Klima, energi og cirkulær økonomi

Analyserne omhandler 'grønne' spørgsmål som klima, transport og cirkulær økonomi. Det kan fx være i forhold til energieffektivisering, miljøbelastning og klimaindsatser.

I IDA mener vi, at omstilling til cirkulær økonomi er et centralt udviklingsområde.

Kritiske råstoffers betydning for den grønne omstilling

November 2025: En ny IDA-rapport peger på fire konkrete indsatser, som kan styrke både den danske og europæiske forsyningssikkerhed. IDA opfordrer regeringen til at tage ansvar for forsyningen af kritiske råstoffer ved en langsigtet strategisk indsats, hvor man bygger på danske styrkepositioner. 

Katalog for affaldsforebyggelse og cirkularitet

Maj 2025. Danmarks CO2-udledning, store affaldsmængder og enorme materialeforbrug hænger tæt sammen. Derfor har IDA sammen med Brancheforeningen Cirkulær, Danmarks Naturfredningsforening, Rådet for Grøn Omstilling, Plastic Change og CONCITO udarbejdet et katalog med 64 forslag, som kan reducere Danmarks affaldsmængder og forbrug af naturens ressourcer.

Kataloget er opdelt i fem indsatsområder, som hver især adresserer fem af Danmarks største affaldsfraktioner. Kataloget indeholder desuden konkrete forslag til politiske tiltag, og rummer en række forslag til tværgående tiltag samt anbefalinger til Danmarks indsats i EU.

Enkel takststruktur - betydning for valg af transportmiddel og økonomi (fuld rapport)

Oktober 2024. Dugfriske beregninger for IDA viser, at mærkbart flere danskere vil skrotte bilen og rykker over i den kollektive transport, hvis alle billetter for fremtiden koster 29 eller 200 kroner. Her er Rambølls fulde rapport af konsekvenserne gennemregnet i den såkaldte Grøn Mobilitetsmodel (GMM).

Enkel takststruktur - betydning for valg af transportmiddel og økonomi (kort udgave)

Oktober 2024. Dugfriske beregninger for IDA viser, at mærkbart flere danskere vil skrotte bilen og rykker over i den kollektive transport, hvis alle billetter for fremtiden koster 29 eller 200 kroner. Her er en sammenfatning af, hvordan nye priser og takstzoner ikke bare vil flytte et stort antal rejsende ud af biler og fjerne køer på motorvejene, men også få flere til at bevæge sig rundt i landet.

Energiproduktion til fremtiden

April 2024. Rapporten ’Energiproduktion til fremtiden’ har fokus på at undersøge energiteknologier, der endnu ikke er udbredt i Danmark, men som kan få betydning i fremtiden. Rapporten er blevet til på initiativ af IDAs Hovedbestyrelse, som i november 2022 nedsatte en ekspertgruppe, der skulle undersøge potentialet i fem udvalgte energiteknologier. Målet med arbejdet var at give et overblik over, hvordan de valgte teknologier kan bidrage til den danske energiproduktion og indgå i et bæredygtigt, uafhængigt og klimaneutralt energisystem. Ekspertgruppens vurderinger og anbefalinger indgår i den videre proces til brug for Hovedbestyrelsens afklaring af, hvilke af teknologierne der skal arbejdes videre med i en fase to, der tilpasser IDAs Klimasvar til nye danske klimamål.

Omstilling til bæredygtig mobilitet III

Januar 2024. Ingeniørforeningen, IDA og en række af foreningens fagtekniske selskaber afholdt i november og december en serie af workshops med det overordnede tema “Omstilling til Bæredygtig Mobilitet”. Her var fagfolk inden for transporten samlet for at diskutere og foreslå forbedringer af den kollektive trafik i Danmark. Formålet er at fremme løsninger til at mindske klimabelastningen fra transportsektoren.

Klimarabat til landbruget kan koste industrien dyrt

August 2023. Landbruget skal levere reduktioner på 7,4 mio. ton CO2-ækvivalenter (CO2e) frem mod 2030, som del i målsætningen om 70 pct. reduktion i 2030. Lykkes dette ikke, kan det blive dyrt for andre brancher at levere yderligere reduktioner for at nå målsætningen, viser analyse, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) har gennemført for IDA.

