10.07.2024
4 min læsetid

Bliver du fravalgt, selvom du er eksperten?

Har du prøvet, at dine kolleger går til en anden med deres spørgsmål, selvom du ved mest om emnet? “Likeability” kan være lige så vigtig som kompetencer. Få 3 gode råd til at blive mere imødekommende og få din viden bedre i spil.

IDA Learning

af IDA Learning

Den fravalgte specialist 

Mød Thomas: Thomas er en højt kvalificeret stærkstrømsingeniør, som arbejder i en travl ingeniørvirksomhed. Det er almindeligt kendt, at Thomas er stort set alvidende inden for sit felt. 

Alligevel oplever han ofte at han ikke er en del af de vigtige samtaler og projekter på arbejdspladsen. 

Folk foretrækker nemlig at gå til hans kollega, Maria. Maria er også specialist inden for samme felt, omend hun ikke besidder Thomas’ grad af ekspertise og erfaring. Til gengæld er hun imødekommende og let at tale med.  

Thomas forstår ikke, hvorfor hans omfattende viden ikke bliver udnyttet mere, og han føler sig gradvist mere ekskluderet fra beslutningsprocesserne i virksomheden. 

Likeability eller kompetencer? 

Ovenstående illustrerer en velkendt dynamik på arbejdspladser: Valget mellem en "loveable fool" og en "competent jerk". (Bemærk at “fool” i denne sammenhæng ikke betyder, at Maria fra eksemplet er inkompetent, blot at Thomas er endnu mere kompetent). 

Socialpsykologisk forskning viser, at mennesker har en tendens til at søge interaktioner med personer, de finder behagelige og tiltalende, også selvom disse personer ikke nødvendigvis er dem med den højeste kompetence. En imødekommende kollega skaber en tryg og behagelig arbejdsatmosfære, som folk naturligt bliver tiltrukket af. 

Tilsvarende vil mennesker ofte undgå folk, de finder vanskelige eller ubehagelige at interagere med, uanset hvor dygtige de er. 

Konsekvenser for den fravalgte 

For en specialist som Thomas har denne dynamik flere negative konsekvenser: 

Når han ikke bliver inddraget i vigtige projekter og beslutninger, kan det hæmme hans karriereudvikling. Han går glip af muligheder for at demonstrere sin ekspertise og få anerkendelse fra ledelsen - og de spændende opgaver og lønstigninger, der kan følge med ledelsens anerkendelse. 

Efterhånden som Thomas bliver mere og mere bevidst om sin eksklusion, vil han formentlig også miste store dele af sine motivation og jobtilfredshed. Og fordi Thomas ved, han er dygtig, føler han sig frustreret over ikke at blive værdsat. 

Det kan gøre ham indebrændt og opleves som (endnu) sværere at arbejde med - eller det kan få ham til bare at skrue ned for indsatsen. Ingen af delene er selvsagt godt for hverken karrieren eller motivationen. 

Endelig kan Thomas komme til at føle sig isoleret fra resten af arbejdspladsen - og det kan ende med at være skadeligt for hans mentale sundhed. 

3 gode råd: Sådan kan Thomas blive mere involveret 

For at ændre denne situation og blive mere inddraget, kan Thomas overveje følgende strategier: 

  1. Thomas kan med fordel arbejde på at forbedre sine sociale færdigheder. Han kan fx øve sig på at være mere imødekommende, lytte aktivt og engagere sig mere i small talk og uformelle samtaler med kolleger. 

  2. Thomas kan også investere tid i at opbygge stærkere relationer på arbejdspladsen. Det kan han gøre ved at deltage i sociale aktiviteter men også ved i hverdagen at tilbyde sin hjælp og støtte til kolleger. 
     
    Ved at vise empati og forståelse over for kollegernes behov og udfordringer - faglige såvel som private - kan Thomas skabe mere positive interaktioner. 
  3. Ved at forbedre sine kommunikationsevner kan Thomas også blive bedre til at formidle sin ekspertise på en måde, der er tilgængelig og forståelig for andre. Dette kan i sig selv gøre ham til en mere attraktiv ressource. 

Bare ved at følge disse 3 råd, kan Thomas begynde at bryde den negative spiral og sætte en stopper for den faglige og personlige eksklusion, han befinder sig i. Hvis det lykkes ham at skabe en bedre balance mellem hans faglige kompetence og sociale interaktioner, vil det både forbedre hans egen jobtilfredshed, og styrke hans position og indflydelse i virksomheden. 

Få (endnu mere) succes i rollen som specialist

Styrk dine kompetencer og få større indflydelse i din rolle som specialist.

Lær at trænge igennem, forebygge konflikter og navigere politisk. På kurset får du konkrete værktøjer til at håndtere de udfordringer, som specialistrollen byder på.

Læs mere og tilmeld.