Din løn bliver ikke udbetalt

Lønnen udebliver
Får du ikke din løn til tiden, skal du skriftligt bede din arbejdsgiver om at indbetale lønnen. Det kaldes et påkrav. Du skal dokumentere, at dit påkrav er blevet modtaget, og derfor er det en god ide at sende det via mail eller at bede din arbejdsgiver om en kvittering, hvis du sender det som et brev.
Frist for betaling af manglende løn
Når du opdager, at du ikke har modtaget løn, skal du sende påkravet hurtigst muligt, og arbejdsgiveren har efterfølgende have en frist på 5 dage til at indbetale den manglende løn.
Modtager du din løn inden fristen på 5 dage, er sagen slut, men ellers har du ret til hæve ansættelsesforholdet, fordi din arbejdsgiver har misligholdt ansættelsesforholdet ved ikke at betale løn.
Udformning af påkrav for manglende løn
I dit påkrav til arbejdsgiveren kan du for eksempel skrive: ”Jeg har ikke fået min løn for xx måned 20xx. Lønnen udgør kroner xx. Såfremt lønnen ikke er indbetalt til min lønkonto senest (frist på fem dage), vil jeg hæve mit ansættelsesforhold og overgive sagen til IDA, der efterfølgende vil fremsætte krav om erstatning for løn, opsigelsesvarsel, feriegodtgørelse m.v.”
Hvis du hæver din ansættelse på grund af manglende løn
Når fristen for dit påkrav er udløbet og betaling ikke har fundet sted, meddeler du arbejdsgiver, at du hæver ansættelsen med øjeblikkelig virkning:
”Da jeg ikke har modtaget min tilgodehavende løn for X inden den i mit påkrav af (dato) fremsatte frist, hæver jeg hermed mit ansættelsesforhold med øjeblikkelig virkning på grund af væsentlig misligholdelse. Sagen overgives samtidig til Ingeniørforeningen, IDA, som vil fremsætte krav om erstatning for løn, opsigelsesvarsel, feriegodtgørelse m.v.”
Hvis du ønsker at være del af en mulig virksomhedsoverdragelse fra konkursboet til nyt firma eller ønsker at være til rådighed for konkursboet, skal du ikke hæve ansættelsen.
Du kan også fremsætte påkrav uden efterfølgende at hæve ansættelsen.
Log ind og kontakt IDA for nærmere rådgivning
Arbejdsgiverens pligt
Ophæver du dit ansættelseskrav, fordi du ikke modtager din løn, skal din arbejdsgiver betale din tilgodehavende løn, din løn i opsigelsesperioden mm. At hæve sit ansættelsesforhold er altså ikke det samme som at sige op.
Overgiv sagen til IDA
Du er velkommen til at overgive sagen til IDA.
Vi vil sende et inkassobrev til din arbejdsgiver, hvori dit samlede krav er opgjort. Det er vigtigt, at ansættelsesforholdet hæves korrekt, og at erstatningskravet opgøres og udformes korrekt. Derfor bør du altid inddrage IDA.
Har arbejdsgiveren ikke inden for 10 dage indbetalt dit tilgodehavende, vil IDA indgive en konkursbegæring (hvis arbejdsgiver har anerkendt kravet), eller udtage stævning (hvis arbejdsgiver ikke anerkender kravet).
Når du indsender sagen til IDA, skal du medsende:
- Din ansættelseskontrakt
- Lønsedler for de seneste 6 måneder
- December-lønsedlen fra forrige år
- Eventuelle breve fra kurator.
- Har du allerede modtaget en opsigelse fra din arbejdsgiver, skal du også medsende opsigelse.
- Har du fremsat påkrav, skal du også tage påkravet med.
Kontakt A-kassen
Du skal først melde dig ledig til din A-kasse/jobcenter, når din opsigelsesperiode er udløbet.
Har du hævet ansættelsen, kan du kontakte din A-kasse for at høre om mulighed for dagpengelån, indtil du modtager udbetaling fra Lønmodtagernes Garantifond.
