Kursus

Strategisk ledelse og digitalisering

Få nye perspektiver på ledelse af komplekse forandringsprocesser, forsinkede IT-projekter, modstand mod forandringer, teknologi 4.0 og digital strategi vs. forretningsstrategi. Deltag i 2-dags kurset og få data og indsigt til forankrede løsninger.


Tid og sted

  • 03.06.25

    København

  • 08.09.25

    København V

Varighed: 2 dage

Navigér i fremtidens strategiske udfordringer

Med fokus på forandringsledelse, teknologiske hypes og begrebet ”digital modenhed” får du indsigt i, hvordan du håndterer de strategiske og ledelsesmæssige udfordringer, der følger med digitalisering og 4.0 teknologier.

Gennem cases, diskussioner og praktiske værktøjer opnår du en stærkere forståelse for, hvordan du som leder kan skabe varig værdi og drive digitale transformationer i din organisation.

Det arbejder du med på kurset:

  • Effektiv forandringsledelse i en digital verden/virkelighed.
  • Strategisk integration af AI og nye teknologier op imod forretningsstrategien.
  • Organisatorisk digital modenhed samt digitaliseringsstadier.
  • Ledelsesmæssige faktorer, der sikrer succes med digitalisering - herunder kultur og kompetenceudvikling. 

Kurset er for dig, der har ledelsesansvar

Dette kursus er relevant for ledere, chefer og andre med ledelsesansvar – uanset virksomhedens eller organisationens størrelse. 

Du befinder dig i et krydsfelt hvor digitalisering, AI og andre 4.0 teknologier driver forandringer. Du søger dokumenterede redskaber og inspiration til at gennemføre succesfulde forandringer i din afdeling eller organisation.

Dit udbytte:

  • Strategisk indblik i hvorfor mange forandringsprocesser og IT-projekter fejler. Årsager til hvorfor du oplever modstand.
  • Løsninger og konkret indblik i din forandringsledelsesmæssige proces, og hvilke initiativer du vil få størst succes med.
  • Indblik i sammenhængen mellem forretningsstrategien og den digitale strategi. Samt integration af AI og nye teknologier.
  • Konkrete værktøjer til en fælles teknologisk forståelsesramme i organisationen og formidling heraf.

Virksomhedens udbytte:

  • Indblik i- og data til at sætte den strategiske retning i forhold til jeres organisations digitalisering og IT projekter.
  • Rammen til at drive succesfuld forandringsledelse og digitalisering.
  • Værktøjer til at dokumentere for indsatser og identificere de vigtigste ledelsesmæssige områder.
  • Benchmark af andre virksomheders indsatsområder og hvordan de lykkedes med deres forandringsprocesser.

Sådan forløber kurset

Dag 1: Strategisk sammenhæng mellem forretningsstrategi, digitale løsninger og teknologisk innovation

På dag 1 arbejder vi med at koble forretningsstrategier og -modeller med digitale og teknologiske muligheder. Fokus er på at forstå, hvordan digitale prioriteter og teknologiske innovationer – som AI, IoT og avancerede dataløsninger – påvirker ledelsens beslutninger og organisationens retning. Vi dykker ned i teknologiske hypes og digitale modenhedsmodeller og ser på, hvordan disse kan bruges til at styre strategiske valg.

Konkret arbejdes der med:

  • Analyse af egne strategiske prioriteter i lyset af teknologiske muligheder og modenhed.
  • Øvelser i at identificere og evaluere relevante teknologiske hypes – især for organisationer med mange it-professionelle, ingeniører og cand.scient.
  • Hvordan skabes der alignment mellem teknologi, organisation og forretningsmål.

Læringsmål:

  • Forstå koblingen mellem forretningsstrategi, digitale prioriteter og teknologisk innovation.
  • Bliv skarp på, hvordan teknologiske trends og deres potentiale påvirker organisatoriske strukturer og ledelse.
  • Få praktisk indsigt i at anvende modenhedsmodeller til at drive strategiske digitale indsatser.

