Kursus

Scrum Master

Bliv certificeret Scrum Master og lær at tilrettelægge og designe agile projekter. Lær at forstå kernen i det agile mindset, og hvordan Scrum-rammeværket kan støtte teams og organisationer i deres agile udvikling.


Tid og sted

  • 22.06.21

    København

Varighed: 2 dage

Deltag på Scrum Master kursus, og lær at sikre succesfuld gennemførelse af de enkelte sprints i dine agile projekter med en PSM® I-certificering

Som Scrum Master fungerer du bl.a. som facilitator og coach, og det er dit ansvar at facilitere processer og forbedringer og at støtte og udfordre dine teams udvikling.

Scrum frameworket er nemt at forstå, men svært at implementere succesfuldt, hvis man ikke har indsigt i de agile værdier og principper, der ligger bag.

På kurset arbejder vi med:

  • Det gode agile team
  • Alle events i Scrum: Daglig Scrum, Planlægning, Review og Retrospect
  • Typiske problemstillinger i forbindelse med implementering og anvendelse af Scrum
  • Facilitering og optimering
  • Hvordan man skaber overblik, transparens, planlægning og forudsigelighed
  • Samspil med andre teams, brugere, ledelsen og andre interessenter

Kurset forbereder dig til at tage den officielle certificeringseksamen ”Professional Scrum Master® I (PSM I)” fra Scrum.org. Består du denne, kan du kalde dig Scrum.org Professional Scrum Master®.

Afslut med en certificering

Din eksamen foregår online direkte hos Scrum.org. Du kan selv vælge, hvilken dag og hvilket tidspunkt på dagen, der passer bedst i din kalender.

Eksamen foregår på engelsk og varer én time. Eksamen er en multiple choice-test på 80 spørgsmål, hvoraf du skal besvare 68 korrekt (85%). Inkluderet i kursusprisen er ét eksamensforsøg.

Når du består din PSM® I-eksamen, vil du modtage den internationalt anerkendte certificering “Professional Scrum Master® I (PSM® I)”.

Kurset er for dig, som ønsker at styrke din agile indsigt og dine kompetencer og som gerne vil opnå en internationalt anerkendt Scrum certificering.

Dig, som enten er ny Scrum Master, og som ønsker at få en god forståelse og en robust agil værktøjskasse, eller dig som er en erfaren Scrum Master, der søger inspiration og som ønsker at skærpe dine kompetencer.

Det er en fordel, men ikke et krav, at du har kendskab til agil projektledelse (fx fra kurset Agil Projektledelse)

Dit udbytte

Efter kurset har du fået:

  • Forståelse for agile metoder, og hvordan de virker
  • Intensiv træning i de enkelte elementer i Scrum, og hvordan de anvendes
  • Indsigt i de typiske problemstillinger og udfordringer ved at implementere og anvende Scrum i en organisation
  • Viden om, hvordan man faciliterer udviklingen i et Scrum-team
  • Indsigt i, hvordan du skaber overblik og gennemsigtighed til rapportering
  • Konkrete værktøjer og teknikker, der kan bruges sammen med Scrum
  • PSM® I-certificering fra Scrum-org som bevis på dine kompetencer

Din virksomheds udbytte

Efter kurset har I en medarbejder, der kan:

  • Sikre at teams tager ansvar for egen udvikling og samtidigt fokuserer på helheden
  • Være med til at løfte andre via coaching og træning i agile principper og værdier
  • Forbedre kommunikation, alignment og involvering på tværs af teams og ledelsesniveauer
  • Hjælpe med at tilpasse og implementere Scrum til egen organisation
  • Sikre hurtigere leverancer og højere kvalitet i leverancer
  • Hjælpe til øget medarbejdertilfredshed
  • Sikre bedre fastholdelse og tiltrækning af nye talenter

Scrum Master kursus vs SAFe Scrum Master kursus

Forskelle på Scrum Master og SAFe® Scrum Master

Er du i tvivl om, hvorvidt Scrum Master eller SAFe® Scrum Master er det rigtige kursus for dig, håber vi, at du kan komme tættere på en afklaring ved at læse nedenstående:

Scrum er et agilt rammeværk til succesfuld gennemførsel af agile projekter. SAFe® Scrum løfter det agile fra et enkelt projekt til hele organisationen/projektporteføljen. Det sikrer, at de agile projekter i organisationen ”følges ad”, og at man derved optimerer udbyttet af hele porteføljen.

