Høringssvar til bekendtgørelse om støtteberettigelse

Læs høringssvar vedrørende udkast til bekendtgørelse om støtteberettigelse, regnskab, revision og kontrol m.v. i forbindelse med udbetaling af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond, Den Europæiske Socialfond Plus Fonden for Retfærdig Omstilling

Tak for muligheden for at komme med høringssvar til udkast til bekendtgørelse, som fastsætter de nærmere regler for udbetaling af tilskud fra diverse EU fonde, introducerer enkelte forenklinger i forhold til eksisterende regelgrundlag m.m.

Det fremgår af udkastet til bekendtgørelsen under §1, at det er Erhvervsstyrelsen, som fastsætter regler om krav til projekter, budgetter, regnskaber, rapporter, støtteberettigelse, revision, kontrol, evaluering og effektmåling m.v. for projekter, der modtager EU-tilskud. Og samtidig kan Erhvervsstyrelsen beslutte, at reglerne i denne bekendtgørelse helt eller delvist finder anvendelse på øvrige tilskudsordninger under Erhvervsstyrelsen.

Erhvervsstyrelsen har på den baggrund et stort ansvar for, at midlerne udmøntes mest gnidningsfrit, at udfordringer med unødige regler og bureaukrati undgås og økonomiske barrierer for videninstitutioner at indgå i EU-projekter m.m. bliver imødekommet i det nye tilskudsparadigme.

Sidst nævnte problemstilling fremgik fx ved midtvejsevalueringen af regionalfonden 2014-2020. Der fremgik det, at: ”på tværs af de gennemførte evalueringer kan vi konstatere, at projektoperatørerne har store udfordringer med at engagere universiteter og i høj grad GTSinstitutter i samarbejderne. I praksis er det vanskeligt at få vidensinstitutionerne til at allokere de ønskede antal timer i projekterne. Det skyldes blandt andet, at vidensinstitutionerne grundlæggende finder de økonomiske rammer for samarbejdet uattraktive”.

Det er på den baggrund mere end vanskeligt for offentlige og private aktører, der sidder inde med vigtig og specialiseret innovationskapacitet (specialistkompetencer og teknologiske faciliteter til forskning og innovation), at indgå som partnere i projekter under programmerne. Det er særdeles problematisk, da flere af fx de regionale fyrtårne bør og skal have vidensinstitutioner tæt tilknyttet indsatsen.

Det ser ikke ud til, at Erhvervsstyrelsen imødekommer denne problemstilling under § 13 i udkast til bekendtgørelsen, da der maksimalt kan medregnes den faktiske timeløn ganget med det antal timer, som anvendes på projektet. Eller der kan alternativt anvendes en standardsats i stedet for faktisk løn.

Det anbefales, at der fastsættes særskilte regler for deltagelse og finansiering af vidensinstitutioner (herunder universiteter og GTSinstitutter) i strukturfondene. Tilskuddene fra Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske Socialfond Plus skal ganske enkelt ihøjre grad fremadrettet tage hensyn til de rammebetingelser vidensinstitutionerne er underlagt.

Denne bekendtgørelse bør således ikke trække udviklingen henimod store forskelle på mulighederne for at søge om tilskud mellem aktører fra henholdsvis erhvervsfremme- og innovationssystemet. Det vil være stik imod hensigten med erhvervsfremmereformen fra 2018. Denne bekendtgørelse bør tværtimod give anledning til at bygge bro mellem erhvervsfremme- og innovationssystemet. Alt andet vil vanskeliggøre regeringens vision om at sikre et sammenhængende erhvervs- og innovationsfremmesystem til at understøtte virksomhedernes udvikling – fx inden for digitalisering og grøn omstilling.


Med venlig hilsen
Rene Højmark
Chefkonsulent