Holdninger til naboskab med energianlæg og anden infrastruktur

Juni 2023. Vindmøller, solcelleparker og brintanlæg er mere langt mere acceptable naboer end fx motorveje, lufthavne og højspændingsledninger. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Ingeniørforeningen, IDA.

Energieffektiviseringer i industrien – IDA Udspil

Maj 2023. IDAs energieksperter vurderer, at kloge investeringer i energieffektiviseringer kan indfri et besparelsespotentiale på 17,2 PJ i industrien til en værdi af 1,9 mia. kr. om året. Hvis industrien målrettet går i gang med at reducere deres energiforbrug og dermed deres omkostninger, vil det være en winwin situation for både virksomhedernes bundlinje og vores planet.

Mangel på kompetencer er en bremse for bæredygtighed i offentlige indkøb

Maj 2023. En sjettedel af kommuner og regioner har en høj bæredygtighed i deres indkøb. Der er en tæt sammenhæng mellem lav bæredygtighed og kompetencemangel: hele to tredjedele af kommunerne har en lav bæredygtighed, hvis de mangler redskaber og kompetencer, mens den andel falder til 19 pct., hvis de har de nødvendige redskaber og kompetencer.

Energibesparelser i industrien

Februar 2023. IDA har etableret et ekspertpanel der består af knap 100 energikonsulenter, der arbejder med at effektivisere energiforbruget i industrien. Ekspertpanelet vurderer, at der er et energibesparelsespotentiale på 17 procent i industrien, der kan realiseres med en tilbagebetalingstid på mindre end to år. Det svarer til 1,9 mia. kr. om året.

Danske energi- og infrastrukturprojekter kræver politisk prioritering

Januar 2023. Manglen på arbejdskraft udgør en markant udfordring for den grønne omstilling. Alene opførelsen af havvindmølleparker kræver ca. 205.000 årsværk. Samtidig er der politisk aftalt infrastrukturprojekter til veje og jernbaner, der kræver 95.000 årsværk – men disse projekter kan risikere at spænde ben for den grønne omstilling, fordi der vil mangle arbejdskraft til at udbygge, etablere eller forstærke vedvarende energikilder, el-transmissionsnettet og Power-to-X.

Elbilejere utilfredse med offentlige lademuligheder

Januar 2023. En vigtig del af transportsektorens bidrag til den grønne omstilling skal komme ved at flere biler kører på el. En forudsætning for, at det kan ske, er gode muligheder for opladning af bilerne.
Elbilforeningen og FDM har spurgt deres medlemmer om, hvordan det står til med ladeinfrastrukturen til elbiler. Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med DTU og IDA.

Trods grønne ambitioner er andelen, der får repareret elektronik, stagneret

Oktober 2022. Der er et stort miljømæssigt potentiale at hente i levetidsforlængelse af elektronik og hvidevarer, da det i sidste ende betyder mindre forbrug – og derfor også – mindre produktion og lavere ressourceforbrug. Men under halvdelen forsøger at få deres elektronik/hvidevarer repareret før de køber nyt – og trods de grønne ambitioner er andelen stagneret i forhold til tidligere.

Omstilling til Bæredygtig Mobilitet 1/2

Oktober 2022. IDAs fagtekniske selskaber for Trafik & Byplan, Rail og Grøn Teknologi arrangerede i foråret heldagsworkshoppen "Omstilling til Bæredygtig Mobilitet II" med en lang række relevante aktører. Formålet var at sætte fokus på infrastrukturplanen og potentialet i den offentlige transport. 

Her er en sammenfatning af workshoppens anbefalinger og diskussioner.

Omstilling til Bæredygtig Mobilitet 2/2

Oktober 2022. IDAs fagtekniske selskaber for Trafik & Byplan, Rail og Grøn Teknologi arrangerede i foråret heldagsworkshoppen "Omstilling til Bæredygtig Mobilitet II" med en lang række relevante aktører. Formålet var at sætte fokus på infrastrukturplanen og potentialet i den offentlige transport. 

Her er en længere, uddybet version af workshoppens anbefalinger og diskussioner.