På kurset Scrum Master bliver du introduceret til Scrum som rammeværk til agil udvikling. Derudover lærer du om, hvordan Scrum Master-rollen ser ud. Som Scrum Master er det bl.a. din opgave at sikre succesfuld gennemførelse af de enkelte sprints i dine agile projekter, og samtidig synliggøre fremdriften for product owner.

Ved bestået eksamen opnår du PSM® I-certificering fra Scrum-org som bevis på dine kompetencer og du kan kalde dig Scrum.org Professional Scrum Master®.

På SAFe® Scrum Master kurset lærer du, hvordan den traditionelle Scrum Master-rolle ser ud i en organisation, der arbejder efter SAFe-rammeværket. SAFe® har til formål at skabe fælles rammer og principper for agile principper på tværs af en organisation ved at forbedre samarbejde og leverancer på tværs af hele organisationen. For på den måde at levere hurtigere projekter med bedre resultater.

Det er en fordel for SAFe® Scrum Master-deltagere, at de allerede har kendskab til Scrum og Scrum Master-rollen.

Ved bestået eksamen bliver du certificeret SAFe® Scrum Master (SSM).

Sådan forløber kurset Scrum Master

Undervisningen gennemføres som en kombination af forskellige undervisningsformer, og du vil opleve en engagerende og udfordrende undervisning.

Casearbejde:

Vi arbejder med cases, simuleringer og træningsseancer, og du bliver sat i passende øvelsessituationer, som påvirker din tænkning, refleksion og handling.

Feedback vil blive anvendt til at øge præstationer og skabe positive erfaringer med det formål at opnå læring og motivation til at anvende de nye kompetencer i hverdagen.

I gruppeøvelser arbejder vi med udfordringer og udforsker den praktiske implementering af de agile principper. 

Alt sammen for at skabe forståelse for, hvordan man skaber et effektivt og højtydende Scrum-team.

Før kurset

Du får adgang til forberedende materiale, så vi sikrer, at alle deltagere starter kurset med det samme grundlæggende kendskab til det agile mindset.

Selve kurset

  • 2 dages undervisning
  • Fuld forplejning
  • Kursusmateriale
  • Eksamensforberedelse

Efter kurset

Efter kurset modtager du yderligere materiale, som vi anbefaler, du bruger til din eksamensforberedelse.

Derudover bør du gennemgå den officielle ”Professional Scrum Assessment” hos Scrum.org og følge grundigt op på dine svar. Du kan tage den så mange gange, du vil.

1 eksamensforsøg når du tager Scrum.org’s internationalt anerkendte certificeringseksamen ”Professional Scrum Master® I (PSM I®).

Vi fremsender et link til testeksamen og en kode, som du skal bruge til at tage din officielle Professional Scrum Master® I (PSM® I)-eksamen hos Scrum.org

Varighed

2 dage

Pris ekskl. moms

IDA-medlem:

8.900 kr.

Ikke IDA-medlem:

10.900 kr.

Vælg sted og dato

København

Startdatoer

Kursusmoduler

Afholdes
22. jun. - 23. jun. 2021
Kl. 09:00 - 16:30

Adresse

Tivoli Hotel & Congress Center

Arni Magnussons Gade 2

1577 København


Arrangementsnummer

340530

Thommas Grauballe Ottsen

Thommas Grauballe Ottsen har 20 års erfaring i undervisning, ledelse, agil transformation og projektledelse og har arbejdet med optimering af flere multinationale firmaer. Thommas er akkrediteret underviser i Prince2®, Scrum og Scaled Agile Framework®. Siden 2011 har han afholdt mere end 250 kursusdage for over 2.000 tilfredse deltagere.

