Distancelederens problemer opstår, tre skridt før de opdages

Når du leder medarbejdere, som på andre geografiske lokationer, opstår der helt særlige udfordringer. Ledelsesdisciplinen er grundlæggende den samme, men konteksten ændrer sig.

case: distancelederens problemer opstår tre skridt før de opdages

De ting vi tager for givet i den daglige omgang mellem medarbejdere og ledere forsvinder, når medarbejderne befinder sig et andet sted. I møder ikke lige hinanden på trappen, og du får ikke nødvendig information lige så let som i organisationer, hvor vi er på samme matrikel. Du hører heller ikke om det, hvis hunden skal til dyrlægen eller solferien til Kreta druknede i regn. Og det betyder noget.

Kommunikation over information

Nogle ingeniører kan finde det vanskeligt eller endda usagligt at bruge tid på, at man udveksler meninger og oplevelser ud over de rent faglige dele af en opgave. Men i det virtuelle samarbejde er det faktisk ekstra vigtigt, at vi gør os umage med også at huske de mere emotionelle aspekter af samarbejdet.

”Som medarbejdere er vi ikke kun leverandører af vores faglighed. Vi er også mennesker, og psykologisk er vi indrettet sådan, at når der ikke er rum til emotionelle og uformelle samtaler, så har det en stor betydning for, hvordan vi oplever os selv,” fortæller Henrik Helweg, ledelsesrådgiver med særlig ekspertise i distanceledelse. Han vejleder danske organisationer fordelt over 13-14 lande

”Uden social opmærksomhed bliver medarbejdere usikre på sig selv. De kan frygte, om de er dygtige nok eller ligefrem miste tilliden til deres arbejde,” siger han.

Savner du også kompetencer til at lede på afstand?

Så meld dig til et kursus i distanceledelse og lær hvordan du leder på tværs af tid, sted og kultur.

  • Rating: 9.1 ud af 10 
  • Varighed: 2 dage 
  • Sted: København eller Århus
  • Pris: 9.500 kr. ekskl. moms

Læs mere om kurset i distanceledelse

Ledelsesprincipperne skal man holde fast i, men man skal forstå, hvordan vi transformerer det om i en anden kontekst.

Henrik Helweg,
Ledelsesrådgiver

Risikoen for at medarbejderne mangler emotionel kontakt stiger, når man leder på distancen. Her stiger risikoen for, at man fokuserer på overførsel af informationer frem for reel kommunikation. E-mails og delte dokumenter mindsker den kontaktflade, hvor vi har mulighed for at anerkende hinanden emotionelt.

En negativ spiral

Det fører kun dårligt med sig, hvis medarbejderne ikke føler sig set. For en medarbejder, der begynder at tvivle på sig selv, bliver mindre tilbøjelige til at løse opgaver kreativt og innovativt. De tager færre chancer og siger sjældnere deres ærlige mening, fordi de mangler den psykologiske opfattelse af tryghed fra lederen.
”Det kan føles som en friktion i samarbejdet, hvor der mangler kreativitet og gå-på-mod, men udspringet er ofte ikke en faglig mangel men emotionelt,” siger Henrik Helweg.

Tillid er din eneste chance for kontrol

Falder de fjerne medarbejderes engagement, løsninger eller leveringstid, kan det virke logisk at stramme nettet, kontrollere mere, følge op og oppe antallet af punkter, der skal rapporteres på. Men du risikerer, at det er kontraproduktivt.
For at få kontrol med medarbejdere, der løser opgaver et andet sted, er tillid nemlig altafgørende.
”Tillid er noget, man opbygger om relationen, og den kræver tid og kendskab til mere end bare hinandens faglighed og rolle. Virtuelt samarbejde øger risikoen for, at relationen bliver tynd og databetinget på bekostning af det emotionelle,” understreger Henrik Helweg.
For at skabe den tillidsfulde relation, skal man være bevidst om, at distanceledelse er en anden kontekst, hvor man ikke bare kan gøre ”som man plejer”. Det betyder ikke, at man skal lede på en helt ny måde. 

Tilmeld dig Boardroom

Boardroom giver dig de vigtigste tendenser inden for ledelse og teknologi i et overskueligt nyhedsbrev hver 14. dag.
  • Aktuelle artikler
  • Ledelse i fokus
  • Teknologisk perspektiv
Tilmeld dig nyhedsbrevLæs seneste nyhedsbrev