18.04.2024
5 min læsetid

Facilitatoruddannelsen: "En skjult perle, alle kan få udbytte af"

Som deltager på IDAs facilitatoruddannelse lærer du at facilitere møder, workshops og processer. Nuværende deltager på uddannelsen, Helle Krogh Pedersen, mener, at alle kan få noget ud af forløbet, uanset hvor de står i deres karriere.

Anne Mynte Krogh Diget

af Anne Mynte Krogh Diget

Helle Krogh Pedersen er Director of Integrative Systems Biology og i gang med at uddanne sig til netværksfacilitator.

Helle Krogh Pedersen træder ind ad svingdørene i IDA en eftermiddag i april, hvor foråret stadig lader vente på sig. ”Her er altså sådan nogle fine faciliteter i hele bygningen!” udbryder hun, mens hun tanker en kop kaffe og kigger rundt i lokalet, hvor de store vinduer på trods af gråvejret lader lyset slippe ind.

Og Helle ved, hvad hun taler om: Hun har efterhånden brugt en hel del tid i IDAs lokaler som deltager på IDAs facilitatoruddannelse. Her undervises IDA-medlemmer bl.a. i metoder til sparring, erfaringsudveksling, tidsstyring og mødeledelse, som til sidst kulminerer i en opgave og en plads i IDAs faste facilitatorkorps. Til daglig arbejder Helle Krogh Pedersen som Director of Integrative Systems Biology ved Clinical Microbiomics og er ansvarlig for et mindre team af både medarbejdere og studentermedhjælpere. Som medlem af IDA har Helle også brugt en stor del af sin fritid på at deltage i en af IDAs mange netværksgrupper, og det var netop som deltager i en af disse grupper, at Helle for første gang fik øjnene op for det at være facilitator:

”Til netværksgruppemødet blev jeg blæst bagover af de to facilitatorer, der styrede gruppen, og hvor dygtige de var. Og da vi så fik to nye facilitatorer, som var præcist lige så dygtige, begyndte jeg at tænke: Der må være noget med den her uddannelse, der klæder folk så godt på, at de kan stå så stærkt i sig selv og orkestrere de her møder,” siger Helle.

IDAs facilitator-uddannelse og korps

Facilitatoruddannelsen har til formål at kvalificere IDA-medlemmer, til at blive en del af IDAs Facilitatorkorps. Facilitatorkorpset er ansvarlig for faciliteringen af IDA Netværksgrupper, hvor IDA-medlemmer mødes og vidensdeler med ligesindede om karriere og personlig udvikling

Læs mere her

"Jeg vil vove at påstå, at alle kan lære at facilitere!"

Helle Krogh Pedersen,
Deltager på IDAs facilitatoruddannelse

Selvom det var inspirerende at se facilitatorerne udfolde sig på møderne, var Helle alligevel tilbageholdende med at melde sig til uddannelsen:

” I starten kunne jeg slet ikke se mig selv i det. Jeg tænkte, at jeg måske ikke ville være kompetent nok. Men noget af det, der overrasker mig mest, er, at det ikke er så kompliceret igen. Det er relativt simpel teori og håndgribelige værktøjer, som alle kan mestre. Jeg synes jo, at den her uddannelse er en lille ”skjult” perle i IDA, og jeg vil vove at påstå, at alle kan lære at facilitere!” siger Helle.

IDA Netværksgrupper

I IDA tilbyder vi små fortrolige grupper af ligesindede, der mødes 5 gange om året. På netværksmøderne kan du sparre og erfaringsudveksle med andre, der står overfor de samme udfordringer og dilemmaer i jobbet, karrieren eller livet.

Find din gruppe her

En spraglet gruppe

Da Helle var kommet over den værste tvivl, skrev hun sig op til facilitatoruddannelsen og fik kort tid efter en besked i indbakken om, at hun var blevet optaget på det kommende kursusforløb. Under de første møder med de andre deltagere blev Helle meget overrasket over diversiteten af gruppen:

”Jeg bed mærke i, at holdet var en meget spraglet sammensætning af mennesker, på tværs af alder, fag, geografi og uddannelse. Jeg spekulerede på, om vi mon nogensinde kunne finde et fælles fodfæste. Men på forbavsende kort tid er vi blevet en sammentømret flok og har etableret et fælles læringsrum, hvor folk kan komme præcist, som de er,” udtaler hun.

For Helle er det netop denne forskellighed i gruppen, der bidrager til en stor del af hendes læring. At sparre med folk fra andre fagområder eller som står et andet sted i arbejdslivet end hende selv, tilbyder et andet og mere nuanceret perspektiv på tingene, bemærker Helle: ”Diversiteten i flokken gør, at man hele tiden bliver udfordret på sit standpunkt, fordi vi er så forskellige. Og det er helt vildt givende!”

Effektiv og kondenseret læringsrejse

Helle er pt. i gang med at skrive sin afsluttende opgave som afrunding på forløbet. Her skal facilitatorerne to og to sætte al den teori i spil, som de har erhvervet sig på uddannelsen, og til slut præsentere det for både nuværende og tidligere deltagere på kurset. Nu glæder Helle sig til at eksperimentere med sine nyerhvervede værktøjer i praksis og give deltagerne på fremtidige netværksmøder et rum, hvor de føler, de frit kan tale og udvikle sig. Selvom Helle endnu ikke er helt i mål, føler hun allerede, at hun har fået et stort udbytte af uddannelsen:

”Jeg er positivt overrasket over, hvor mange ressourcer IDA investerer i at uddanne os, og hvor godt der bliver taget hånd om én både indledningsvist og under uddannelsen. Vi har fået gennemarbejdet materiale og arbejder på en måde, så vi også får afprøvet vores ’faciliteringsskills’ i praksis. Der er meget at dykke ned i, men det er en effektiv og kondenseret læringsrejse,” siger hun.

3 ting Helle indtil videre tager med fra facilitatoruddannelsen

1. Alle kan få noget ud af at deltage
Man kunne måske have tendens til at tro, at det mest er folk, der står i starten af deres karriere, der kan have gavn af uddannelsen. Men alle, der er interesserede i stoffet, kan få noget værdifuldt ud af det, uanset hvor de står i deres arbejdsliv, mener Helle: ” Der bliver arbejdet med selvbevidsthed, emotionel intelligens og hvordan man håndterer pressede situationer. Alt den indsigt er fundamentet for at kunne få et team eller en gruppe til at performe, og det er læring man kan bruge både professionelt og privat.”

2. Værktøjer til resten af arbejdslivet
Helle oplever allerede en forandring i måden, hun tilgår sit team på i hverdagen. Her inkorporerer hun teorier og værktøjer, hun har lært på uddannelsen: ”Jeg har fået nogle værktøjer til, hvordan man aktivt kan få engageret alle – også de mere introverte i gruppen. Så facilitatoruddannelsen har helt sikkert skubbet til, hvordan jeg interagere med mit team, og jeg er sikker på, at den viden bliver værdifuld i resten af mit arbejdsliv,” siger Helle.

3. Netværk og fællesskab
Ifølge Helle giver det et ekstra aspekt, at man uddannes som hold, og derved lærer gennem relationen til de andre i gruppen, versus hvis man f.eks. som enkeltperson købte et kursus hos en kursusudbyder: ”Vi er kommet længere og dybere ned end jeg har prøvet før,” udtaler Helle, der samtidig føler, at hun har fået udvidet sit faglige netværk med folk, hun fremadrettet kan række ud til ved tvivlsspørgsmål.