Klubdannelse: Få støtte til dit arbejde som tillidsvalgt

Du kan få aflastning i rollen som tillidsvalgt, hvis I danner en IDA klub eller akademikerklub. IDA hjælper med rådgivning og det praktiske arbejde, så I kan komme godt i gang.

Som tillidsrepræsentant eller suppleant har du en høj arbejdsbyrde i forbindelse med dit hverv. Hvis I opretter en IDA klub eller akademikerklub på din arbejdsplads, får du hjælp af en bestyrelse og kan uddelegere opgaver, der ikke er en del af dine pligter som tillidsrepræsentant eller suppleant.

Det kan fx være, at en af dine kolleger varetager kommunikationen til jeres medlemmer, og at en anden står for det praktiske arbejde i forbindelse med at arrangere jeres generalforsamling eller faglige arrangementer.

På denne side finder du en guide til at komme godt i gang og kontaktinformation på IDA-medarbejdere, der kan hjælpe med det praktiske.

IDA klub eller akademikerklub?

Forskellen på de to former for organisering er, at IDA klubben udelukkende består af IDA medlemmer, mens en akademikerklub også består af medlemmer fra andre akademikerorganisationer som Djøf, Dansk Magisterforeningen og PharmaDanmark. 

Det er forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads, hvad der giver mest mening at oprette. På nogle arbejdspladser er der primært ansat IDA medlemmer, og her giver det mest mening at danne en IDA klub. Er der en mere ligelig fordeling af akademikere, kan det til gengæld være oplagt at danne en fælles klub med andre akademikere.

Minimumskravet er, at der skal være mere end 5 IDA medlemmer eller 5 akademikere på arbejdspladsen, for at der kan oprettes en IDA klub eller akademikerklub.  

Du kan finde standardvedtægter for hhv. IDA klubber og akademikerklub herunder:

Hvilket arbejde laver en IDA klub eller akademikerklub?

En IDA klub eller akademikerklub er, hvad medlemmerne gør den til. TR fungerer forsat som talsmand for medarbejderne og kan forelægge henstillinger, forslag og klager for ledelsen. TR varetager de lokale forhandlingsopgaver og indgår i diverse samarbejdsfora SU, HSU, MED. Klubben kan støtte TR’eren i arbejdet, ved fx at udarbejde nyhedsbreve, arrangere netværksarrangementer mv.

Der er ingen facitliste for aktivitetsniveauet. Det må afstemmes efter medlemmernes ambitioner og muligheder, men IDA står klar til at hjælpe med at definere mulige samarbejdsflader og arbejdsopgaver samt støtte det praktiske arbejde.

Den enkleste definition er dog, at en IDA klub eller akademikerklub repræsenterer medlemmerne over for ledelsen, og at den er bindeled mellem IDA og medlemmerne på arbejdspladsen.

Lynguide: Sådan organiserer I jer

1. IDA støtter organiseringen hele vejen

IDA vil til hver en tid gerne hjælpe organiseringen i gang på din arbejdsplads, og vi kommer gerne ud til jer og fortæller mere om mulighederne på et informationsmøde.

Du er også velkommen til at kontakte os for en uforpligtende samtale om netop jeres muligheder for lokal organisering. Her kan du kontakte virksomhedskonsulent Marie Schmidt Sørensen på msn@ida.dk eller 33 18 47 10.

Beslutter I jer for at blive organiseret, hjælper IDA med alt fra oprettelse til den daglige støtte.

2. Få kollegial opbakning

Ønsker du lokal organisering på din arbejdsplads, enten i form af en IDA klub eller en akademikerklub, kan du – i samarbejde med IDA - indkalde til et informationsmøde eller en decideret generalforsamling. IDA hjælper gerne med at udsende invitationer til IDA-medlemmer på arbejdspladsen.

Under informationsmødet vil der typisk være oplæg fra en eller flere, der ønsker at organisere sig. Desuden kan en konsulent fra IDA deltage og fortælle om de regler og rettigheder, der gælder for tillidsrepræsentanter, og hvordan IDA kan støtte arbejdet både før og efter konstitueringen med værktøjer, uddannelse og i visse tilfælde økonomiske tilskud.

3. Hold stiftende generalforsamling

Er der opbakning til lokal organisering, kan I enten afholde en stiftende generalforsamling i forlængelse af informationsmødet, eller når I har afklaret, om der er opbakning til at danne en IDA klub eller akademikerklub.

Det er en god ide at lægge en invitation ud på jeres intranet, hvis I har mulighed for det, og i det hele taget sprede budskabet blandt jeres kolleger samt overfor ledelsen, for eksempel via HR.

4. Bestyrelsen konstitueres

Efter generalforsamlingen skal den nyvalgte bestyrelse mødes inden for en uge og konstituere sig med valg til formand og næstformand. IDA har standardvedtægter, som både IDA klubber og akademikerklubber, kan tage udgangspunkt i.

Antallet af medlemmer i bestyrelsen afhænger af, hvor mange ansatte der er på arbejdspladsen. Er I under 10 ansatte, kan I nøjes med en formand. Er I over 10 ansatte, skal der være minimum være 3 ordinære medlemmer og højst det samme antal suppleanter som ordinære medlemmer.

5. Anmeld jer selv

Når bestyrelsen er konstitueret, skal det meldes til IDA eller en anden servicerende organisation.

Er der tale om en akademikerklub og består bestyrelsen af medlemmer fra flere faglige organisationer, skal det meldes til de respektive organisationer, som herefter anmelder tillidshvervene til virksomheden. Hvis der er etableret en akademikerklub, er det typisk den organisation, som repræsenterer flest medlemmer, der er servicerende.

Hvis der er tale om en IDA klub, skal det altid meldes til IDA.

Som tillidsrepræsentant og suppleant og IDA klub får man tildelt en fast juridisk kontaktperson, som herefter er den person, der kan kontaktes om specifikke forhold på arbejdspladsen.

Hos jeres juridiske kontaktperson hos IDA kan I blandt andet få rådgivning og sparring inden for ansættelsesret, arbejdsret, løn og forhandling generelt. Ligesom I vil blive hjulpet videre til andre relevante kolleger i IDA, fx i forbindelse med netværk, arrangementer lokalt og meget andet.

Kontakt IDA og få rådgivning

Kontakt virksomheds-konsulent Marie Schmidt Sørensen og få hjælp til at komme i gang:

msn@ida.dk
33 18 47 10