Dag 2: Digital transformation, AI og ledelse af teknologiske forandringer

Dag 2 sætter fokus på, hvordan du som leder driver forandringsprocesser, når teknologier som AI og avancerede digitale løsninger implementeres. Vi arbejder konkret med, hvordan du håndterer de udfordringer (f.eks. kommunikative og samarbejdsmæssige), som opstår i takt med digitale transformationer, og hvordan du sikrer succes gennem strategisk forandringsledelse. Derudover ser vi på, hvordan etiske overvejelser omkring AI og teknologi kan integreres i din ledelsesstil.

Konkret arbejdes der med:

  • Casearbejde om implementering af AI og digitale løsninger.
  • Værktøjer til at sikre fælles rammer om teknologien i organisationen.
  • Øvelser i at anvende ”de 5 byggeklodser” til effektiv forandringsledelse.
  • Diskussioner om etik i AI med fokus på konkrete udfordringer.

Læringsmål:

  • Forstå hvordan forandringsledelse kan anvendes til at realisere digitale og teknologiske strategier.
  • Indsigt i teknologiske rammer og hvordan man sikrer fælles rammer om teknologien.
  • Lær at bruge værktøjer som ”de 5 byggeklodser” til at skabe sammenhæng mellem teknologi, organisation og kultur.
  • Få indsigt i sociokulturelle perspektiver og etiske dilemmaer i arbejdet med AI og ny teknologi.

Før kurset

Adgang til digital læring. Du får en opstartsvideo og skal udfylde en digital modenheds-spørgeramme (varighed: 7 minutter).

Tilsendt bogen ”Done beats perfect” til inspiration. Teori fra bogen anvendes i kurset.

Selve kurset

2 dage kl. 9-16. Morgenmad fra kl. 8.30. Fuld forplejning.

Efter kurset

Kursusbevis.

Opfølgende digital session (mulighed for at mødes online).

Adgang til digital modenhedstest benchmark.

FN’s verdensmål er en del af IDAs værdier

IDA ønsker at synliggøre koblingen til FN’s 17 verdensmål for bæredygtighed. Dette arrangement omhandler bl.a. ovenstående verdensmål. Læs mere om FNs verdensmål

 

TilmeldingLink kopieret

Varighed

2 dage

Pris ekskl. moms

IDA-medlem:

10.000 kr.

Ikke IDA-medlem:

12.000 kr.

Vælg sted og dato

København

Startdatoer

Kursusmoduler

Afholdes
3. jun. - 4. jun. 2025
Kl. 09:00 - 16:00

Adresse

København


Arrangementsnummer

360136

Tilmeldingsfrist 29. maj. 2025 - kl. 23:59

 

UndervisereLink kopieret

Kasper Witzke

  • Ejer af Kokpit Consulting
  • Ledelse og digitalisering i +20 år.
  • Underviser i + 10 år på akademi og universitetsniveau
  • Rådgiver om at digitalisering ikke har meget med digitalisering at gøre…
  • Forfatter og podcaster

www.kokpit.dk

www.donebeatsperfect.dk

Jaweed Agha

  • Cand.merc.dat fra CBS
  • Har arbejdet i mere end 25 år i spændingsfeltet mellem teknologi, business og organisation.
  • Arbejdet med digitalisering i forskellige niveauer, lige fra projektledelse af it-projekter til strategisk rådgivning af digitalisering
  • Har forsket i AI og brugen af dette I SMV’er
  • Har undervist i + 15 år i ledelse og digitalisering som lektor og ekstern lektor på CBS og ITU
  • Forfatter til bogen ”Done beats Perfect”
  • Selvstændig ledelses- og digitaliseringsrådgiver
 

FAQ om kurserLink kopieret

Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, som vi oftest bliver stillet

Jeg er ikke medlem af IDA, kan jeg deltage alligevel?

Alle vores kurser henvender sig til både medlemmer og ikke-medlemmer.

Er der stadig ledige pladser på kurset?

Der er ledige pladser på kurset, hvis der er markeret med en grøn cirkel ud for datoerne. Hvis der er få pladser tilbage, er det markeret med en gul cirkel. Er der en rød cirkel ud for datoerne er kurset enten fyldt eller tilmeldingsfristen er overskredet.

Hvornår er tilmeldingsfristen for kurset?

