Nyhed

Over halvdelen af danskerne udsat for it-svindlere

Ny undersøgelse viser, at 55 procent af danskerne har været udsat for forsøg på it-svindel de seneste to år.

Ny undersøgelse viser, at 55 procent af danskerne har været udsat for forsøg på it-svindel de seneste to år.
Billede: iStock

Borgerne bliver i stigende grad udsat for forsøg på økonomisk svindel fra it-kriminelle, der har kronede dage.

Samlet set har 55 procent af den voksne befolkning været udsat for en eller flere typer af it-kriminalitet i løbet af de seneste to år.

Det viser en ny befolkningsundersøgelse blandt 2.002 danskere, som Analyse Danmark har foretaget for Ingeniørforeningen, IDA. Det er en stigning på syv procentpoint siden 2023.

Ifølge undersøgelsen har hver femte dansker oplevet at blive kontaktet af svindlere, der udgiver sig for at være fra banken og tilbyder at hjælpe med at forhindre mistænkelig aktivitet.

I virkeligheden forsøger de at lokke kortoplysninger og MitID ud af offeret for selv at kunne tilgå bankkontoen.

”Svindlerne er blevet dygtige til at på en meget overbevisende måde at tale offeret ind i en fortælling om, at de risikerer at miste mange tusinde kroner, hvis de ikke reagerer omgående. De fremstår hjælpsomme og professionelle, og typisk har de på forhånd indsamlet en række personlige oplysninger om offeret, så de kan kender vedkommendes livssituation”, fortæller Jørn Guldberg, der er it-sikkerhedsekspert for IDA.

Stort netværk afsløret

For nylig fik TV2 og faktatjekmediet TjekDet adgang til flere end 100.000 computerfiler fra et kriminelt netværk af it- og telefonsvindlere i Danmark.

Filerne giver indsigt i de it-kriminelles metoder, når de ringer op og udgiver sig for at være fra banken, politiet eller fra MitID – en praksis, der er kendt som ”spoofing”.

”Det kræver teknisk snilde at fremskaffe personoplysninger, men generelt efterlader vi så mange spor og informationer, når vi færdes på nettet, at det ofte er muligt at indsamle nok til at danne en personprofil. Det kan også ske gennem datalæk, hvor en virksomhed bliver angrebet af hackere, som efterfølgende deler eller sælger personoplysninger. Det giver de kriminelle gode kort på hånden”, forklarer Jørn Guldberg.

Bekendt i knibe

Et andet svindelnummer, som har vundet indpas i de senere år, er fænomenet ”bekendt i knibe”, hvor kriminelle udgiver sig for at være en ven eller et familiemedlem, som har fået nyt telefonnummer og har akut brug for at få overført penge, fordi de står i en nødsituation.

Det kan også ske via sociale medier, hvor en vens profil er blevet hacket.

Politiet oplevede en femdobling i antallet af anmeldelser om ”bekendt i knibe” i 2024, og IDA-undersøgelsen viser, at 12 procent – eller hver ottende dansker – har været udsat for denne form for svindel.

”Problemet er, at det med kunstig intelligens er muligt at lave stemmemanipulation, så stemmen lyder som den person, der beder om penge. Derfor bør man altid kontakte personen for at få bekræftet historien og aftale et kodeord eller kontrolspørgsmål, som kun den rigtige person kender svaret på”, siger Jørn Guldberg.

AI hjælper de kriminelle

Den mest udbredte svindelmetoder er fortsat phishing, som 29 procent har været udsat for. Her forsøger svindlere at franarre dig brugernavn, adgangskode og kreditkortoplysninger på nettet.

På andenpladsen kommer falske konkurrencer, som 23 procent har oplevet.

Begge er dog svagt faldende i forhold til tidligere års IDA-undersøgelser.

Til gengæld er der sket en stigning i svindel med falske hjemmesider, hvor man betaler for varer, som aldrig dukker op. Dette har 10 procent af befolkningen oplevet.

”Det er endnu en konsekvens af, at det med AI er blevet nemt at kopiere en anden webshop med ægte varer, skrive en lokkende salgstekst og sænke priserne til et niveau, hvor mange har svært ved at modstå”, siger Jørn Guldberg.

Læs mere:

Kurser: It-sikkerhed

afasddfsa

Tema

Nyt fra IDA

Læs nyheder om IDAs politiske arbejde og analyser.

Kontakt

Ring eller skriv

Har du brug for hjælp til dit medlemskab, eller vil du kontakte IDA?