Thomas underviser på de kurser, som afholdes i Aarhus. 

René Jon Figgé

René Jon Figgé er certificeret Scrum Master og IPMA B-certificeret senior projektleder. Han har mere end 30 års projekterfaring i stillinger som senior projektchef, projektleder, konsulent, client director og afdelingsleder.

René er en meget erfaren senior projektchef, facilitator samt underviser. Han har desuden som Head of Project haft ansvar for etablering og kompetenceudvikling af en stor projektafdeling og har således også stor erfaring med udvikling og ledelse af medarbejdere.

OBS: Kurset gennemføres i samarbejde med Mannaz. Ved tilmelding til kurset, videreformidles dit navn, e-mail og telefonnummer til Mannaz. Kontaktinformationerne anvendes udelukkende i forbindelse med selve kursusafholdelsen, og vil ikke blive anvendt i markedsføringsøjemed.

Her finder du svar på nogle af de spørgsmål, vi ofte får omkring kursusafholdelse og covid-19. Hvis ikke du finder dit svar her, er du meget velkommen til at kontakte os på idalearning@ida.dk. Så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.

Hvad gør I i forhold til covid-19?

I IDA følger vi Sundhedsstyrelsens anbefalinger og retningslinjer tæt, og vi holder os løbende orienteret i forhold til nye ændringer.  

Vi har derfor indført en række tiltag for at sikre, at du som kursist, såvel som vores undervisere og medarbejdere kan føle sig trygge og sikre under hele kurset. 

Afholder I jeres kurser?

Ja, vi afholder vores planlagte kurser. Er vi mod forventning nødt til at aflyse et kursus, kontakter vi dig direkte. 

Skal jeg fremvise gyldigt coronapas på jeres kurser?

Ja, som kursist skal du på hver kursusdag fremvise et gyldigt coronapas eller en negativ covid-19 test, der skal være gyldig for hele kursusdagen. Testen kan vises ved ankomst enten digitalt eller på papir. 

Ved fremvisning af test, skal man skal kunne se navnet på test-tageren, test-tidspunktet og resultatet. Derudover kræver myndighederne, at du sammen med din test kan fremvise enten sygesikringskort, kørekort, pas eller andet offentligt udstedt ID-kort 

Jeg har haft corona - skal jeg medbringe en negativ test?

Hvis du tidligere har været testet positiv for covid-19, skal du fremvise et positivt testresultat, som er foretaget mindst 14 dage og højst 12 uger inden tidspunktet for din ankomst. Er din positive test ældre end dette, så skal du fremvise en negativ covid-19-test. 

Er jeg undtaget fra kravet om en negativ covid-19-test?

Kravet om en negativ covid-19 test gælder ikke for følgende: 

  • Hvis du af medicinske årsager ikke bør få foretaget en covid-19-test 
  • Hvis du som følge af en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse ikke bør få foretaget en covid-19-test 
  • Hvis du tidligere har været smittet med covid-19. I stedet kræver myndighederne dog, at du fremviser dokumentation for en covid-19-test med et positivt testresultat, som er foretaget mindst 14 dage og højst 12 uger inden tidspunktet for kursets afholdelse. 

Jeg er vaccineret - skal jeg også medbringe en negativ covid-19-test?

Din vaccination er gyldig som dokumentation fra 14 dage efter første vaccination og indtil 42 dage efter første vaccination.

Når du har gennemført dit vaccinationsforløb (dvs. modtaget 2. vaccinationsstik) kan du umiddelbart efter vaccinationen bruge dokumentation for dit gennemførte vaccinationsforløb som gyldigt coronapas.

Opbevarer I mine testresultater og oplysninger?

Nej, vi hverken opbevarer eller nedskriver dine oplysninger. Vi har kun brug for at se dokumentationen kortvarigt og tjekke ID for at bekræfte din identitet, så vi sikrer, at oplysningerne lever op til de myndighedernes krav. 

Skal jeg som kursist bære mundbind?

