11.03.2024
5 min læsetid

Vil du lære, hvordan du planlægger en effektiv arbejdsdag?

I en tralv hverdag med mange både kendte og ukendte opgaver, afbrydelser og e-mails, der tikker ind, kan det være svært at holde tungen lige i munden og få opgaverne løst til tiden.

IDA Learning

af IDA Learning

Oplever du mange forstyrrelser og distraktioner i din hverdag? Mangler du struktur og overblik? Og har du brug for et boost til din personlige planlægning?

Så er du lang fra alene.

Vores moderne arbejdsliv kan kræve enormt meget selvdisciplin og en evne til at planlægge effektivt. Og det kan nemt give problemer i en hektisk hverdag.

Få overblik over din arbejdsdag med planlægningsværktøjer       

IDAs kursus i Personlig planlægning og effektivitet lærer du, hvordan du med enkle planlægningsværktøjer, der er nemme at implementere, får en mere effektiv arbejdsdag.

En af de planlægningsværktøjer som du kommer til at stifte bekendtskab med på kurset, er blandt andet OMTANKE-modellen.

Planlæg med omtanke 

OMTANKE-modellen er et utroligt simpelt men effektivt planlægningsværktøj, som er velegnet til små eller mellemstore opgaver - de opgaver hvor du måske er tilbøjelig til at tænke, at dem går du da bare i gang med.

Men små og mellemstore opgaver er også vigtige at planlægge sig igennem, fordi som underviser på kurset Marianne Bach Nielsen pointerer: ”Så bliver det mere effektivt, hvis du har tænkt en opgave igennem. Uanset om du bruger 5 minutter eller 30 minutter på det”.

Selve OMTANKE-modellen består af 7 faser:

  1. Opgaven: Skab overblik over opgavernes delelementer f.eks. via mindmap, liste eller skema. 
  2. Målet: Opstil og aftal overordnet mål og konkrete delmål.
  3. Tiden: Fastlæg tidsfrist og milepæle. Anslå tidsforbrug på alle deleelementer.
  4. Aktionerne: Hvad skal der ske? Beskriv alle nødvendige ressourcer. Hvem skal gøre hvad? Prioriter delopgaverne.
  5. Notaterne: En afgørende fase, fordi planlægningen synliggøres. Brug f.eks. mindmaps, kalender, årshjul, Gantt-kort, tidslinjer m.m.
  6. Kommunikationen: Hvem siger hvad, til hvem, hvornår og på hvilken måde?
  7. Evalueringen: Vurder planlægningen – husk ro og gode råd.

Implementerer du OMTANKE-modellen i din opgaveplanlægning, vil du opleve, at du bliver i stand til at arbejde mere effektivt. Du undgår nemlig mange af de småfejl, som du ellers havde mødt, hvis du bare var gået direkte i gang med opgaveløsningen.

Bedre overblik og ro i maven

IDAs kursus i Personlig planlægning og effektivitet lærer du at analysere, prioritere og planlægge dine opgaver. Du får teknikker til:

  • At undgå stressfaktorer.
  • At navigere i en tralv hverdag med både kendte og ubekendte opgaver.
  • At forholde sig konstruktivt til tidsrøvere.

Derudover får du inden kurset tilsendt et spørgeskema og en lille opgave, som tilsammen giver et billede af, hvor godt du prioriterer, planlægger og holder fokus på opgaver. Når du ved, hvor dine styrker er, og hvor du skal sætte ind, kan du komme i gang med dine nye effektive arbejdsvaner.

I takt med at du får et større overblik og mere ro i maven, får du større arbejdsglæde, og du undgår i højere grad stress. Så tøv ikke med at tage det første skridt på din rejse mod en mere produktiv og afbalanceret arbejdsdag, og tilmeld dig IDAs kursus i Personlig planlægning og effektivitet og invester i din personlige udvikling!

Få mere tid til det rigtige

Lær at analysere, prioritere og planlægge dine opgaver på IDAs 2-dages kursus i Personlige planlægning og effektivitet. 

Læs mere og tilmeld her.