Elbilister efterlyser ladestandere ved sommerhusområder

Knap hver tredje elbilist savner flere ladestandere i sommerhusområderne. Det viser en ny undersøgelse blandt elbilister

Tina Splidsboel

af Tina Splidsboel

Roskilde festival

Påskeferien står for døren, mange drager i sommerhus, men det er ikke helt uden udfordringer for elbilisterne, som savner ladestandere ude i Sommerhusdanmark. Foto: Arkiv

Påskeferien står for døren, coronaepidemien sætter stadig en stopper for udlandsrejser, derfor tager mange familier i sommerhus i påskedagene. Men for en del elbilister er det en udfordring, at der mangler ladestandere i sommerhusområderne.

Forenede Danske Elbilister, FDEL, og IDA har via AnalyseDanmark indsamlet svar fra 586 elbilister for at undersøge, hvilke fordele og ulemper de ser ved at have elbil. Analysen viser, at 29 procent ønsker flere ladestandere i sommerhusområder, og der er ligeledes 29 procent, der gerne ser flere ladestandere langs landevejene.  

”Vi har i Danmark sat en ambition om, at vi skal have langt flere elbiler ud på de danske veje. Men det kræver også, at infrastrukturen så følger med i form af ladestandere spredt godt ud i både by og land og også i sommerhusområderne. Det handler om at gøre elbilen til et attraktivt valg for de danske bilister, og her må mangel på ladestandere ikke blive en bremseklods,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.

29 %

Så mange elbilister ønsker flere ladestandere i sommerhusområder

Kilde
Analyse fra IDA og FDEL

Mange sommerhusudlejere har allerede lugtet lunten og reklamerer med sommerhusudlejning med dertilhørende ladestandere for at tiltrække elbilisterne. For netop mangel på ladestandere er noget af det, der sætter en stopper for danskernes mod på at købe en elbil. I sommer spurgte IDA i en befolkningsundersøgelse 2.000 danskere, hvor stor sandsynligheden er for, at de ville vælge en elbil, hvis de skulle anskaffe sig en ny bil. Kun 13 pct. svarede, at de ville vælge en elbil. De adspurgte i undersøgelsen pegede netop på mangel på ladestandere som en af de væsentligste barrierer.

”Vi oplever netop mangel på ladestandere både langs de danske motor- og landeveje, og det vil være ærgerligt, hvis det bremser det helt store gennembrud for elbilisme. En omstilling af persontransporten sker ikke af sig selv. For uden et veludbygget og tilgængeligt ladenetværk – der også tæller sommerhusområderne – kan omstillingen til en grønnere bilpark ikke lykkes. Mit håb er, at den kommende infrastrukturplan også tager hensyn til de mere tyndt befolkede områder som Sommerhusdanmark,” siger Christian Nolsøe Nielsen, der er formand for FDEL.

I februar præsenterede Eldrupkommissionen sin anden delrapport om netop ladeinfrastruktur, hvor der også var fokus på samspillet mellem stat, regioner og kommuner, men hvor også det private spiller en rolle. Markedet kan løfte en del af udfordringen – men ikke det hele, mener IDA og FDEL. For at komme godt i mål skal der hjælp til gennem lovgivning og regulering. Både IDA og FDEL ser gerne, at regeringen lægger en langsigtet og konkret plan for, hvordan den vil udbrede ladestandere i hele landet, når den snart kommer med et udkast til sin infrastrukturplan.

”For det haster med at træde speederen i bund, så også transportområdet bidrager til at nå vores fælles klimamål,” siger Thomas Damkjær Petersen.

Læs mere

Viden

Se plan for 70 pct. reduktion på transport og energi

IDA har i tæt samarbejde med Aalborg Universitet lavet Danmarks første samlede plan for, hvordan transport- og energiområdet når regeringens mål om at reducere klimagasudledninger med 70 procent i 2030.

Læs mere