Pr 14/6 - 2021 er kravet om mundbind ved indendørs lokaler, hvor der er offentlig adgang, ophævet. Disse gælder også for kurser. Du behøver altså ikke længere bære mundbind eller visir, når du bevæger dig rundt på kursusstedet og i kursuslokalet.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg er syg eller har symptomer på sygdom?

Hvis du er syg eller har symptomer på sygdom, skal du ikke møde op på kurset. Kontakt os på  idalearning@ida.dk. Så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt. 

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg bor sammen med en, der er syg eller har symptomer på sygdom?

Hvis du bor sammen med eller er nær kontakt til en, der er syg eller har symptomer på sygdom, skal du ikke møde op på kurset. Det gælder også, selvom du ikke selv har symptomer og ikke føler dig syg.  

Kontakt os i stedet på  idalearning@ida.dk. Så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt. 

Hvad gør I, hvis jeg eller andre bliver syge på kurset?

Hvis du eller andre skulle opleve at blive syge på kurset, underret da hurtigst muligt underviseren, der kontakter vores kursuspersonale.  

Hvad sker der, hvis en kursist på mit hold konstateres smittet med Covid-19?

Hvis vi bliver informeret om smittetilfælde - enten af den smittede selv eller af smittesporingsenheden jf. Sundhedsstyrelses retningslinjer, vil vi informere medkursister på det pågældende kursus samt underviseren. 

Hvor mange deltagere er der på kurset?

Vi sørger for, at antallet af kursister ikke overstiger forsamlingsloftet og samtidig er passende i forhold til størrelsen af lokalet, så det er muligt at holde den anbefalede afstand. 

Hvis du gerne vil vide, hvor mange deltagere, der er på et konkret kursus, er du meget velkommen til at kontakte os. I bunden af hver kursusbeskrivelse finder du navn og kontaktinfo på den ansvarlige for det konkrete kursus. Alternativt kan du kontakte os på idalearning@ida.dk. 

Er det muligt at holde afstand til andre kursister?

Ja, vi booker og indretter kursuslokaler, så du kan holde den anbefalede afstand til de andre kursister, uanset hvor dit kursus bliver afholdt. 

Er kursuslokalerne sikre?

Alle kursuslokaler er indrettet, så smittespredningen minimeres mest muligt.  

Lokalerne er tilpasset antal af deltagere, så der er plads til at holde den anbefalede afstand til de andre kursister.  

Personale eller underviser sørger for, at der bliver udluftet og sprittet af i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes retningslinjer.  

Toiletter og fælles kontaktflader såsom dørhåndtag, gelændere mv. rengøres og desinficeres dagligt i overensstemmelse med sundhedsmyndighedernes retningslinjer.  

Der er håndsprit i alle lokaler og i fællesarealer. 

Hvad gør I med gruppearbejde?

For at minimere smittespredning holdes gruppearbejde så vidt muligt i kursuslokalet og ikke i fællesarealer. 

Hvordan håndteres kursusmateriale?

Fysisk kursusmateriale tilsendes så vidt muligt inden kursusstart. 

For at minimere smittespredningen er det kun underviseren, som må distribuere evt. kursusmateriale i selve kursuslokalet. 

Du bedes hjemtage kursusmateriale efter hver endt dag, så kursuslokalet kan rengøres. 

Hvad gør I med forplejningen?

Frokost serveres portionsanrettet i restauranten. Morgenmad og eftermiddagsforplejning bliver serveret i buffeten uden for lokalet.   

Får jeg som kursist løbende information?

Vi opdaterer løbende vores hjemmeside efter Sundhedsstyrelsens anbefalinger.  

Herudover er vi i løbende dialog med vores undervisere og mødecentre om seneste nyt, og kursuspersonalet er instrueret i at opretholde og guide kursister i forhold til opstillede retningslinjer. 

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har andre spørgsmål?

Hvis ikke du finder svar på dit spørgsmål her på siden, er du meget velkommen til at kontakte os på  idalearning@ida.dk. Så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt. 

