Anbefalinger om strategisk autonomi
Europa skal med i førerfeltet
Vi lever i en højteknologisk verden, og heldigvis for det. Teknologi redder liv, forbinder mennesker og effektiviserer vores hverdag. Men næsten alle de digitale platforme, styresystemer, cloudservices og søgemaskiner vi er blevet så afhængige af, kontrolleres af amerikanske techgiganter. Også de mikrochips, som er kernen i din computer, bliver primært udviklet uden for Europa. Og uden mikrochips ville hverken din telefon eller din elbil virke. Det samme gælder AI – den store gamechanger i vores samfund. Heller ikke her er Europa i front. Så hvordan sikrer vi, at kunstig intelligens udvikles i overensstemmelse med vores ønsker og værdier?
På en lang række kritiske teknologiområder er Danmark og EU bagefter. Og når verden forandrer sig, som den gør lige nu, er det et problem. Vi skal kunne mere selv, hvis vi vil bevare vores handlefrihed og være med til at forme den teknologiske udvikling. Derfor anbefaler IDA, at vi satser målrettet på uddannelse og forskning inden for teknologi og naturvidenskab.
IDA anbefaler
Konkret foreslår vi:
- At der investeres flere offentlige midler i forskning, så Danmark det offentlige forskningsbudget stiger til 1,5 pct. af BNP(mod de ca. 1 pct. af BNP i dag).
- At der i de nye bevillinger i forsvarsforliget reserveres midler til forskning og udvikling i dansk og europæisk forsvarsteknologi, uden at disse tages fra andre offentlige forskningsmidler.
- At loftet over optaget de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser fjernes på uddannelser, hvor arbejdsmarkedet har stor efterspørgsel.
- At der oprettes nye studiepladser og stipendier rettet mod talentfulde unge fra udlandet, herunder også ph.d.-pladser.
- At der i EU formuleres en mere ambitiøs forskningsmålsætning og etableres nye forskningsprogrammer med flere midler, som er målrettet at løfte EU’s konkurrenceevne og understøtter Kommissionens mål om strategisk autonomi. Målet er, at EU-landene skal bruge 4% af BNP på forskning og udvikling samlet set i det offentlige og i erhvervslivet.
- At EU gennemfører en ambitiøs STEM-uddannelsesstrategi, som råder bod på den udbredte mangel på højtuddannede med teknisk og naturvidenskabelig baggrund.