Podcast
Blinde Vinkler 12: Er online shopping for fristende let
Episode 12: Er online shopping for fristende let?
Fristelserne online følger dig overalt. Og der er meget kort fra lysten rammer dig til at ville eje en ting, til den få klik senere er på vej til dig.
Det er uhyggeligt let at shoppe på nettet. Men er det FOR let? Og hvilke konsekvenser kan det have at vores impulskontrol udfordres mere og mere? Denne episode af Blinde Vinkler handler om online shopping.
I mange år har man i tech-verdenen arbejdet på at minimere den mindste modstand og besvær mellem den digitale og fysiske verden.
Målet har været at fjerne friktion og gøre det så let som muligt at være bruger. Vi forventer efterhånden fuldstændig gnidningsfrie digitale oplevelser, og vi irriteres ved det mindste fartbump. Men hvad er konsekvenserne ved en glat og friktionsfri verden?
I denne tredje sæson af Blinde Vinkler tager vi afsæt i begrebet ’FRIKTION’, og ser nærmere på den skjulte pris vi betaler for noget er smart.
Podcasten er produceret af Ingeniørforeningen IDA og IT-Branchen
Gæster:
- Anton Gade-Nielsen, radiovært Ekstremt Online, 24syv
- Nicholai Reinseth, Chief Experience Officer EMEA hos Merkle
- Mette Skammeritz, konceptudvikler hos Holm kommunikation, indehaver af meme-profilen @Skammekrogen
- Ib Gulbrandsen, lektor ved institut for Kommunikation og Humanistisk videnskab på RUC
Links:
Podcast: Blinde vinkler
Podcasten ser nærmere på teknologiens blinde vinkler.
De første 11 afsnit handler om Ubevidst Bias, og undersøger, om teknologi kan være med til at rette op på bias-relaterede udfordringer i samfundet.
Afsnit 12-16 handler om Friktion og ser nærmere på den skjulte pris, vi betaler for at noget er smart.
Alle afsnit er udviklet, beværtet og tilrettelagt af tech journalist Marie Høst. Produceret af IDA og IT-Branchen.
Du kan også finde Blinde vinkler i iTunes eller din foretrukne podcatcher.
Læs mere:
Vær med
Bliv medlem og få alle fordelene
Få 3 måneder gratis medlemskab og få adgang til alle fordelene.