Her kan du finde svar på nogle af de spørgsmål, som vi oftest bliver stillet

Jeg er ikke medlem af IDA, kan jeg deltage alligevel?

Alle vores kurser henvender sig til både medlemmer og ikke-medlemmer.

Er der stadig ledige pladser på kurset?

Der er ledige pladser på kurset, hvis der er markeret med en grøn cirkel ud for datoerne. Hvis der er få pladser tilbage, er det markeret med en gul cirkel. Er der en rød cirkel ud for datoerne er kurset enten fyldt eller tilmeldingsfristen er overskredet.

Hvornår er tilmeldingsfristen for kurset?

Tilmeldingsfristen kan variere fra kursus til kursus, alt efter hvor meget forberedelse der er på det enkelte kursus. Du finder fristen for tilmeldingen under tilmeldingsknappen. Vi beslutter en måned før afholdelsesdatoen, om kurset kan gennemføres. Det vil derfor være optimalt, hvis du tilmelder dig inden. Hvis tilmeldingsfristen skulle være overskredet, kan du sende en forespørgsel til den kursusansvarlige, som vil vurdere om det er muligt stadig at blive tilmeldt.

Kan jeg komme på en venteliste, hvis kurset er fyldt?

Ja det kan du sagtens. Du tilmelder dig ventelisten på samme måde som, du tilmelder dig et kursus. Dog kan vi ikke garantere, at du kan få en plads, da der kan være andre på listen før dig. Hvis ikke du får en plads, vil du blive kontaktet og tilbydes en plads på næste afholdelse.

Er der en frist for afmelding?

Afmeldingsfristen er en måned inden kurset starter, med mindre andet er anført under det enkelte kursus. Efter denne frist hæfter du 100 % for deltagergebyret. Hvis du ikke selv har mulighed for at deltage, er du velkommen til at sende en kollega i stedet. Du bedes oplyse dette til den kursusansvarlige inden kursusstart af hensyn til forberedelse, kursusbevis/certificering mm.

Jeg er blevet syg, hvad gør jeg?

Hvis du bliver syg bedes du orientere den kursusansvarlige, så vi kan orientere underviser samt kursussted. Du hæfter fortsat for deltagerbetalingen og kan ikke automatisk rykkes til næste afholdelse. Du er velkommen til at give pladsen videre til en kollega, så længe du holder den kursusansvarlige underrettet.

Hvornår modtager jeg information om kursusforberedelse og praktisk info?

Du vil modtage et link til IDAs læringsportal ca. 2-4 uger før kursusstart. På nogle kurser vil der være forberedelse fx i form af en test og/eller et forberedelsesskema, som skal afleveres en uge inden kursusstart. Du vil i så fald blive orienteret i god tid. I kursusbeskrivelsen kan du læse om du skal afsætte tid til dette.

Hvornår modtager jeg en faktura?

Du vil modtage en faktura ca. tre måneder før kursusstart. Tilmelder du dig senere vil du modtage fakturaen kort tid efter din tilmelding. Betalingsfristen på IDAs fakturaer er løbende måned + 5 dage.

Hvad er inkluderet i kursuspakken?

Kursuspakken består af fuld forplejning på alle kursusdagene, samt de materialer som vil blive benyttet i undervisningen. Forplejningen på vores heldagskurser består af morgenbuffet, frokost, eftermiddagsbuffet med kaffe/the og vand hele dagen. Overnatning er ikke inkluderet i prisen, men ønskes der overnatning kan vi være behjælpelig med anbefaling af hoteller i nærheden af afholdelsesstedet. Vi har også en række rabataftaler med forskellige hotelkæder.

Får jeg et bevis på, at jeg har været på kursus?

Ja, inden du forlader kurset, modtager du et kursusbevis. Her er anført, hvilket kursus du har deltaget på, kursusdato etc. På nogle kurser vil du i stedet modtage en certificering.

Vil du vide mere?

Billede af Jette Meyer-Kristensen

Jette Meyer-Kristensen

Projektlederudviklingskonsulent