6 tips: Sådan skriver du gode arrangementstekster i IDA
Som medlem af IDA er der masser af gode arrangementer at gå til – vi har over 3.000 arrangementer om året, og vi sender tusindvis af nyhedsbreve med gode tilbud ud hver måned.
Som arrangør kan dit arrangement derfor let drukne i mængden.
Vil du gerne have flere til at læse om dit arrangement – og måske endda blive så inspireret, at de tilmelder sig? Så følg disse 6 råd:
1. Overskriften: Skriv kort og præcist
På ida.dk bliver dit arrangement vist på arrangementssiden og dit netværks side. Her skal brugeren hurtig danne sig et overblik over, hvilke arrangementer der er relevante.
Derfor er det vigtigt, at overskriften for dit arrangement er kort og præcist beskriver, hvad arrangementet er.
Du har max 65 anslag – skriver du mere, vil de resterende ord ikke fremgå af arrangementssiden på ida.dk, for tekster over 65 anslag bliver automatisk klippet af.
2. Teaseren: Fortæl mig, hvad jeg får ud af gå til arrangementet
Når du har fået brugeren til at klikke ind på dit arrangement, skal du hurtigt få dem til at overbevist om, at dette arrangement er lige noget for dem.
Og det første, de møder, er teaseren.
I stedet for at bruge teaseren på at fortælle, hvad arrangementet er, så fortæl læseren, hvad de får ud af / med hjem fra arrangementet, og hvorfor de skal komme.
Brug fx disse vendinger:
- Du får indsigt i / inspiration / nye værktøjer / viden / hjælp til…
- Du bliver opdateret om…
- Du lærer / Lær at…
- Gå ikke glip af / oplev…
3. Arrangementsbeskrivelsen: Skriv det vigtigste først
Læserne bruger i gennemsnit 1 minut og 12 sekunder på en arrangementsside på ida.dk – det er nogle få arrangementer, der trækker tiden op, så du skal ikke regne med, at folk bruger over 30 sekunder på din side.
Derfor: Gå direkte til sagen og skriv det vigtigste for brugeren først i din arrangementsbeskrivelse.
Når man skriver tekster, går man ofte kronologisk til værks og starter med baggrunden for arrangementet eller information om, hvem der står bag, og så skriver man sig gradvis varm, indtil teksten slutter med konklusionen. Du kan gøre din tekst bedre og mere relevant for brugeren ved at tage dit første udkast og vende det på hovedet, så du skriver konklusionen først og så folder teksten ud og fylder detaljer på om hvem / hvad / hvor / hvordan / hvorfor.
Et godt tip er at starte med ganske kort at opsummere, hvad læseren får ud af dit arrangement – fx ved at skrive et par spørgsmål, man som læser får svar på ved at deltage.
4. Arrangementsbeskrivelsen: Gør din tekst let at skimme
Brugere på internettet læser sjældent indhold i dybden – de skimmer i stedet for at se, om indholdet er noget for dem, eller fordi de vil have svar på et spørgsmål.
Derudover læser ca. 50 % af brugerne din tekst på en mobiltelefon, hvor skærmen ikke er særlig stor.
Det betyder, at du skal gøre din tekst så let som muligt at gå til for læseren. Det kan du gøre ved at:
- Lave korte afsnit – det gør det lettere for brugeren at overskue din tekst. På en stor skærm eller i et Word-dokument ser 3 linjer tekst ikke ud af meget, men på en smartphone bliver det til en mur af bogstaver.
- Lave flere mellemrubrikker (overskrifter), der gør det let for brugeren at lade øjnene løbe ned over teksten og få overblik over, hvad din tekst handler om, og hvor de finder den relevante information. En mellemrubrik kan fx være: Program / Dagsorden / Tidsplan / Om foredragsholderen / Mad og drikke / Praktisk information / Sådan kommer du frem / Sikkerhed osv.
- Brug gerne punktopstillinger, hvor det er muligt – det giver et godt og hurtigt overblik over teksten.
OBS: Brug IKKE emojis i din tekst! Hvis læseren bruger en skærmlæser til at læse teksten op, bliver emojis læst på uhensigtsmæssige måder (enten bliver al teksten efter emojien sprunget over, eller de bliver læst op med en mærkeligt ord).
5. Brug talesprog
Brug talesprog, når du skriver din tekst – det er lettere at læse og forstå end skriftsprog.
Talesprog er kendetegnet ved korte sætninger (sæt hellere et punktum for meget end for lidt) og aktivt sprog (skriv: "arrangementet bliver holdt" i stedet for: "arrangementet vil blive afholdt" eller "arrangementet afholdes").
Undgå så vidt muligt lange sammensatte ord og fremmedord, og uddyb fagudtryk og forkortelser, som læseren ikke nødvendigvis forstår.
For at gøre din tekst vedkommende, skal du tale direkte til læseren – skriv altid du, aldrig man.
Et godt tip til at tjekke, om din tekst bruger talesprog, er ved at læse teksten højt. Hvis du skal fortælle en ven eller kollega om dit arrangement, vil du så sige det med de samme ord og ordstillinger? Du kan også tjekke lixtallet i en lixberegner som fx Lixberegner (nielsgamborg.dk)
6. Når dit arrangement er relevant for engelsktalende deltagere
IDA får stadig flere engelsktalende medlemmer.
Hvis dit arrangement er relevant for IDAs engelsktalende medlemmer, skal du huske at sætte et flueben i feltet om, at arrangementet er for engelsktalende medlemmer nederst på beskrivelsessiden i arrangementsopretteren.
Du skal selv oversætte teksten og skrive den i beskrivelsesfeltet. Brug fx et oversættelsesværktøj som DeepL eller Google Translate til at oversætte din tekst.
Se retningslinjer for brug af engelsk i IDA
Når arrangementet afholdes på engelsk, skal du indlede din beskrivelse af arrangementet med at skrive: English description below. Marker igen tydeligt i teksten – fx med fed tekst – når den engelske arrangementstekst kommer. Det gør det lettere for engelsktalende medlemmer at skimme teksten og finde den relevante tekst.
Når du oversætter arrangementsteksten til engelsk, bliver dit arrangement synligt på listen over arrangementer på den engelske hjemmeside, og det kan blive brugt i vores mails til engelsktalende medlemmer.
Tjekliste til arrangementstekster:
- Er overskriften kort, præcis og beskrivende?
- Fortæller teaseren mig, hvad jeg får ud af at deltage?
- Starter teksten med det vigtigste for brugeren?
- Har du inddelt din tekst i afsnit?
- Har du brugt aktivt sprog og korte sætninger?
- Har du omskrevet, så din tekst ikke indeholder fremmedord og sammensatte ord?
- Har du uddybet fagudtryk og forkortelser?
- Har du læst korrektur og rettet stavefejl?
- Har du tænkt over, om dit arrangement skal være på engelsk?