Giv dig selv et trivselstjek

Er du i grøn, gul eller rød zone? Det er ikke en skam at gå ned med stress. Det er en skam ikke at gøre noget ved det.

Hvordan går du egentlig og har det?

Få et trivselstjek på om dit arbejdsliv er bæredygtigt.

Er du i grøn, gul eller rød zone?

Grøn zone

Symptomer

  • Du har måske lidt for travlt for tiden, men du:
  • Har overskud til at lave noget, når du kommer hjem.
  • Har overskud til at se din familie og dine venner.
  • Er glad for dit arbejde, og synes det giver mening.
  • Sover om natten.
  • Kan overskue uforudsete bump i liv

Råd

Fortsæt som du gør men:

  • Husk pauser på arbejdet.
  • Skriv evt. ned, hvor meget du arbejder – også hjemmefra.
  • Find noget motion, der passer dig.
  • Gå en tur i naturen mindst en gang om ugen.
  • Lav noget du har lyst til i din fritid – og gerne noget, der slet ikke ligner dit arbejde.

Gul zone

Symptomer

Du føler dig presset, dine nærmeste begynder at spørge, om du er ok, og du:

  • Er træt, når du kommer hjem fra arbejde.
  • Har mistet glæden ved at gå på arbejde.
  • Orker ikke rigtig at se venner og familie, når du har fri.
  • Har måske konflikter på arbejdet, men har ikke overskud til at få gjort noget ved dem.
  • Begynder at sove uroligt om natten, vågner måske af og til med tankemylder.

Råd

Du bør stoppe op og se på dit liv som helhed. Er der ubalance og kan du selv gøre noget for at skabe balance igen?

  • Se kritiskt på din kalender – også i privat-livet. Måske er kalenderen syg og overbelastet – ikke dig?
  • Tal med dine kolleger om, hvordan du har det.
  • Bed om en samtale med din leder, hvor I går dine opgaver igennem og luger ud i de opgaver, der ikke haster og ikke er vigtige.
  • Bed om feedback fra kolleger, leder og samarbejdspartnere. Det øger din arbejds-glæde og mindsker følelsen af ikke at slå til.
  • Tal med dine nærmeste om, hvad du har brug for lige nu og her.
  • Vær din egen bedste ven/veninde og tænk over, hvilke råd du ville give ham/hende, hvis de stod i din situation.

Rød zone

Symptomer

Du er på vej til at blive stresset, når du:

  • Har let til tårer eller vrede.
  • Har trykken for brystet.
  • Er træt, men ikke kan sove.
  • Snerrer af familie, venner og kolleger.
  • Ikke ser dine bedste venner.
  • Ofte føler, at du ikke gør det godt nok.
  • Ikke kan tage beslutninger, huske eller koncentrere dig.
  • Har tankemylder.
  • Drikker for meget kaffe, alkohol eller ryger for meget.
  • Dine nærmeste udtrykker deres bekymring for dig og dit helbred.

Råd

Har du haft flere af disse symptomer i længere tid, har du ikke bare for travlt. Du er på vej til at blive ramt af stress og har brug for professionel hjælp.

  • Du skal først booke tid hos din egen læge og ærligt fortælle, hvordan du har det.
  • Derefter kan du gå ind på ida.dk/arbejdsliv og se, hvordan IDA kan hjælpe dig.
  • IDA kan fx hjælpe dig med at navigere i en vanskelig periode.
Test dit stressniveau

Brug ”Stresstesten” til at finde ud af, hvordan det står til med dit stressniveau. Det tager kun et par minutter og er helt anonymt.

Testen er udviklet af Bo Netterstrøm, overlæge på Stressklinikken på Hillerød Sygehus.

Test dig selv

Tilmeld dig Det Gode Arbejdsliv

Få artikler og gode råd til, hvordan du skaber et bedre arbejdsliv. Nyhedsbrevet er for dig, der arbejder som højtuddannet vidensarbejder.
  • Arbejdsvilkår
  • Gode råd
  • Trivsel
Tilmeld dig nyhedsbrevLæs seneste nyhedsbreve her