Tilmeldingsfristen kan variere fra kursus til kursus, alt efter hvor meget forberedelse der er på det enkelte kursus. Du finder fristen for tilmeldingen under tilmeldingsknappen. Vi beslutter en måned før afholdelsesdatoen, om kurset kan gennemføres. Det vil derfor være optimalt, hvis du tilmelder dig inden. Hvis tilmeldingsfristen skulle være overskredet, kan du sende en forespørgsel til den kursusansvarlige, som vil vurdere om det er muligt stadig at blive tilmeldt.

Kan jeg komme på en venteliste, hvis kurset er fyldt?

Ja det kan du sagtens. Du tilmelder dig ventelisten på samme måde som, du tilmelder dig et kursus. Dog kan vi ikke garantere, at du kan få en plads, da der kan være andre på listen før dig. Hvis ikke du får en plads, vil du blive kontaktet og tilbydes en plads på næste afholdelse.

Er der en frist for afmelding?

Afmeldingsfristen er en måned inden kurset starter, med mindre andet er anført under det enkelte kursus. Efter denne frist hæfter du 100 % for deltagergebyret. Hvis du ikke selv har mulighed for at deltage, er du velkommen til at sende en kollega i stedet. Du bedes oplyse dette til den kursusansvarlige inden kursusstart af hensyn til forberedelse, kursusbevis/certificering mm.

Jeg er blevet syg, hvad gør jeg?

Hvis du bliver syg bedes du orientere den kursusansvarlige, så vi kan orientere underviser samt kursussted. Du hæfter fortsat for deltagerbetalingen og kan ikke automatisk rykkes til næste afholdelse. Du er velkommen til at give pladsen videre til en kollega, så længe du holder den kursusansvarlige underrettet.

Hvornår modtager jeg information om kursusforberedelse og praktisk info?

Du vil modtage et link til IDAs læringsportal ca. 2-4 uger før kursusstart. På nogle kurser vil der være forberedelse fx i form af en test og/eller et forberedelsesskema, som skal afleveres en uge inden kursusstart. Du vil i så fald blive orienteret i god tid. I kursusbeskrivelsen kan du læse om du skal afsætte tid til dette.

Hvornår modtager jeg en faktura?

Du vil modtage en faktura ca. tre måneder før kursusstart. Tilmelder du dig senere vil du modtage fakturaen kort tid efter din tilmelding. Betalingsfristen på IDAs fakturaer er løbende måned + 5 dage.

Hvad er inkluderet i kursuspakken?

Kursuspakken består af fuld forplejning på alle kursusdagene, samt de materialer som vil blive benyttet i undervisningen. Forplejningen på vores heldagskurser består af morgenbuffet, frokost, eftermiddagsbuffet med kaffe/the og vand hele dagen. Overnatning er ikke inkluderet i prisen, men ønskes der overnatning kan vi være behjælpelig med anbefaling af hoteller i nærheden af afholdelsesstedet. Vi har også en række rabataftaler med forskellige hotelkæder.

Får jeg et bevis på, at jeg har været på kursus?

Ja, du modtager et kursusbevis på mail umiddelbart efter kurset er slut. Her er anført, hvilket kursus du har deltaget på, kursusdato etc. Dine kursusbeviser bliver også gemt på vores læringsportal, så du altid kan finde dem igen.

På nogle kurser vil du i stedet modtage en certificering.

Kan jeg deltage på kurserne, hvis jeg er ledig?

Du er altid velkommen på vores kurser. Du kan enten selv vælge at betale for din kursusdeltagelse eller du kan tale med dit jobcenter og høre om det er noget, de vil hjælpe dig med.

Hvis kurset fremgår af den regionale positivliste, vil det gøre det lettere at få jobcenteret til at bevillige kurset, men under alle omstændigheder bør du tage en snak med dem om, hvorfor dette kursus kunne være relevant for dig.

Læs mere om hvilke af vores kurser der i øjeblikket er at finde på den regionale positivliste for hovedstadsregionen og få mere information om kurser for ledige her: https://ida.dk/kurser-for-ledige

Vil du vide mere?

Billede af Hui Rose Moth

Hui Rose Moth

Kompetencekonsulent