For ledere: Håndter udfordringerne i det fleksible arbejdsliv

Frihed og fleksibilitet er to af de helt store fordele i den hybride organisation, men der er risiko for konflikt, hvis I ikke finder fælles spilleregler. På denne side kan du finde gode råd og redskaber til at tage dialogen med dit team.

IDA har i samarbejde med Djøf og en gruppe ledelseseksperter udarbejdet en temarække med gode råd og redskaber, der hjælper dig med at håndtere hybride og fleksible arbejdsformer bedst muligt som leder.

Dette er det andet tema og handler om det fleksible og hybride arbejdsliv og de dilemmaer, som du og dit team kan komme til at stå med de nye arbejdsformer, der er opstået under og efter corona.

På siden finder du:

  • En video med Katrine Bastian, erhvervspsykolog og chefkonsulent i LEAD, der fortæller om udfordringerne i den hybride organisation.
  • Artiklen Det hybride samarbejde risikerer at skabe konflikter.
  • Redskaberne "Dilemmaer i det fleksible og hybride arbejdsliv: Redskab til dialog", "Redskab til dialog om behov, forventninger, krav og aftaler", og "Redskab til at gøre status på arbejdsformer og samarbejde".

Artikel

Det hybride samarbejde risikerer at skabe konflikter

Mange ledere har mistet fornemmelsen for deres medarbejdere efter hjemmearbejdets indtog. Det kan skabe konflikter, men med de rette rammer kan vi få alle fordelene ved et nyt fleksibelt arbejdsliv, mener erhvervspsykolog Katrine Bastian.

Artikel

Det hybride samarbejde risikerer at skabe konflikter

Mange ledere har mistet fornemmelsen for deres medarbejdere efter hjemmearbejdets indtog. Det kan skabe konflikter, men med de rette rammer kan vi få alle fordelene ved et nyt fleksibelt arbejdsliv, mener erhvervspsykolog Katrine Bastian.

Sådan bruger I redskaberne

Når I skal have en dialog om, hvordan I vil sikre samarbejdet og samtidig bevare fleksibiliteten kan I fx følge denne fremgangsmåde, men I kan også nøjes med at udvælge de redskaber, der giver mening i jeres situation:

  • Redskab til at gøre status på arbejdsformer og samarbejde kan i arbejde med individuelt inden teammødet. Redskabet kan både bruges til selv-refleksion og i større grupper.
  • Redskab til dialog om behov, forventninger, krav og aftaler er godt til at starte en dialog om indretningen af jeres arbejdsliv: Hvor meget skal I være fysik på kontoret? Hvornår kan I arbejde hjemme? Hvordan afholder I møder?
  • Dilemmaer i det fleksible og hybride arbejdsliv: Redskab til dialog overlapper med de to andre redskaber, og giver jer konkrete eksempler at gå ud fra, når I skal starte dialogen i afdelingen. Med dilemmaerne får I mulighed for at tage debatten, så I kan lave forventningsafstemning og klare aftaler om jeres samarbejde.

Her kan du downloade redskaber til at håndtere det fleksible arbejdsliv

Redskab til dialog om behov, forventninger, krav og aftaler

Redskab til at gøre status på arbejdsformer og samarbejde

Dilemmaer i det fleksible og hybride arbejdsliv: Redskab til dialog