06.03.2024
3 min læsetid

Selv et kort kursus kan have en stor effekt

Det behøves ikke være en MBA for at være godt nok. Et kortere kursus eller en mentorordning kan klæde dig bedre på til dine opgaver som leder – og så kan det give et tiltrængt afbræk fra hverdagen.

Anders Kjøller

af Anders Kjøller

Kvinde står ved en tavle og underviser

Er dine arbejdsopgaver blevet mere krævende og din arbejdsbalance udfordret, er efteruddannelse en oplagt kilde til problemløsning – især i situationer, hvor du føler dig standset, fordi du mangler de specifikke kompetencer til at fortsætte.

Du kan med stor fordel opsøge de små afbræks store effekt på en travl hverdag. I perioder hvor du oplever flaskehalsen presser, eller hvor du kører rundt i den samme rutine, er der mange fordele at hente med et kort kursus.

Men i karriererådgivningen oplever vi i IDA ofte, at ledere og medarbejdere har nogle særlige forventninger til, hvad efteruddannelse bør være: Det skal gerne være en MBA eller en længerevarende og teoretisk baseret efteruddannelse.

Det er der også mange gode ting at sige om. Men skal man overkomme perioder præget af rutine, driftsopgaver eller bekymringer er det vigtigere at få lukket hullerne, mens der bliver taget vand ind, end at fokusere på galionsfiguren fra det prestigefulde universitet.

Tænk over, hvilke kompetencer du har brug for, og se derefter på, hvordan du kan dække dem ind. Det kan være, at et firetimers-webinar om et helt specifikt emne er nok, eller at du skal være en del af en mentorordning for at få personlig sparring. Efteruddannelse kan fungere i meget forskellige former.

Man kan sagtens blive klogere uden at tage en masse tid ud af sin kalender: I samme dur med kurser, webinarer og mentorordninger tilbyder IDA gå-hjem-møder, podcasts og meget mere. Søger du afbrækket eller kompetencerne; så følger et godt råd at orientere sig i selv de simple ressourcer, før en MBA.

Hvilket problem søger du at løse?

Mange arbejdspladser arbejder med en one size fits-all-model, hvor hele ledergruppen gennemgår det samme forløb. Det er fornuftigt at sørge for, at alle har et fælles udgangspunkt og sprog om opgaven.

Men det bliver hurtigt meget bredt, hvilket kræver bestemte personlige egenskaber, kommunikationsfærdigheder og faglig viden.

De færreste er lige skarpe i alle kategorier, og derfor skal du særligt som ny leder eller som ny i din position insistere på også at få en mere specialiseret efteruddannelse – præcis ligesom dine medarbejdere.

På den måde kan du også angribe problemet du forsøger at løse meget mere præcist, selv inden for ’one size fits-all’.

Efteruddannelse kan give en mental pause

Hvis du kæmper med at få hverdagen til at hænge sammen, fordi dine arbejdsopgaver er blevet mere krævende, skal du ikke tage efteruddannelse for enhver pris.

Men der er særligt to argumenter for, at det kan give god mening at prioritere: Den første er, at det kan give dig værktøjerne til bedre at håndtere din nuværende situation, og at det dermed kan mindske belastningen på arbejdet.

Den anden er, at det kan være et tiltrængt afbræk fra bekymringer, driftsopgaver og en rutinepræget hverdag at lære noget nyt.

I den forbindelse er det faktisk ligegyldigt, om du tager et kursus i fransk, strikning, madlavning, eller noget der er relevant for dit arbejde, og hvis det primært handler om at tanke energi til de næste måneder, behøves det i hvert fald ikke være en MBA for at være godt nok.

 

Eksperten i denne artikel:Link kopieret

Morten Esmann

Karriererådgiver i IDA