Stå sammen på arbejdspladsen og få bedre vilkår

IDA hjælper med alt det praktiske, hvis I ønsker at danne en virksomhedsgruppe eller akademikerklub. Ved at slutte jer sammen, får I bedre mulighed for at forhandle med ledelsen og sikre gode vilkår for alle.

Sammen står I stærkere.

Så kort kan det sammenfattes, når det gælder organisering på arbejdspladsen. For erfaringerne viser, at det giver bedre vilkår, hvis medarbejderne slutter sig sammen, når de skal tale om udfordringer med ledelsen.

Derfor hjælper IDA til en hver tid vores medlemmer med at organisere sig på arbejdspladsen. På denne side finder du svar på de væsentligste spørgsmål og kontaktinformation på IDA-medarbejdere, der kan hjælpe jer med at komme godt i gang.

Virksomhedsgruppe eller akademikerklub?

Forskellen på de to former for organisering er, at virksomhedsgruppen udelukkende består af ingeniører og cand.scient.er, mens en akademikerklub også består af medlemmer fra andre akademikerorganisationer som Djøf, Dansk Magisterforeningen og PharmaDanmark.

Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvad der giver mest mening at oprette. På nogle arbejdspladser er der primært ansat ingeniører og cand.scient.er, og her giver det mest mening at danne en virksomhedsgruppe. Er der en mere ligelig fordeling af akademikere, kan det til gengæld være oplagt at danne en fælles klub med andre akademikere.

Minimumskravet er, at der skal være mere end 5 ingeniører eller 5 akademikere på arbejdspladsen, for at der kan oprettes en virksomhedsgruppe eller akademikerklub. 

Hvilket arbejde laver en virksomhedsgruppe eller akademikerklub?

En virksomhedsgruppe eller akademikerklub er, hvad medlemmerne gør den til. Nogle er meget aktive, og forhandler lokalaftaler, lønsumsaftaler og sidder i det lokale samarbejdsudvalg. Andre træder først til, hvis der opstår et problem for medarbejdere på arbejdspladsen.

Der er ingen facitliste for aktivitetsniveauet. Det må afstemmes efter medlemmernes ambitioner og indsats, men IDA står klar til at hjælpe med at definere arbejdsindholdet og til at støtte det det praktiske arbejde.

Den enkleste definition er dog, at en virksomhedsgruppe eller akademikerklub repræsenterer medlemmerne over for virksomhedens ledelse, og at den er bindeled mellem IDA og medlemmerne på arbejdspladsen.

5 gode grunde til, at I bør organisere jer

Der er rigtig mange grunde til, at det er en god ide at organisere sig på arbejdspladsen – også flere end fem. Men her er nogle af de væsentligste gevinster, I kan få ved at danne en virksomhedsgruppe eller akademikerklub.

1. I får et fælles talerør over for ledelsen, og står dermed stærkere ved omorganiseringer, fyringsrunder eller andre udfordrende situationer.

2. I bliver i højere grad bevidste om forhold og vilkår på tværs af afdelinger. Det er med til at skabe bedre vilkår for alle ansatte.

3. I får et forum, hvor I kan mødes om faglige og sociale emner. Nogle virksomhedsgrupper og akademikerklubber mødes fx for at tale om stress, trivsel og hjemmearbejde.

4. Det giver jer et bedre netværk internt mellem medarbejderne

5. Det styrker jeres relation til IDA, og med den øgede kontakt får I også mere ud af jeres medlemskab.

Særlige fordele for dig, der er tillidsrepræsentant eller suppleant

Som tillidsrepræsentant eller suppleant har du en høj arbejdsbyrde i forbindelse med dit hverv. Hvis I opretter en virksomhedsgruppe eller akademikerklub på din arbejdsplads, får du hjælp af en bestyrelse og kan uddelegere opgaver, der ikke er en del af dine pligter som tillidsrepræsentant eller suppleant.

