Øvrige analyser
Et grønt innovationsmiljø i verdensklasse kommer ikke af sig selv
Maj 2025. Innovation og produktivitet hænger uløseligt sammen. Zoomer vi ind på grøn innovation er der stor forskel landene imellem. Mens et land som Danmark ligger i den internationale superliga er flere af vores europæiske samarbejdspartnere langt bagefter. Det betyder, at EU samlet set har svært ved at konkurrere med USA, og at Kina i stigende grad hæler ind på os.
Resiliens i den kritiske infrastruktur
December 2024. Kritisk infrastruktur udgør rygraden i ethvert moderne samfund.
Denne analyse sætter fokus de forskellige aspekter af kritisk infrastruktur, herunder dens betydning og de trusler den står overfor, med særligt fokus på cybertrusler, sabotage, ekstremvejr og resiliens. Analysen bygger på svar fra IDAs medlemmer med viden om den kritiske infrastruktur de forskellige sektorer. I alt er der svar fra 1.500 eksperter.
IDA Ekspertbidrag: Omstilling til Bæredygtig Mobilitet
April 2021. Det er nødvendigt med en markant ændring af persontransporten, hvis en 70 pct. reduktion af drivhusgasserne skal nås. IDAs fagtekniske selskaber giver et ekspert-bidrag til grøn mobilitet med langt mere gang, cykel og kollektiv transport.
Førerløs og digital mobilitet som en effektiv fornyer
August 2018. Danmark skal have en ny og sammenhængende mobilitetsplan. IDAs ad hoc udvalg om Fremtidens transport har udarbejdet en analyse med anbefalinger.
Samkørsel - hvem vil dele sin bil med andre
Februar 2018. Én af måderne til at begrænse trængslen og reducere transportens CO2-udledning på, er samkørsel, hvor flere transporterer sig i samme bil.
Førerløse bilers effekt på afkast af investeringer i infrastruktur
Februar 2017. Analysen dokumenterer, at inddragelse af teknologiske fremskridt i samfundsøkonomiske analyser kan ændre ved indstillingen til, hvad der er mest optimalt at investere i.
Effekt af selvkørende biler i samfundsøkonomiske analyser
Januar 2017. Veje anlægges med en tidshorisont på op mod 100 år, og der er en udbredt konsensus om, at førerløse biler vil udgøre en stor del af bilparken om bare 15-20 år. Ikke desto mindre er der ikke praksis for at medregne teknologiske fremskridt som fx førerløse biler, når man beregner samfundets afkast ved vejinvesteringer.
Stort økonomisk potentiale i førerløse biler
Januar 2017. Mindre spildtid og færre ulykker vil være en realitet, når det ikke længere er nødvendigt for billisterne at holde hænderne på rattet. Ifølge analysen fra IDA vil det udløse en årlig økonomisk gevinst i milliardklassen.
Autonome køretøjer
Oktober 2016. Analysen retter fokus mod forventninger til udviklingen samt mod antagelser til brug i samfundsøkonomiske konsekvensanalyser.
Ekstremvejr i Danmark
Juni 2014. De senere år har kraftig regn og skybrud betydet, at mange danskere bogstaveligt talt har prøvet at stå i vand til kælderhalsen. Og udover det praktiske besvær, som oversvømmelserne medfører, følger der også store økonomiske udgifter i slipstrømmen af monsterregnen.