Din arbejdsgiver går konkurs
Går din arbejdsgiver konkurs, skal du anmelde dit krav på løn, feriegodgørelse og andet til Lønmodtagernes Garantifond via borger.dk. Inden du sender anmeldelsen, er det en god ide at lade IDA gennemgå den, så du er sikker på, at alt er medtaget.
Læs mere om løn ved konkurs på borger.dk
Frist for anmeldelse
Din anmeldelse skal senest sendes fire måneder efter, at din arbejdsgiver er gået konkurs. Gør du det senere, kan Lønmodtagernes Garantifond afvise at udbetale dit krav. Sagsbehandlingstiden kan variere, men typisk vil der gå omkring 8 uger, fra de har modtaget anmeldelsen, til du får udbetalt din løn.
Hvem kan få udbetalt løn?
Næsten alle IDA-medlemmer kan få udbetalt løn ved konkurs, men der er undtagelser for visse stillinger og roller. Er du eksempelvis direktør i virksomheden eller har et nærtstående forhold til ejeren, er det ikke sikkert, at Lønmodtagernes Garantifond vil dække det.
Et nærtstående forhold kan være, at du er barn af eller ægtefælle til ejeren. Er det tilfældet, kan du kontakte IDA for en nærmere vurdering.
Pligter over for kurator
Hvis kurator beder dig om at arbejde for boet, er du forpligtet til at gøre dette. Kurator skal betale dig løn for det udførte arbejde.
Lønmodtagernes Garantifond dækker ikke krav på løn for arbejde udført for kurator.
Opsagt af kurator
Hvis du ikke er opsagt og fritstillet ved konkursen, må du vente på, at kurator opsiger og fritstiller dig, før du anmelder dit krav. Kurator har 14 dage til at beslutte, om han vil indtræde i dit ansættelsesforhold.
Har du tidligere ophævet dit ansættelsesforhold, fordi arbejdsgiver har misligholdt det, kan du straks anmelde dit krav til Lønmodtagernes Garantifond.
Pligt til jobsøgning
Du skal søge arbejde, mens du er fritstillet. Det skyldes, at du skal begrænse tabet for konkursboet/Lønmodtagernes Garantifond.
Lønmodtagernes Garantifonds krav til jobsøgning er, at du søger 3 – 4 job pr. måned i hele opsigelsesperioden.
Hvis kurator sælger hele eller dele af det konkursramte firma og din ansættelse overdrages til ny ejer, vil Lønmodtagernes Garantifond dække din manglende løn til og med dato for konkurs. Herefter skal den nye ejer betale din løn.
Er du fritstillet, er du ikke en del af en overdragelse. Bliver du imidlertid tilbudt ansættelse i det nye firma, bør du kontakte IDA for at høre, hvordan ansættelsen kan påvirke udbetalingen fra Lønmodtagernes Garantifond.
Disse krav dækker Lønmodtagernes Garantifond:
- Løn (også i opsigelsesperioden, dog højest 6 måneder)
- Feriegodtgørelse
- Fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærlovens § 2a, dvs. ved ansættelse i mindst 12 og 17 år
- Provision
- Værdien af fri bil, fri telefon og fri bolig
- Gratiale
- Visse pensionsbidrag
- Overarbejde, hvis du kan dokumentere et krav fx ved aftale overenskomst eller fast praksis
- Du kan maksimalt få dækket 160.000 kroner efter skat eksklusiv feriegodtgørelse.
Disse krav dækker Lønmodtagernes Garantifond ikke:
- Positiv flexkonto/afspadsering
- Udlæg fx befordring, overnatning, telefonregninger og repræsentation (Derfor anbefaler IDA, at du har et kreditkort, hvor arbejdsgiveren hæfter)
- Bestyrelseshonorar til medarbejdervalgte bestyrelsesmedlemmer
- Krav på løn, som skulle have været udbetalt mere end 6 måneder før konkurs