Det kan fx være, at en af dine kolleger varetager kommunikationen til jeres medlemmer, og at en anden står for det praktiske arbejde i forbindelse med at arrangere jeres generalforsamling eller faglige arrangementer.

Lynguide: Sådan organiserer I jer

1. Kontakt IDA

IDA vil til hver en tid gerne hjælpe organiseringen i gang i din virksomhed, og vi kommer gerne ud til jer og fortæller mere om mulighederne på et informationsmøde.

Du er også velkommen til at kontakte os for en uforpligtende samtale om netop jeres muligheder for lokal organisering.

Beslutter I jer for at blive organiseret, hjælper IDA med alt fra oprettelse og anmeldelse til den daglige støtte.

I kan kontakte virksomhedskonsulent Marie Schmidt Sørensen på msn@ida.dk eller 33 18 47 10

2. Få kollegernes opbakning

Ønsker du lokal organisering på din arbejdsplads, enten i form af en virksomhedsgruppe eller en akademikerklub, kan du – i samarbejde med IDA - indkalde til et informationsmøde eller en decideret generalforsamling. IDA hjælper gerne med at udsende invitationer til IDA-medlemmer på arbejdspladsen.

Under informationsmødet vil der typisk være oplæg fra en eller flere, der ønsker at organisere sig. Desuden kan en konsulent fra IDA deltage og fortælle om de regler og rettigheder, der gælder for tillidsrepræsentanter, og hvordan IDA kan støtte arbejdet både før og efter konstitueringen med værktøjer, uddannelse og i visse tilfælde økonomiske tilskud.

3. Hold en stiftende generalforsamling

Er der opbakning til lokal organisering, kan I enten afholde en stiftende generalforsamling i forlængelse af informationsmødet, eller når I har afklaret, om der er opbakning til at danne en virksomhedsgruppe eller akademikerklub.

Det er en god ide at lægge en invitation ud på jeres intranet, hvis I har mulighed for det, og i det hele taget sprede budskabet blandt jeres kolleger samt overfor ledelsen, for eksempel via HR.

4. Bestyrelsen konstitueres 

Efter generalforsamlingen skal den nyvalgte bestyrelse mødes inden for en uge og konstituere sig med valg til formand og næstformand. IDA har standardvedtægter, som både virksomhedsgrupper og akademikerklubber, kan tage udgangspunkt i.

Antallet af medlemmer i bestyrelsen afhænger af, hvor mange ansatte der er på virksomheden. Er I under 10 ansatte, kan I nøjes med en formand. Er I over 10 ansatte, skal der være minimum være 3 ordinære medlemmer og højst det samme antal suppleanter som ordinære medlemmer.

5. Anmeld jer selv 

Når bestyrelsen er konstitueret, skal det meldes til IDA eller en anden servicerende organisation.

Er der tale om en akademikerklub og består bestyrelsen af medlemmer fra flere faglige organisationer, skal det meldes til de respektive organisationer, som herefter anmelder tillidshvervene til virksomheden. Hvis der er etableret en akademikerklub, er det typisk den organisation, som repræsenterer flest medlemmer, der er servicerende.

Hvis der er tale om en virksomhedsgruppe, skal det altid meldes til IDA.

Som tillidsrepræsentant og suppleant og virksomhedsgruppe får man tildelt en fast juridisk kontaktperson, som herefter er den person, der kan kontaktes om specifikke forhold på arbejdspladsen.

Hos jeres juridiske kontaktperson hos IDA kan I blandt andet få rådgivning og sparring inden for ansættelsesret, arbejdsret, løn og forhandling generelt. Ligesom I vil blive hjulpet videre til andre relevante kolleger i IDA, fx i forbindelse med netværk, arrangementer lokalt og meget andet.

Kontakt IDA og få støtte

Du kan altid kontakte virksomhedskonsulent Marie Schmidt Sørensen og få hjælp til at danne en virksomhedsgruppe eller akademisk klub:

Tlf: 33 18 47 10
Mail: msn@ida.dk