Robotter på hospitalet

Robotterne kommer til undsætning

På Neurologisk Afdeling på Bispebjerg Hospital i København har sygeplejerskerne fået en ny kollega i form af robotten Buddy.

Robotten Buddy triller rundt på gangene på Neurologisk Afdeling på Bispebjerg,
Robotten Buddy triller rundt på gangene på Neurologisk Afdeling på Bispebjerg Hospital . Foto: Mikkel Bech-Hansen
Billede: Mikkel Bech-Hansen

Et let tryk på skærmen på stue 6, og så kommer robotten Buddy stilfærdigt trillende henad hospitalsgangen på Neurologisk Afdeling på Bispebjerg Hospital. Med sig bringer den alt det mest anvendte medicinske udstyr, når en patient bliver bragt ind til akut modtagelse – fra blodtryksmåler og EKG-elektroder til sterilt vand og samtykkeerklæringer.

Johanne Laursen Lykke, der er klinisk sygeplejespecialist på afdelingen, smiler, mens det rullende skuffedarium triller hende i møde og parkerer på sin plads lige uden for døren til stuen.

”Vi er meget glade for Buddy. Den er nem at benytte, og når vi tilkalder den, betyder det, at vi kan koncentrere os om patienten i stedet for selv at skulle hente det udstyr, vi skal bruge. Det giver færre afbrydelser og mere tryghed for patienten. Og det sparer os for at gå en masse skridt”, siger Johanne Laursen Lykke, der har haft en hovedrolle i projektet med at integrere Buddy på afdelingen.

Buddy har været i brug på hospitalet i snart et år, og den er blevet så populær, at der nu er bestilt to nye robotter med økonomisk støtte fra Erhvervsstyrelsen. Planen er, at en af de nye robotter også skal kunne levere bakker med mad til patienterne og køre tilbage til køkkenet med brugt service bagefter.

”Vi bruger rigtig meget arbejdstid på at hente og bringe mad til patienterne, og det er jo ikke en kerneopgave for sygeplejersker at levere mad. Så det glæder vi os til at afprøve”, siger hun.

Læbepomade og lyttebøffer

Hun forklarer, at man som sygeplejerske skal bære rigtig mange remedier ind og ud af patientstuerne hele tiden. Og fordi der er tale om en neurologisk akutmodtagelse, er der en strøm af indlæggelser hver dag, hvor der skal bruges meget forskelligt udstyr. Det gælder blandt andet blodtryksmanchetter, blodprøveglas samt kanyler og sterilt udstyr.

”Vi har været vant til, at når vi forlader en patient på stuen, kan vi tit blive afbrudt af kollegaer eller andre patienter, så det kan tage tid, før man kommer ind på stuen igen. Med Buddy er det anderledes. Den er designet til at kunne køre med alle remedier til indlæggelse af en patient. Derfor kan sygeplejersken blive på stuen under hele indlæggelsen og få alt klaret. Det giver en oplevelse af mere nærvær og knap så mange afbrydelser”, siger Johanne Laursen Lykke.

Eftersom alle patienter på afdelingen bliver indlagt akut, har de typisk intet med sig hjemmefra.

”Derfor har vi også små praktiske ting i Buddy som for eksempel læbepomade, høretelefoner og tandbørster”, siger Johanne Laursen Lykke.

Ingeniørstuderende som medspillere

Robotten er udviklet i tæt samarbejde med ingeniørstuderende fra DTU, som for nogle år siden kontaktede innovationsenheden på Bispebjerg for at lave en behovsanalyse af, hvad sygeplejersker har brug for hjælp til for at spare skridt og tid. Efter mange gode drøftelser vendte de studerende tilbage med Buddy – men nu var de færdiguddannede og havde stiftet virksomheden Yuman.

”De kom ud og præsenterede Buddy og spurgte samtidig, om de kunne trække på vores kliniske erfaringer til at videreudvikle produktet. De havde fået støtte fra Erhvervsstyrelsen, så de havde mulighed for at tilkøbe vores idéer og feedback. Det sagde vi ja til”, fortæller Johanne Laursen Lykke.

Samarbejdet har været frugtbart, og Johanne Laursen Lykke er begejstret for, hvordan koblingen mellem de to fagligheder hos ingeniører og sygeplejersker har givet nye idéer til begge parter.

”Som ingeniører har de været meget nysgerrige på vores verden. De evnede at spørge ind til vores behov og arbejdsgange, og de kom med forslag til løsninger, som vi ikke selv havde øje for. Når man er klar på sin egen rolle og er nysgerrig på at lytte til andre, så giver det grobund for et godt samarbejde. Det har på mange måder været en øjenåbner for os, hvad der er muligt rent teknologisk”, siger Johanne Laursen Lykke, der åbnede døren for Buddy i marts 2023 for at teste den sammen med Yuman.

Over al forventning

Efter 10 måneders udvikling og småjusteringer står Neurologisk Afdeling med et produkt, som de er klar til at anbefale til andre hospitalsafdelinger. Undervejs har de testet sensorteknologien og navigationen på gangene, ligesom der er indtænkt parkeringsmuligheder for Buddy og den mest agile måde at tilkalde robotten på stuerne.

”Det er gået over al forventning, og når der har været et teknisk problem, er det blevet løst med det samme”, siger hun.

Hun understreger, at det kræver en vedvarende indsats fra de hospitalsansatte at tage imod startups og implementere nye løsninger. Og projektet har vist, at der er flere barrierer, som hun gerne vil bidrage til at nedbryde fremadrettet.

”Teknologi bliver aldrig en erstatning for en sygeplejerske. Men det kan skabe værdi for os, når man går ind og ser på de unødige arbejdsgange, som vi ikke er uddannet til, men hvor teknologi kan hjælpe os, så vi faktisk får mulighed for mere tid til vores kerneopgave” siger Johanne Laursen Lykke.

Buddy er ikke kun blevet populær blandt sygeplejerskerne på neurologisk afdeling. Også patienterne har taget godt imod den lille robot.

”Patienterne har givet god feedback og udtrykker en umiddelbar begejstring for, at den faktisk kan gøre, at sygeplejerskerne kan være hos dem i længere tid ad gangen. De er også optaget af, at fjerne noget af den fysiske belastning for sygeplejerskerne”, fortæller Johanne Laursen Lykke.

Læs mere:

Tema

IDAs mærkesager

IDA er en politisk uafhængig fagforening og interesseorganisation. Læs mere om, hvad IDA arbejder for.

Tema

Teknologi i sundhed

Der er store muligheder i at øge brugen af teknologi i det danske sundhedsvæsen. Læs mere om emnet her.

Vær med

Bliv medlem og få alle fordelene

Få 3 måneder gratis medlemskab og få adgang til alle fordelene.