Tips og tricks til markedsføring

En vigtig opgave som bestyrelsesmedlem er at få gjort jeres medlemmer opmærksom på de spændende arrangementer, som du og din bestyrelse gennemfører.

Folderen Skriv bedre tekster er et gør-det-selv-værktøj, som er udarbejdet specielt til bestyrelsesmedlemmer i IDA i forhold til at skrive bedre tekster til arrangementerne.

I guiden får du gode råd og ideer til, hvordan du får succes med markedsføringen af arrangementer. Du får inspiration til, hvordan du planlægger din markedsføring, fanger din målgruppe og skriver, så det bliver læst. Du finder også en række gyldne regler for udarbejdelsen af nyhedsbreve og tekster til internettet.

Tag udgangspunkt i modtageren. Lad være med at tænke på, hvad I selv synes er vigtigt og interessant at få med. Tænk i stedet på, hvad modtageren har brug for at vide - hvad han/hun skal have ud af at læse jeres nyhedsbrev. Gør også brug af links til IDAs hjemmeside. Links kan fx føre til en samlet oversigt over alle jeres arrangementer de næste tre måneder, til beskrivelsen af et enkelt arrangement, til jeres forum eller til jeres egen hjemmeside på ida.dk. Kontakt din netværkskoordinator, hvis du ønsker sparring til formulering af gode markedsføringstekster.

Arrangementer på ida.dk og i nyhedsbreve

Alle teknologiske og regionale arrangementer i IDA markedsføres via ida.dk/arrangementer-og-kurser. Her kan medlemmerne se arrangementernes indhold og program, ligesom de kan tilmelde sig.

For at et arrangement kan komme på hjemmesiden, skal det oprettes i IDAs mødesystem. Du eller en anden fra bestyrelsen kan oprette via IDAs portal på nettet. Du finder en vejledning til oprettelse af arrangementer under punktet Opret et arrangement

Når din enhed udbyder arrangementer, bliver de markedsført via enhedens nyhedsmail og sendt ud til medlemmerne. Det er jeres netværkskoordinator, som sørger for udsendelsen, og som i de fleste tilfælde styrer hvornår og hvor mange nyhedsmails, der bliver sendt ud. Skulle du have ønsker eller ændringsforslag til dette, er du velkommen til at tage en snak med netværkskoordinatoren.

IDA har udarbejdet en mailskabelon, som giver jeres mailudsendelser et flot, indbydende og professionelt udseende. Region Østjylland er brugt som eksempel.

(Se eksemplet i fuld størrelse her)

Annoncering i Ingeniøren

Dit arrangement vil automatisk fremgå af arrangementskalenderen i Ingeniøren, med titel (max 55 tegn), dato og arrangementsnummer. 

Hvis  du vil bestille en større annonce skal du kontakte Kåre Eliasen, ke@ing.dk tlf. 28 10 95 06 hos Ingeniøren.

Sociale medier

Din bestyrelse eller enhed kan oprette grupper på sociale medier – Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram og mange flere. I kan dermed markedsføre jeres arrangementer over for medlemmer af gruppen. Gruppen er jeres egen, så det er jer selv der opretter og varetager al aktivitet på siden.

HUSK i den forbindelse

  • Opmærksomhed: De sociale medier passer ikke sig selv. En ikke-opdateret gruppe eller en gruppe ”uden liv” er dårlig reklame for jeres IDA-enhed.
  • Forankring: En eller flere personer i jeres bestyrelse bør have depechen og skabe aktivitet i gruppen.
  • Vedholdenhed: Det kræver tid og ressourcer at blive synlig i sociale medier.