Start din egen virksomhed
Som selvstændig er der mange ting du skal have styr på i forbindelse med opstart af din virksomhed. Læs med i denne guide og få en gennemgang af, hvad du skal vide og være opmærksom på, inden du springer ud som selvstændig eller iværksætter.
Test din idé og lav en forretningsplan
Inden du starter din virksomhed, er det vigtigt at du tester om din gode idé, også er en god forretningsidé. Du kan teste din idé ved først at formulere, hvilke kundesegmenter din målgruppe består af, hvilken værdi du vil skabe for dine kunder og hvordan du vil være i stand til at skabe denne værdi. Når du har beskrevet din forretningsidé, er det også vigtigt at du undersøger dit markedspotentiale ved at lave markedsanalyser, så du kan indkredse dit markedet, dine kunders behov og hvilke konkurrenter du har.
Det kan være en god idé at formulere en forretningsplan inden du starter din virksomhed, da det tvinger dig til at blive helt skarp på, hvad din virksomhed skal bidrage med, hvad dine mål er og hvornår dine mål skal være opfyldt. Du får mest muligt ud af din forretningsplan, hvis du løbende vender tilbage til den så den forbliver opdateret. Din forretningsplan skal gerne indeholde en udfyldende beskrivelse af:
- Dig selv
- Dit produkt
- Din målgruppe
- Dit markedspotentiale
- Dine konkurrenter
- Dit budget
- Finansiering
- Drift plan
- Din udviklingsplan
Vælg et firmanavn
Når du skal oprette en virksomhed, skal du i den forbindelse registrerer et navn til den. Navnet på din virksomhed skal adskille sig fra andre virksomheder, der er CVR registreret. På virk.dk kan du se om det det virksomhedsnavn du tænker på er ledigt.
Her kan du læse mere om ophavs- og patentret for selvstændige.
Lav en ejeraftale (hvis I er flere ejere)
Hvis I planlægger at være flere ejere af jeres virksomhed, er det en god idé at udarbejde en ejeraftale. Med en ejeraftale har I klarer rammer for jeres samarbejde og ejerskab, så I kan undgå unødig konflikt. IDA har udviklet en guide til de vigtigste punkter du skal være opmærksom på, når du udarbejder en ejeraftale.
Sådan udformer du en ejeraftale.
Vælg den rigtige virksomhedsform
Der er flere forskellige virksomhedsformer du kan vælge til din virksomhed. Du skal vælge den virksomhedsform, der passer bedst til din situation.
Registrer din virksomhed
Når du er klar til at starte din virksomhed, skal du registrere din virksomhed på Virk.dk, hvor du får tildelt et CVR-nummer. Inden du registrerer din virksomhed, skal du have taget stilling til, hvilken virksomhedsform du vil drive din virksomhed i.
Få styr på skat og moms
Når du har stiftet din virksomhed, skal du finde ud af, hvordan du skal forholde dig til skat og moms. Skattestyrelsen har lavet en introduktionsvideo til bl.a. moms og regnskabskrav.
Introduktionsvideo til dig der har startet et momsregistreret selskab.
Vælg de rigtige forsikringer
Som selvstændig eller iværksætter skal du være opmærksom på, hvilke forsikringer du skal tegne. IDA har lavet en guide, hvor du kan læse om både lovpligtige og frivillige forsikringer til selvstændige.
Fakturering
Når du har startet din virksomhed, får du forhåbentligt hurtigt brug for at udsende fakturaer. Når du har et cvr-nummer, har du ret til at sende fakturaer til dine kunder. En faktura skal indeholde:
- Fakturanummer
- Den dato, hvor fakturaen udstedes
- Din virksomheds navn, adresse samt CVR-nummer
- Kundens navn og adresse
- Varen eller ydelsens art, mængde (omfang) og pris
- Momsbeløbet
Det kan være praktisk også at skrive telefon, e-mail, bank- og/eller girokonto på fakturaen, men det er ikke et krav. Der findes mange faktura-skabeloner på nettet, og du kan også vælge at lave en selv. Det nemmeste kan dog være at oprette en bruger i et online-regnskabssystem såsom Billy. Herfra kan man nemt sende fakturaer.
Salg og marketing
Kunderne kommer sjældent af sig selv. Det er derfor vigtigt at du bruger tid på salg og markedsføring af dine produkter eller services.
Der er de klassiske salgsmetoder, hvor du kan købe annoncer på forskellige platforme for at lave reel reklame. Men der er også andre salgsmetoder, som afhænger af, at du netværker og gør opmærksom på dig selv. Det kan være via fagnetværk, som du mødes med, men det kan også være på platforme som f.eks. LinkedIn.
Se optagelsen af webinaret ’Sådan får du succes med digital markedsføring’.
Det skal også gerne fremgå helt klart i din forretningsplan. Ved at have din målgruppe klarlagt samt være nøjagtig omkring hvad du kan tilbyde den pågældende målgruppe, er det også nemmere for dig at lægge en salgs- og markedsføringsstrategi.
Udbetal løn til dig selv
Som selvstændig er du din egen arbejdsgiver, og derfor er det også dig selv, der skal stå for at betale skatten. Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, er det typisk overskuddet i virksomheden, der er din 'løn'.
Du modtager typisk honorarer og betalinger fra dine kunder som B-indkomst, og du skal derfor selv sørge for at betale skat og moms ud fra beløbet. Når alt i din virksomhed er betalt, kan du udbetale 'løn' eller overskuddet til dig selv.
Du kan altid kontakte SKAT, hvis du har spørgsmål vedrørende skat.
Hvis du vælger at spare op i din virksomhed og kun udbetale en smule af overskuddet til dig selv, så vær opmærksom på, at pengene på din erhvervskonto ikke er dækket af dine private forsikringer. Det kan derfor være en idé at overveje at tegne en Netbanksforsikring.
Her finder du IDAs Netbanksforsikring.
IDAs rabataftaler og medlemsfordele for selvstændige
IDA har en række rabataftaler og medlemsfordele der kan hjælpe dig med at komme godt i gang som selvstændig. De inkluderer bland andet rabat på lønsystemer, regnskabsprogrammer, juridisk rådgivning og skatterådgivning.
Se den fulde liste af IDAs erhvervsfordele for selvstændige.