Nyhed

Opbakning til sundhedsreform afhænger af indtægt

Borgere med høj husstandsindkomst udtrykker markant større opbakning til at anvende sundhedsteknologi i hjemmet end lavindkomstgrupper.

Sundhedsteknologi spiller en nøglerolle i regeringens sundhedsudspil, som skal bringe mere nærhed i sundhedsvæsenet og flytte sundhedsteknologi helt ind i borgernes hjem.
Der er markant forskel på borgernes opbakning til at anvende sundhedsteknologi og digitale løsninger afhængig af deres indkomst.
Billede: iStock

Sundhedsteknologi spiller en nøglerolle i regeringens sundhedsudspil, som skal bringe mere nærhed i sundhedsvæsenet og flytte sundhedsteknologi helt ind i borgernes hjem.

Men der er markant forskel på borgernes opbakning til at anvende teknologi og digitale løsninger afhængig af deres indkomst.

En ny befolkningsundersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for Ingeniørforeningen IDA, viser, at personer med høje indkomster er langt mere parate til at udnytte mulighederne med sundhedsteknologi i hjemmet end borgere med lavere indkomster.

Næsten ni ud af ti borgere med husstandsindkomster på mere end en million kroner er positive overfor at afholde digitale lægekonsultationer, mens det samme kun er tilfældet for 61 procent af de husstande med en indkomst på 300-500.000 kroner.

”Skærmbesøg og retten til at vælge digitale lægekonsultationer er et kæmpe skridt fremad. Men ligesom al anden teknologi kræver det både tid og tillid at mestre det. Mange er klar til digital sundhed, og vi er netop kåret til verdensmestre i offentlig digitalisering, men ambitionen for regeringen må være at få endnu flere med ombord. Det kræver en håndholdt indsats”, siger Laura Klitgaard, der er formand for IDA.

Brugerinddragelse er afgørende

I undersøgelsen ser 85 procent af dem med de højeste indkomster med velvilje på muligheden for at være indlagt hjemme efter endt hospitalsbehandling med besøg af sundhedsfagligt personale flere gange dagligt. Det samme gælder kun for 63 procent af dem, der tjener under 300.000 kroner årligt.

De markante forskelle viser, hvor vigtigt det er at tænke brugerinddragelse ind i de sundhedsløsninger, der skal udrulles, så vi ikke svigter digitalt udsatte borgere, mener Laura Klitgaard.

”Sundhedsteknologi kan løse mange af de udfordringer, sundhedsvæsenet står med, og kan skabe en mere lige adgang til sundhedsydelser. Men det er afgørende, at sundhedsreformen afspejler de store forskelle på borgernes behov og tager udgangspunkt i det enkelte menneske. Vi skal møde de sårbare patienter, hvor de er, og ikke tvinge teknologiske løsninger ned over dem”, siger Laura Klitgaard.

Aktive patienter

Undersøgelsen viser også, at 77 procent af borgerne er positive overfor at have en sensor eller måler, der kan overvåge dit helbred, opdage uventede komplikationer og alarmere læge eller sygehus, hvis noget er galt.

I dag anvendes hjemmebehandling ofte til ressourcestærke patienter, men når sjældent ud til patienter i sårbare eller udsatte positioner. En analyse foretaget af Center for Patientinddragelse (CPI) i 2023 oplever kroniske patienter øget ansvar og inddragelse, når behandlingen flytter ind i hjemmet.

”På den måde kan patienterne blive mere aktive i deres egen behandling og sygdomsforløb. De erfaringer skal vi bygge videre på, når sundhedsteknologierne skal udbredes til hele landet. Ikke mindst når det gælder de nye kronikerpakker til patienter med KOL, diabetes og hjertesygdomme”, siger Laura Klitgaard.

Læs mere:

Tema

Teknologi i sundhed

Der er store muligheder i at øge brugen af teknologi i det danske sundhedsvæsen. Læs mere om emnet her.

Tema

Nyt fra IDA

Læs nyheder om IDAs politiske arbejde og analyser.

Kontakt

Ring eller skriv

Har du brug for hjælp til dit medlemskab, eller vil du kontakte IDA?