DEBAT
AI-virksomheder skal kompensere kunstnere

Bragt i Avisen Danmark
Det er på høje tid, at techgiganterne bliver lovlydige og yder økonomisk kompensation til de kunstnere, forfattere og skribenter, der har fået udnyttet deres værker til at træne AImodeller som ChatGPT og Copilot uden at have givet tilladelse.
Vi oplever desværre, at techgiganterne foretager en lang række krumspring for at undgå at betale for det indhold, der gør det muligt for dem at udbyde de populære AI-tjenester. Det har også ramt en stribe danske forfattere, medier og kunstnere, som ufrivilligt har fået suget deres værker ind i AImaskinen.
Ingen kan være i tvivl om, at det er tyveri ved højlys dag, når techvirksomhederne udnytter indhold, der er beskyttet af ophavsretten, og anvender det til at bygge deres AI-modeller. Det gælder både tekster, bøger, kunstværker, musik og film. Vi er vidner til en techindustri, der går på rov i vores kunst og kultur for at vinde markedsandele på AI-området.
En lang række danske medier og udgivere, som er samlet i rettighedsorganisationen DPCMO, har beskyldt OpenAI - selskabet bag ChatGPT - for at misbruge deres indhold til at træne den kunstige intelligens, hvilket de naturligvis kræver betaling for.
Senest har kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) sat et mæglingsmøde op mellem parterne for at finde en løsning på striden. Men OpenAI mødte ikke op, fordi de angiveligt ikke fandt mødet relevant. Dermed tilsidesætter de lovens bestemmelser om ophavsret.
For nylig kom det frem i magasinet The Atlantic, at Meta med fuldt overlæg gik på hugst i Libgen, da de skulle træne AI-modellen Llama3. Libgen er et såkaldt piratbibliotek med godt 7,5 millioner bøger, tidsskrifter og magasiner. Der findes adskillige danske forfattere i piratbiblioteket - deriblandt Merete Pryds Helle, Ida Jessen og Jussi Adler-Olsen, der føler sig magtesløse overfor misbruget af deres værker.
Techgiganternes fremgangsmåde viser, at de er villige til at bruge piratmetoder i kampen om at vinde AIkapløbet, og som formand for en fagforening for ingeniører og it-professionelle gør det mig ærgerlig at se, hvordan andres kreative arbejde udnyttes til at fodre AI-modeller med indhold.
Vi er nødt til at værne om ophavsretten og stå fast på, at brug af andres værker kun kan ske med samtykke. Det indebærer, at AI-virksomhederne skal yde økonomisk kompensation og sikre sig tilladelser fra kunstnere og andre brancher fremover.
Jeg håber, at kulturministeren med fuld opbakning fra Folketinget er villig til at gå planken og tage endnu mere håndfaste metoder i brug for at trække piratskibet til kaj.
Ingen kan være i tvivl om, at det er tyveri ved højlys dag.