitet” vil derfor gerne invitere til en workshop, hvor der vil blive gået i dybden med spørgsmålet om, hvordan vi med roadpricing kan overføre ture fra biler til andre transportformer som kollektiv trafik, samkørsel cykler m.v.

Vi har spurgt en af Danmarks kendteste trafikforskere, Harry Lahrmann, om han vil udrede historien om roadpricing i Danmark, så vi får sat perspektiv på sagen. Vi har spurgt projektlederen fra DTU, Ninette Pilegaard, om hun vil redegøre for status for det igangværende forsøg med roadpricing for ca. 3000 bilister.

Derefter er der gruppearbejde, og vi vil gerne høre DIN mening om, hvordan vi kan etablere en takststruktur som på den ene side kan reducere trængslen, bidrage til en bedre og mere bæredygtig mobilitet og på den anden side være social afbalanceret.

Det er tanken Rambøll efterfølgende skal foretage beregninger i Den Grønne Mobilitetsmodel, der viser hvad forskellige takstmodeller for roadpricing vil betyde for overflytning til andre transportformer herunder specielt kollektiv trafik og cykel.

Vær med til debatten om dette højaktuelle emne.

Facilitatorer på dagen: IDA Trafik & Byplan, IDA Rail, IDA Grøn Teknologi og Rambøll. 

Program

Velkomst ved dagens moderator: Lene W. Hartmann - Forkvinde for IDA Trafik & Byplan 

Kl. 13.00 De faglige rammer for arrangementet. v. Svend Tøfting, IDA 

K. 13.15 Kort gennemgang af resultaterne fra beregninger i GMM vedr. takstreform og køreplansændringer, der peger på behovet for roadpricing v. Hjalmar Christiansen, IDA 

Kl. 13.30 Status for forsøg med roadpricing v. Ninette Pilegaard, sektionsleder, Management and Economics, DTU 

Kl. 14.00 Historien om roadpricing i Danmark og fordele og ulemper ved forskellige takstsystemer i roadpricing v. Harry Lahrmann, lektor, Trafikforskningsgruppen Aalborg Universitet 

Kl. 14.30 Kort pause 

Kl. 14.45 Workshops: Drøftelse af takststrukturer ved indførsel af roadpricing i Danmark. Rambøll introducerer gruppearbejdet og præsenterer rammerne for beregninger i Grøn mobilitetsModel.

Deltagerne inddeles i grupper med ca. 8 deltagere i hver gruppe. Med den forudsætning at der skal indføres roadpricing i Danmark opstiller hver gruppe anbefalinger til takststruktur. 

Kl. 15.45 Præsentation af resultater fra diskussionerne i grupperne. Opstilling af anbefalinger og konklusioner. 

Kl. 16.15 Debat mellem oplægsholdere og deltagere.

Kl. 16.45 Tak for i dag og netværk med drinks.

Baggrund:

Arrangementet er en del af IDAs projekt ”Omstilling til bæredygtig mobilitet” og er det 6. initiativ i projektrækken. Arrangementet afholdes i samarbejde med IDA, IDA Rail, IDA Grøn Teknologi og IDA Trafik & Byplan.  

Stikord til Harry Lahrmanns indlæg

· 5 minutter om roadpricings historie i DK

· Takstprincipper fordele og ulemper

o Afprøvede modeller

 · Broafgifter, Bompenge om de store byer (Singapore, Norge og Sverige), Tilstedeværelsesafgifter (London), Motorvejsafgifter

o ”Rigtig roadpricing” (Forudsætning: Det er teknisk muligt og overvågning løst)

· Afgifter på veje i ”trængselsbyer” eller alle veje?, Km afgift eller tidsafgift?, Variation over døgnet? Funktionsafhængig (trafikveje – lokalveje)?

· Hvem fastsætter taksterne og fordeler provenu?

· Forslag til kørsler på den grønne mobilitetsmodel: Hvor store skal taksterne være for kan flytte trafikken (transportmiddel og tid) på trængselsvejene i de store byer og på motorvejene? 

Priser

Deltager, ikke medlem af IDA

300 kr.

Firmamedlem

300 kr.

Medlem af arrangør

200 kr.

Ledigt IDA-medlem

150 kr.

Medlem

200 kr.

Seniormedlem

200 kr.

Studiemedlem

50 kr.

FN’s verdensmål er en del af IDAs værdier

IDA ønsker at synliggøre koblingen til FN’s 17 verdensmål for bæredygtighed. Dette arrangement omhandler bl.a. disse verdensmål:

Læs mere om FNs verdensmål

Praktiske Informationer

Hvor

IDA Conference
Kalvebod Brygge 31-33
1780 København V

Hvornår

Torsdag den 18. september 2025
kl. 13.00 - 17.00

Tilmeldingsfrist

Tirsdag den 16. september 2025 kl. 23.55

Afmeldingsfrist

Tirsdag den 16. september 2025 kl. 23.55

Arrangementssprog

Dansk

Antal tilmeldte

41

Arrangør

IDA Trafik og byplan

Medarrangør

IDA Rail
IDA Grøn Teknologi

Arrangementsnr.

361397
Login og se tilknyttede filer