Ekspertundersøgelse om reel genanvendelse i Danmark

Oktober 2021. En rundspørge med deltagelse af 20 eksperter i genanvendelse viser, at det halter med den reelle genanvendelse af en række affaldstyper, især tekstil- og plastaffald. Samtidig vurderer eksperterne, at der er behov for ny teknologi, hvis genanvendelsen skal øges markant.

Infrastruktur til opladning af elbiler

Marts 2021. Forenede Danske Elbilister, FDEL og IDA har via AnalyseDanmark indsamlet svar fra 586 elbilsejere for at undersøge, hvilke fordele og ulemper de ser ved at have elbil – herunder hvordan det står til med mulighederne for at oplade bilen. 

Beskæftigelseseffekt af IDAs klimasvar

Juni 2020. IDAs klimasvar kræver investeringer for godt 500 milliarder kroner i de næste 10 år. I denne analyse har Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har i samarbejde med IDA regnet på beskæftigelseseffekterne af investeringer på 442 mia. kr. De kan skabe 415.000 job fordelt over 10 år. Projekterne skaber mest beskæftigelse i bygge- og anlægsbranchen med 181.000 årsværk, 128.000 årsværk i industrien og 103.000 årsværk i servicesektoren.

Power-to-X

Maj 2020. Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har for IDA beregnet beskæftigelseseffekten af sætte gang i Power-to-X. Power-to-X dækker over teknologier, der kan omsætte el (power) til andre former for energi (X). Analysen viser, at initiativerne i IDAs Klimasvar til ca. 30. mia kr., kan skabe 22.000 job fordelt over 10 år.

Bæredygtig flytransport

November 2019. Flytrafik bidrager samlet med 4 til 5 pct. af den samlede drivhuseffekt. Analysen handler om forskellige løsninger til at reducere CO2-udledningerne i luftfarten. Mere end 2 ud af 3 flyeksperter vurderer, at det største potentiale ligger i øget anvendelse af biobrændstoffer. Flyanalysen viser også, at 63 procent af flyeksperterne fremhæver syntetisk brændstof som en mulighed, mens 59 procent peger på et stort potentiale i mere effektive motorer.

CO2-emission ved øget elforbrug

Oktober 2016. Undersøgelsen er viser en analytisk vurdering af CO2-konsekvensen ved øget elforbrug i Danmark. Analysen viser, at en CO2-konsekvens på 425 g CO2/kWh er et sandsynligt bud på en samlet CO2-konsekvens af nyt vedvarende elforbrug i Danmark.

IDAs Energivision 2050

November 2015. Med visionen sætter IDA fokus på, hvordan en intelligent integration af el-, varme- og gas- og transportsektorerne kan skabe en robust energiforsyning for Danmark i fremtiden baseret på vedvarende energi. Hele projektet kan tilgås på AAUs hjemmeside via dette link.

Er Danmark på rette vej?

Marts 2015. I 2009 udarbejdede IDA en plan over, hvordan Danmark i 2050 kan have reduceret sin udledning af drivhusgasser med 90 procent. Analysen gør status på denne plan i år 2015 og viser, at udviklingen i den overordnede reduktionsmålsætning går i den rigtige retning. 

Klimatilpasning - en befolkningsundersøgelse

Januar 2015. Klimaforandringerne har allerede medført ændringer i nedbørsmønsteret. Alle analyser tyder på, at denne udvikling fortsætter fremover. Der vil komme længere tørkeperioder om sommeren, men de ekstreme regnvejr vil blive væsentligt kraftigere.

IDAs Klimaplan 2050

August 2009. IDAs Klimaplan 2050 beskriver, hvordan Danmark i første halvdel af det 21. århundrede kan reducere udslippet af drivhusgasser med 90 procent.

Status: Den danske klimatilpasningsindsats

Maj 2009. IDA har spurgt 400 ingeniører og andre fagfolk, som til daglig arbejder med klimatilpasning, hvordan de mener, det står til med den danske klimatilpasningsindsats.

IDAs Energiplan 2030

December 2006. Visionerne i Ingeniørforeningens Energiplan 2030 tegner et billede af en dansk energifremtid anno 2030, som er godt på vej mod et 100 % vedvarende energisystem.