Sådan sender du dine medarbejdere godt på ferie

Det er vigtigt at få genopladet batterierne i ferien, men mange kommer til at tjekke mails og stresse over uafklarede opgaver. Her er en lynguide til, hvordan du hjælper dine medarbejdere med at finde ro i ferien.

Jeanette Svendsen er karriererådgiver i IDA.

En ny undersøgelse viser, at hver anden dansker arbejder i ferien.

Men den høje arbejdsmoral kan give bagslag for både medarbejdere og arbejdsgiver. For restitution er nødvendigt for ikke at brænde ud og for at kunne præstere på langt sigt, og derfor bør sommerferien først og fremmest handle om at genoplade batterierne.

Det er måske utopi at tro, at man kan frede alle medarbejdere fuldstændigt i ferien, men som leder kan du hjælpe dem med at finde ferieroen ved at sikre en ordentlig forventningsafstemning og klare rammer, inden de sætter autosvar på mailen og klapper den bærbare i.

Planlæg sommerens opgaver

Hvis du vil sikre dine medarbejderes feriero, skal du først vende din opmærksomhed ud i organisationen. Tal med dine lederkolleger og få afklaret, hvilke forventninger der er til din afdeling, og sortér herefter i, hvad der er need to have og nice to have. På den måde kan du være med til at sikre, at der er god overensstemmelse mellem arbejdsbyrden og ressourcerne.

Sørg også for, at I for lavet nogle indbyrdes aftaler om, hvordan I dækker af for kolleger, der er taget på ferie, så opgaverne ikke ender i en flaskehals. Her må du gerne gå helt ned i detaljen og fortælle, hvilke kolleger der skal henvises til i autosvaret, så der ikke opstår tvivl i mellem medarbejderne.

Fortæl så meget som muligt om genopstarten

Det er en særlig situation i år, fordi alle ikke kan være sikre på, hvad de vender tilbage til efter sommerferien.

Skal de møde op på arbejdet hver dag? Kommer deres opgaver til at være anderledes som følge af coronasituationen? Den slags kan skabe mange spekulationer i løbet af ferien, og små bekymringer kan hurtigt vokse sig store. Prøv at være så specifik som muligt og forklar, hvordan du forventer, at hverdagen bliver, når I alle er tilbage efter sommerferien.

Måske har du ikke det fulde overblik selv, men det vigtigste er, at du viser åbenhed og gør det klart, at medarbejderne kommer til at få de vigtigste informationer, så snart det er muligt.

Send en SMS, hvis det er vigtigt

På de fleste arbejdspladser er det urealistisk at frede alle medarbejdere fuldstændigt i sommerferien, men du kan være med til at sikre, at dine medarbejdere kan nyde ferieroen i videst muligt omfang ved at lave faste aftaler.

Sørg for at aftale, hvordan du kan få fat på medarbejderne på en måde, der generer dem mindst muligt. Det er en rigtig god ide at sende en sms i stedet for en mail, for så er de tvunget til at holde øje med deres indbakke, og selvom det kun tager et øjeblik, betyder det, at de dagligt bliver revet ud af ferieboblen og kastet ind på kontoret for en kort stund. 

Du kan med fordel spørge dem, hvornår på dagen det passer dem bedst at blive kontaktet, så du ikke fanger dem på vej mod poolen med ungerne. Og når du skriver, må du gerne sætte et par ord på, hvad det handler om, så ikke de bliver nervøse for, at det hele brænder på inde på kontoret.

Vær en god rollemodel

Du kan fortælle dine medarbejdere nok så mange gange, at de skal holde helt fri i ferien. Hvis du selv sender mails igennem hele ferien, betyder det ingenting. For ledere er kulturbærere, og medarbejderne er hurtige til at imitere dem.

Når du som leder arbejder i løbet af ferien, kommer du til at sende et signal om, at det er en adfærd, du værdsætter – også selvom du ikke nødvendigvis forventer, at dine medarbejdere gør det samme.

walk the talk, træk stikket og sørg for kun at være tilgængelig, når det er absolut nødvendigt.

Vær nysgerrig, hvis dine medarbejdere vil arbejde i ferien

I karriererådgivningen møder vi ofte medlemmer, der har svært ved at holde fri i ferien, og måske oplever du det også med dine egne medarbejdere. Sker det, må du være nysgerrig på, hvad den bagvedliggende årsag er.

Der kan være mange individuelle forklaringer, men der er særligt to, som vi støder på: Den første er, at medarbejderen frygter et bjerg af opgaver på sit skrivebord, hvis ikke han eller hun luger ud i dem i løbet af ferien.

Hvis det er tilfældet, er du nødt til at hjælpe vedkommende med at danne sig et overblik og prioritere i, hvad der skal løses efter ferien, så ikke det bliver en mavepuster at komme tilbage på jobbet.

Den anden hyppige forklaring er, at arbejdet er en passion og identitet for medarbejderen, og at det derfor er svært at give slip på i ferien.

Her må du tage en snak med medarbejderen om, at det er vigtigt at finde en balance mellem arbejde og fritid. Jeg siger ofte, at man skal gøre sin fritid og sit familieliv konkurrencedygtigt med arbejdet, fordi det giver et mere solidt fundament – også i perioder hvor alting ikke kører som smurt på arbejdet.

Prioritér derfor, at både du og dine medarbejdere får slappet af og plejet de nære relationer, så I er genopladede og klar til at vende tilbage til arbejdet.

Rigtig god ferie!